Ewa Kania

Nowe odcinki dróg S16 oraz S19 już w budowie. Znamy szczegóły

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umów na budowę nowych odcinków dróg ekspresowych S16 oraz S19. Drugi z nich będzie stanowił część obwodnicy Białegostoku.

Spis treści

Oba odcinki będą budowane w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra plus pas awaryjny. Nawierzchnie będą dostosowane do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku osi 11,5 tony. Rodzaj nawierzchni – z asfaltu czy z cementu – wybiorą wykonawcy.

Budowa drogi S16 Knyszyn – Krynice

Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice został rozstrzygnięty w styczniu bieżącego roku. Najkorzystniejsza oferta opiewała na 314,7 mln zł. Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Niedawne podpisanie umowy pozwoli, zgodnie z planem, uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2026-2028.

S16 od Knyszyna do okolic Krynic będzie miała 8,44 km długości. Zaprojektowano 12 obiektów inżynierskich w tym cztery wiadukty, sześć przejść dla zwierząt oraz dwa przepusty o funkcji ekologicznej.

Na północy, od strony Knyszyna łączyć się będzie z obecną drogą krajową nr 65 za pomocą ronda. Z kolei na południu, w rejonie miejscowości Krynice połączy się z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód (d. Choroszcz), na istniejącej drodze ekspresowej S8.

Budowa drogi S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo

Przetarg na drogę S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo rozstrzygnięto w grudniu ubiegłego roku, wybierając ofertę za 320,8 mln zł. Budowa planowana jest na lata 2025-2028.

Odcinek S19 od istniejącego węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie na DK8) do węzła Dobrzyniewo (z węzłem) będzie miał długość 9,47 km. Zaplanowano 18 obiektów inżynierskich, w tym 11 wiaduktów i siedem przejść dla zwierząt.

Stellantis podpadł studentce prawa, musi teraz zapłacić 35 mln zł!

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł Dobrzyniewo na skrzyżowaniu S19 z S16. Umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) i węzła Białystok Zachód na S8 (kierunek Warszawa – Białystok), a z niego docelowo także na kierunek Białystok – Lublin (S19).

Budowa drogi S19 wokół Białegostoku

Na północ od stolicy województwa trzy odcinki są już w realizacji w systemie Projektuj i buduj, w tym jeden jest na etapie budowy.

  • S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,2 km): umowa podpisana na kwotę 405,6 mln zł; odcinek w budowie od marca bieżącego roku
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (13 km): umowa podpisana na kwotę 347,79 mln zł
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,47 km): umowa podpisana na kwotę 320,88 mln zł

Na południe od Białegostoku sytuacja z S19 jest bardziej skomplikowana. Od nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka S19 Białystok Zachód – Ploski oraz odcinka drogi krajowej nr 65 ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Tym samym budowa drogi ekspresowej na południe od Białegostoku czeka na rozstrzygnięcie organu odwoławczego. Dopiero po jego decyzji może być podjęta realizacja drogi w podziale na odcinki:

  • Białystok Zachód – Białystok Księżyno, dł. ok. 16,6 km
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe wraz z droga krajową nr 65, dł. S ok. 8 km oraz dł. GP ok 13,8 km
  • Białystok Południe – Deniski ok. 15 km

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze