Karolina Chojnacka

Bugatti Speedline, czyli niezwykła historia rekordów prędkości Bugatti

Cyfrowy prędkościomierz pokazuje 490,484 km/h. Latem 2019 roku praktycznie niemożliwe stało się możliwe dzięki Bugatti Chiron Super Sport 300 + 1. Dzięki swojemu hipersportowemu samochodowi francuska firma została pierwszym producentem, który przełamał barierę 300 km/h.

Choć ten rekord jest nadal wyjątkowy, nie był to pierwszy w historii Bugatti. Bugatti to marka superlatywów, która od ponad 110 lat przewodzi inżynierii samochodowej, a jej pomysłowym projektantem jest Ettore Bugatti.

100 km/h

W 1903 roku Ettore Bugatti osiągnął prędkość ponad 100 km/h w opracowanym przez siebie pojeździe, De Dietrich 60 CV Course Bugatti Type 5. Pojazd był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 12,86 litra. Dwumiejscowy 60-konny samochód był nawet w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h. Tylko dwa samochody wyścigowe zostały wyprodukowane w ciągu dwóch lat.

120 km/h

W 1904 roku Ettore Bugatti i Émile Mathis opracowali model 40/50 PS z 7,5-litrowym czterocylindrowym silnikiem w ramach nowo założonej firmy Hermes-Simplex. Pojazdy, które mogły osiągać prędkość ponad 120 km/h, wzięłyy udział w kilku wyścigach i były produkowane w Société Alsacienne de Construction Mécanique w Graffenstaden.

Bugatti Speedline, czyli niezwykła historia rekordów prędkości Bugatti

130 km/h

W latach 1904-1906 Ettore Bugatti kierował rozwojem modeli Hermes-Simplex 50/60 PS, które były dostępne z czterocylindrowym silnikiem 8,5 litra lub prawie 9-litrowym czterocylindrowym silnikiem. Jeszcze mocniejszy model o mocy 80/90 KM generował swoją moc w 12-litrowym czterocylindrowym silniku. Umożliwiło to pojazdom osiągnięcie prędkości ponad 130 km/h.

140 km/h

Po odejściu Émile Mathis i rozwiązaniu Hermes-Simplex, Ettore Bugatti przeniósł się do Gasmotorenfabrik Deutz AG w Kolonii. W okresie do 1909 roku w Kolonii zbudowano kilka prototypów samochodów i samochodów wyścigowych. Na początku 1909 roku Bugatti zaprojektował Bugatti Deutz Prinz Heinrich Type 9 C w Deutz, samochód wyścigowy, który mógł poruszać się z prędkością ponad 140 km/h. Type 9 C zadebiutował publicznie na Prinz-Heinrich-Fahrt, 1850-kilometrowym wyścigu dla czteromiejscowych samochodów turystycznych, założonym przez księcia Alberta Wilhelma Heinricha z Prus, od którego ten pojazd zyskał przydomek.

150 km/h

Ettore Bugatti założył własną markę pojazdów w 1909 roku, a rok później ponownie wziął udział w konkursie Prinz-Heinrich-Fahrt. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra z technologią czterozaworową Bugatti Type 13 osiągał prędkość maksymalną ponad 150 km/h. Jego średnia prędkość na prostej w wyścigu wynosiła 142,6 km/h (zmierzona na odcinku specjalnym). Z przerwą związaną z I wojną światową Bugatti kontynuował budowę Type 13, który ważył zaledwie 300 kilogramów, aż do roku 1920. Marka wyprodukowała ponad 400 sztuk tego modelu, który był wówczas niemal nie do pobicia na torach wyścigowych.

200 km/h

Bugatti zaprezentował zupełnie nowy samochód wyścigowy z Type 35. Jego ośmiocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów początkowo dostarczał 95 KM i napędzał pojazd przy prędkościach do 190 km/h. W Type 35 B pojemność wzrosła do 2,3 litra, a sprężarka pomogła dostarczyć jeszcze większą moc. Dzięki 140 KM samochód wyścigowy osiągał prędkość ponad 215 km/h. Bugatti wygrał około 2000 wyścigów w Type 35 w następnych latach. To sprawia, że ​​pojazd ten jest najbardziej udanym samochodem wyścigowym wszechczasów. Dzięki Type 57 S Bugatti przekroczył próg 200 km/h w 1934 roku w samochodzie przeznaczonym wyłącznie do użytku drogowego.

Przeczytaj też: Bugatti Baby II – elektryczne Bugatti dla czternastolatka

250 km/h

Bugatti wprowadził specjalny samochód wyścigowy Type 45 w 1929 roku. Połączył dwa równoległe ośmiocylindrowe silniki z Type 35 i stworzył 16-cylindrowy silnik samochodowy, pierwszy w historii Bugatti. Silnik o pojemności 3,8 litra rozwijał moc 270 KM przy 5000 obr./min i zapewniał prędkość maksymalną ponad 250 km/h. Bugatti używał samochodu głównie do wyścigów na krótkich dystansach i na wzniesieniach, ponieważ opony nie były w stanie radzić sobie z dużymi prędkościami przez dłuższy czas. Wyprodukowano tylko dwa takie pojazdy.

Ponad 300 km/h

Ettore Bugatti po raz pierwszy wpadł na pomysł skonstruowania sprawnego, szybkiego samochodu, który pojedzie ponad 300 km/h w 1929 roku. Rysunki techniczne i szkice wskazywały, że ośmiocylindrowy silnik rzędowy z Type 41 Royale w połączeniu ze skrzynią biegów z Type 50 teoretycznie osiągnęłaby docelową prędkość. Ale nie realizował tego projektu ze względów ekonomicznych. Bugatti pamiętał o magicznej liczbie przez dziesięciolecia, zanim Romano Artioli później podjął tę misję. Włoch, który kupił znak towarowy Bugatti w 1987 roku i zbudował supersportowy samochód, EB110, i w 1992 roku przekroczył próg 300 km/h i ustanowił nowy rekord prędkości na poziomie 342 km/h. EB110 był wyposażony w 3,5-litrowy centralny silnik V12 z pięcioma zaworami na komorę spalania. W zależności od modelu i etapu rozwoju, generowana moc wyjściowa wynosiła od 560 PS w GT do 610 PS w Supersport (SS).

Bugatti Speedline, czyli niezwykła historia rekordów prędkości Bugatti

350 km/h

Rok później EB110 SS o mocy 610 KM (podwozie 008) pobił swój poprzedni rekord, uzyskując nową prędkość maksymalną 351 km/h. EB110 SS z napędem na gaz ziemny osiągnął prędkość 344,7 km/h – to również rekord.

Ponad 400 km/h

W 2005 roku Bugatti Veyron stał się pierwszym hipersportowym samochodem, który osiągał prędkość ponad 408,47 km/h. To sprawiło, że Veyron z 8-litrowym 16-cylindrowym silnikiem i mocą 1001 KM stał się najszybszym seryjnie produkowanym samochodem sportowym na świecie. Przycisk, znany jako Speed ​​Key, musiał zostać aktywowany, aby osiągnąć prędkość ponad 400 km/h. 26 czerwca 2010 roku  Bugatti Veyron 16.4 Super Sport pobił światowy rekord prędkości wśród dopuszczonych do ruchu drogowego supersamochodów. Pod nadzorem Guinness World Records i niemieckiego TÜV, Super Sport osiągnął prędkość maksymalną 431 072 km/h, co czyni go najszybszym seryjnie produkowanym samochodem sportowym na świecie.

W 2013 roku Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse z otwartym dachem ustanowił kolejny rekord: osiągając 408,84 km/h, stał się najszybszym drogowym roadsterem na świecie.

490 km/h  

Latem 2019 roku Chiron Super Sport 300+ podniósł poprzeczkę do poziomu, który jeszcze nigdy wcześniej nie został osiągnięty. Dzięki 8,0-litrowemu silnikowi W16 i mocy 1600 KM ten hipersportowy samochód z Molsheim stał się pierwszym seryjnym samochodem, który osiągnął prędkość ponad 300 mil na godzinę: osiągnął dokładnie zmierzoną prędkość 304,773 mil na godzinę, co odpowiada 490,484 km/h.

Ponad 500 km/h

W październiku 2020 Bugatti zaprezentowało ekstremalny pojazd z hiper sportowym samochodem Bolide1 zorientowanym na tor wyścigowy. Ten samochód jest napędzany 8,0-litrowym silnikiem W16 pochodzącym z produkcji seryjnej o mocy 1850 KM. Wraz z silnikiem minimalistyczny korpus zaprojektowany z myślą o maksymalnym docisku waży zaledwie 1240 kilogramów. Dlatego stosunek masy do mocy jest niewyobrażalny, to 0,67 kilograma na PS. Eksperymentalnie badany Bolide osiąga symulowaną prędkość maksymalną znacznie powyżej 500 km/h bez żadnych kompromisów w zakresie obsługi i maksymalnej zwinności. To sprawia, że ​​jest to pierwszy samochód Bugatti, który może rozwijać prędkość powyżej 500 km/h. W symulacji Bolide potrzebuje 3: 07,1 minuty na pokonanie okrążenia Le Mans i 5: 23,1 minuty na okrążenie Nordschleife.

Przeczytaj też: Bugatti Bolide – hipersportowy samochód o mocy 1850 KM, stworzony z myślą o zabawie na torze

W ostatnich dziesięcioleciach Bugatti pokazało, że budujemy najszybsze i najbardziej ekskluzywne pojazdy na świecie. Jesteśmy bardzo dumni z naszej historii. Jednak nie definiujemy siebie tylko poprzez rekordy lub maksymalne prędkości .

Supersportowe samochody Bugatti oferują nie tylko maksymalne prędkości: niewyobrażalne wymiary osiągów, luksusu, ekskluzywności, designu i ręcznego rzemiosła motoryzacyjnego. Bugatti będzie nadal koncentrować się na tym w przyszłości.

Bugatti Speedline, czyli niezwykła historia rekordów prędkości Bugatti

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze