BMW zamawia ogniwa paliwowe za 2 miliardy euro
Taki duży kontrakt to efekt działań BMW Group w ramach rozwoju elektromobilności. Bawarski koncern właśnie podpisał ze szwedzką firmą Northvolt długoterminową umowę na dostawę ogniw akumulatorowych o wartości 2 mld euro.
Ogniwa akumulatorowe będą produkowane w Europie w budowanej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå na północy Szwecji (fabryka seryjna Northvolt Ett) od 2024 roku – chodzi o to, by 100% energii potrzebnej do produkcji ogniw pochodziło wyłącznie z energii wiatrowej i wodnej.
W miarę jak e-mobilność zyskuje coraz większą popularność, uwaga skupiona na redukcji emisji CO2 przesuwa się ku energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych – nawet 40% emisji, za którą są odpowiedzialne w pełni elektryczne pojazdy, pochodzi z samej produkcji ogniw akumulatorowych.
Aby skutecznie przyczynić się do ochrony klimatu, dążymy do poprawy ogólnej równowagi ekologicznej naszych produktów – od zasobów po recykling. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego uzgodniliśmy z producentami ogniw, że do produkcji naszych ogniw akumulatorowych piątej generacji będą oni wykorzystywać wyłącznie energię z ekologicznych źródeł – powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG.
Northvolt jest trzecim dostawcą ogniw akumulatorowych, obok dotychczasowych partnerów BMW: CATL i Samsung SDI. Koncern przeprowadza systematyczną elektryfikację swojej floty pojazdów i będzie również zaopatrywać się w ogniwa produkowane w Europie u chińskiego producenta CATL, z budowanego obecnie zakładu w Erfurcie w Niemczech.
BMW i Northvolt będą wspólnie pozyskiwać kobalt i lit – kluczowe surowce do produkcji ogniw – z kopalń, które spełniają standardy obu firm, dotyczące zrównoważonego rozwoju. Bezwzględnym priorytetem jest przestrzeganie norm środowiskowych, poszanowanie praw człowieka i zmniejszenie śladu węglowego. Od 2021 r. niemiecka marka zrezygnuje z wykorzystywania metali ziem rzadkich w swoich napędach elektrycznych piątej generacji.
Projekt ogniw nadających się do recyklingu jest wciąż rozpatrywany w całym procesie tworzenia ogniw akumulatorowych, ponieważ w obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa, kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i ponowne wykorzystywanie.
W miarę zwiększania produkcji w ciągu kolejnej dekady wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton. Dla porównania, jest to mniej więcej taka sama ilość CO2, jaką emituje rocznie ponad milion mieszkańców miasta takiego jak Monachium – stwierdził Oliver Zipse.
BMW Group produkuje obecnie akumulatory we własnych zakładach w Dingolfing (Niemcy) i Spartanburgu (USA) oraz w zakładzie BBA w Shenyang (Chiny). BMW Group wytwarza również akumulatory w Tajlandii, współpracując z Dräxlmaier Group.
Przed końcem 2021 r. BMW będzie mieć w ofercie aż pięć całkowicie elektrycznych pojazdów. Oprócz BMW i3 w 2019 r. w zakładach w Oksfordzie rozpoczęto produkcję elektrycznego MINI. Niedawno dołączył do nich elektryczny BMW iX3 produkowany w Shenyang (Chiny), a w 2021 r. model BMW iNEXT z zakładów w Dingolfing i produkowane w Monachium BMW i4.
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Zostaw komentarz: