Bugatti Bolide – hipersportowy samochód o mocy 1850 KM, stworzony z myślą o zabawie na torze
Zredukowane, surowe, autentyczne. Dzięki koncepcji technologicznej Bugatti Bolide1, francuski producent luksusowych samochodów udziela odpowiedzi na pytanie, co by było, gdyby Bugatti zbudowało radykalnie lekki pojazd wokół swojego kultowego 8,0-litrowego silnika W16?
Bugatti Bolide to hipersportowy samochód zorientowany na tor. Jest najbardziej ekstremalną, bezkompromisową, najszybszą i najlżejszą koncepcją pojazdu w najnowszej historii Bugatti – z niesamowitym stosunkiem masy do mocy 0,67 kg na PS. Jest to możliwe dzięki połączeniu silnika W16 o mocy 1850 KM i masie pojazdu wynoszącej zaledwie 1240 kilogramy.
Bugatti Bolide osiąga wartości praktycznie dorównujące bolidom Formuły 1, a jego prędkość maksymalna znacznie przekracza 500 km/h.
Teoretyczne osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,17 sekundy i od 0 do 200 km/h w 4,36 km/h. Teoretycznie Bolide potrzebuje 3:07,1 minuty na pokonanie okrążenia toru Le Mans i 5:23,1 minuty na obejście słynnego Nordschleife. Czemu teoretycznie? Bo Bugatti jeszcze nie przeprowadziło testów na żywo, i powyższe liczby to tylko symulacje.
Ale i tak – WOW!
Stephan Winkelmann, prezes Bugatti, wyznaje co stoi za tym hipersportowym, samochodowym eksperymentem:
Bugatti oznacza ciągłe poszukiwanie innowacji technologicznych – w zgodzie z wartościami marki, takimi jak doskonałość, odwaga i poświęcenie. A Bugatti nigdy nie stoi w miejscu. Nieustannie dążymy do nowych i ekscytujących celów, a pytanie, o którym zawsze pamiętamy, brzmi: co jeśli?
Zadaliśmy sobie pytanie, w jaki sposób możemy przekształcić potężny silnik W16 w techniczny symbol marki w najczystszej postaci – tylko z czterema kołami, silnikiem, skrzynią biegów, kierownicą. Ważnym aspektem naszych rozważań było dopracowanie naszego kultowego układu napędowego bez żadnych ograniczeń w zakresie stosunku masy do mocy. Te rozważania zaowocowały Bugatti Bolide. Bezkompromisowy eksperyment, rasowy Pur Sang, który w swojej brutalnej ekskluzywności zachwyca przede wszystkim wysokimi osiągami, niską wagą i wrażeniami z jazdy w zupełnie nowym wymiarze. Prowadzenie Bolide jest jak jazda na kuli armatniej.
Cała wiedza inżynierów Bugatti została skondensowana w Bugatti Bolide. Jest więc innowacyjnym źródłem informacji dla przyszłych technologii. Bolide jest czymś więcej, niż tylko ćwiczeniem intelektualnym.
Sercem Bugatti Bolide jest 8,0-litrowy silnik W16 o mocy 1850 KM i momencie obrotowym 1850 Nm. Bugatti zaprojektował napęd specjalnie do użytku na torze wyścigowym i zoptymalizował silnik i skrzynię biegów, szczególnie pod kątem wyższych prędkości obrotowych silnika. Obejmuje to między innymi zmniejszenie dławienia układu dolotowego i wydechowego, aby uzyskać jeszcze szybszą, bardziej spontaniczną i ekstremalną reakcję samochodu.
Cztery nowo opracowane turbosprężarki są wyposażone w zoptymalizowane łopatki, aby wytworzyć większe ciśnienie doładowania i moc przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Aby uzyskać optymalne smarowanie nawet przy ekstremalnie wysokich siłach odśrodkowych, zoptymalizowano obieg oleju, ciśnienie oleju, zawory zwrotne, przegrody, zbiorniki oleju i konstrukcję pompy smarowania suchej miski olejowej. Jednocześnie znacznie zmniejsza się waga układu napędowego.
Zamiast intercoolera typu woda-powietrze Bugatti Bolide ma chłodnicę międzystopniową powietrze-powietrze ze wstępnym chłodzeniem wodnym, co zapewnia optymalną wydajność na torze wyścigowym. Napływ powietrza odbywa się od przodu przez jeden wewnętrzny i jeden zewnętrzny kanał powietrza z każdej strony pojazdu. Dwie chłodnice wodne, które są umieszczone przed przednią osią, zapewniają wydajniejszy układ chłodnicy pod względem przepływu niż jest to zwykle stosowane nawet w Formule 1. Nowo opracowane i hybrydowe sprężarki radialne z turbowentylatorami węglowo-tytanowymi wentylują i chłodzą wysokowydajny wyścigowy układ hamulcowy.
Aby osiągnąć suchą masę 1240 kilogramów, podjęto wszelkie możliwe cięcia masy w odniesieniu do zastosowanych materiałów i procesów produkcyjnych, zarówno pod względem tego, co jest obecnie wykonalne, jak i co będzie możliwe w przyszłości.
Wszystkie śruby i elementy mocujące Bolide są w całości wykonane z tytanu. Ponadto w wielu miejscach stosuje się puste w środku, cienkościenne elementy funkcjonalne wykonane ze stopu tytanu dla przemysłu lotniczego. Pochodzą one z drukarki 3D i są niezwykle cienkie, a grubość ścianek dochodzi do 0,5 milimetra. Siły działające na przednie i tylne skrzydła są przenoszone przez ultralekkie, ale bardzo solidne elementy tytanowe. Ważą zaledwie 600 gramów z przodu i zdumiewające 325 gramów z tyłu.
Światową innowacją jest zmienna zewnętrzna powłoka czerpaka wlotowego na dachu, która zapewnia aktywną optymalizację przepływu powietrza. Jeśli pojazd porusza się z małą prędkością, powierzchnia czerpaka pozostaje gładka. Natomiast pole bąbelków wybrzusza się podczas jazdy z dużą prędkością. Zmniejsza to opór aerodynamiczny o 10 procent i zapewnia 17-procentową redukcję sił nośnych. Ponadto zoptymalizowano przepływ na tylne skrzydło. Przy 320 km/h docisk na tylnym błotniku wynosi 1800 kilogramów, a na przednim – 800 kilogramów.
Podobnie jak bolid Formuły 1, Bolide zwalnia dzięki wyścigowym hamulcom z ceramicznymi tarczami i powłokami. Zaciski hamulcowe ważą tylko 2,4 kg każdy. Przednie kute felgi magnezowe z centralnym zamkiem ważą 7,4 kg, a tylne 8,4 kg – z bardzo szerokim rozmiarem opon 340 mm na przedniej osi i 400 mm na tylnej.
Zespół Bugatti opracował lekki monocoque wykonany z włókna węglowego. Integralny przód jest również wykonany z wysokowytrzymałych włókien węglowych, podobnie jak w pełni efektywne aerodynamicznie podwozie i sama skorupa. Wytrzymałość na rozciąganie pojedynczego włókna wynosi 6750 niutonów na milimetr kwadratowy, a sztywność pojedynczego włókna wynosi 350 000 niutonów na milimetr kwadratowy. Są to liczby osiągane tylko w przemyśle lotniczym.
Z całkowitą wysokością zaledwie 995 milimetrów, Bugatti Bolide jest dokładnie tej samej wysokości co historyczny Bugatti Type 35, w zależności od kierownicy i ściętej szyby przedniej, i około 300 milimetrów bardziej płaski niż Chiron. Rozstaw osi wynosi 2,75 metra, a szerokość 1,99 metra.
https://www.youtube.com/watch?v=a5t0PLqMy74
Przeczytaj też: Bugatti Chiron Pur Sport – wkrótce ruszy produkcja hipersportowego samochodu
Bezpieczeństwo kierowcy zapewnia sprzęt ochronny zaprojektowany zgodnie z przepisami FIA. Należą do nich kompatybilność z urządzeniami HANS, automatyczny system gaśniczy, urządzenie holownicze, tankowanie ciśnieniowe z pęcherzem paliwowym, centralne zamki kół, lekkie szyby z poliwęglanu i sześciopunktowy system uprzęży. Boczne stropy skorupowe ze zintegrowanymi rurami chłodzącymi z włókna węglowego są jednocześnie projektowane jako konstrukcje uderzeniowe i wzmocnienie strukturalne konstrukcji skorupowej.
Wyzwaniem stylistycznym było przekształcenie nieustępliwych wymagań dotyczących aerodynamiki i lekkiej konstrukcji w estetykę, która odzwierciedla wyjątkowe DNA Bugatti, ale jednocześnie ilustruje ambicję imponującego stosunku masy do mocy. W ogólnym wyglądzie dominują kanały powietrzne, które bardziej przypominają aerodynamicznie wyrafinowane samochody wyścigowe Formuły 1 niż klasyczne samochody sportowe. Pozornie filigranowy i półotwarty przód jest przykładem połączenia doświadczenia w zakresie kanałów powietrznych, wymagań lekkiej konstrukcji i estetycznej dynamiki.
Wygląd Bugatti Bolide nawiązuje do tak zwanych X-samolotów z historii lotnictwa i pokazuje wyraźny podpis X z każdej perspektywy. Pośrednio ma przypominać samolot odrzutowy Bell X-1, którym sterował kapitan Charles „Chuck” Yeager, pierwsza osoba, która przekroczyła barierę dźwięku przy prędkości 1,06 Macha. Bugatti Bolide „X-periment” ma kształt aerodynamicznie zoptymalizowanego, bezkompromisowego samochodu wyścigowego i oferuje ultrasportowe, doskonałe osiągi.
Przeczytaj też: Nowy model Bugatti wygląda jak statek kosmiczny z „Gwiezdnych Wojen”!
Piętnaście lat temu firmie Bugatti udało się stworzyć nowy segment dzięki Veyronowi 16.4: najwyższej klasy hipersportowego samochodu. Wraz z Chironem wprowadzonym na rynek w 2016 roku, systematycznie rozwijano ten segment. Tamte modele świadczące o sile i elegancji, w wyjątkowy sposób łączyły technologię, design, luksus i jakość. Przy nich Bugatti Bolide to absolutny buntownik. Widać wyraźnie, że jego jedynym celem jest przekazanie czystej mocy silnika W16 w niezmienionej wizualnie i technicznie formie. Zredukowane, surowe i autentyczne.
Bugatti Bolide to niezrównana koncepcja technologiczna hipersportowego samochodu Bugatti ukierunkowanego na tor. Połączenie 1850 KM i 1240 kilogramów suchej masy zapewnia niewiarygodny stosunek masy do mocy. To stawia Bolide z silnikiem W16 na absolutnym szczycie pod względem silników spalinowych stosowanych w inżynierii samochodowej. Stephan Winkelmann wyjaśnia:
Wraz z Bolide przedstawiamy naszą interpretację współczesnego samochodu torowego entuzjastom Bugatti na całym świecie i wreszcie spełniamy ich najgorętsze życzenia.
Nie zdecydowano jeszcze, czy Bugatti Bolide wejdzie do produkcji seryjnej.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: