BMW już od 50 lat wspiera kulturę: od Muzeum Guggenheima po Tate Modern, od Centre Georges Pompidou po Teatr Bolszoj w Moskwie
Czerwony. Żółty. Niebieski. Wszystko zaczęło się od trzech wielkoformatowych obrazów Gerarda Richtera, które BMW zamówiło u artysty w 1971 roku. Dzisiaj firma angażuje się na całym świecie i bierze na siebie odpowiedzialność społeczną również w dziedzinie kultury.
BMW Group świętuje 50 lat międzynarodowego zaangażowania w kulturę. Zaangażowanie BMW Group w kulturę jest silnie ugruntowane poprzez ponad 100 długoterminowych inicjatyw w dziedzinie sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzyki klasycznej, jazzu oraz dźwięku, a także architektury i designu.
Ilka Horstmeier, członkini zarządu BMW AG i dyrektor ds. HR, wyznała:
Właśnie w czasach szybkich zmian odpowiedzialność i rzetelność są najważniejszymi wartościami. Podobnie jak kultura. Nasze zaangażowanie, jako wieloletniego partnera, trwa na całym świecie od ponad pół wieku. W samoświadomości BMW Group nasza współpraca w dziedzinach sztuki i kultury jest istotną częścią zrównoważonego rozwoju społecznego – wczoraj, dziś i w przyszłości. Wspólnie od lat docieramy do ludzi i poruszamy ich. Niezmiernie się cieszę, że BMW Group może spoglądać na przeszłe 50 lat niezrównanej współpracy, która łączy nas we wzajemnym szacunku z najbardziej renomowanymi instytucjami kulturalnymi i artystami na świecie.
{{ image(34282) }}
Od Muzeum Guggenheima po Tate Modern, od Centre Georges Pompidou po Neue Nationalgalerie. Od Staatsoper Unter den Linden i La Scali po Teatr Bolszoj w Moskwie. Od Art Basel po Frieze i Kochi-Muziris Biennale. To, co wyróżnia BMW Group w zaangażowaniu w kulturę, to podejście. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa i dialog międzykulturowy to podstawa firmy odnoszącej sukcesy na arenie międzynarodowej. Podczas współpracy BMW gwarantuje swoim partnerom pełną swobodę twórczą, a wszelkie zobowiązania są zawsze zrównoważone i długoterminowe. BMW Group postrzega siebie jako mecenasa i partnera, a w mniejszym zakresie jako sponsora. Zamiast czystej transakcji opartej na pieniądzach, chodzi tu o interakcję w zakresie know-how, sieci i transferu wiedzy.
Rok 1971 – Richard Richter otrzymuje zamówienie na trzy wielkoformatowe obrazy
Kamień węgielny zaangażowania w kulturę BMW Group położyły trzy wielkoformatowe prace zamówione u niemieckiego artysty Gerharda Richtera. W 1971 roku. Eberhard von Kuenheim, ówczesny prezes zarządu BMW AG, poprosił artystę o wykonanie trzech obrazów do hallu nowej siedziby głównej BMW w Monachium. Od otwarcia budynku w kształcie czterech cylindrów, zaprojektowanego w 1973 roku przez architekta Karla Schwanzera, w hallu można podziwiać prace zatytułowane „Rot”, „Gelb” i „Blau”.
{{ image(34281) }}
1973/74 – Zakład w Dingolfing i wystawy BMW Group
Przyczyna zaangażowania się w kulturę od początku była silnie powiązana z pracownikami. Na początku lat 70. BMW otworzyło zakład w Dingolfing. W tym czasie nie było jeszcze połączenia autostradowego z Monachium, ale lokalizacja stała się atrakcyjna dla wykwalifikowanych pracowników, ponieważ firma współpracowała z instytucjami kulturalnymi i w ten sposób stworzyła dostęp do lokalnej sztuki i kultury. Niemal w tym samym czasie na terenie BMW Group w północnej części Monachium powstała galeria, w której pracownicy mogli prezentować własne dzieła sztuki, a także miejsce na wystawy takie jak „Samochód w sztuce współczesnej”, które później zaowocowały współpracą z Haus der Kunst i Pinakoteką.
{{ image(34283) }}
1975 – Narodziny BMW Art Car
Z inicjatywy francuskiego kierowcy wyścigowego i wielbiciela kultury Hervé Poulaina oraz przy ścisłej współpracy z ówczesnym dyrektorem BMW Motorsport Jochenem Neerpaschem artysta Alexander Calder został w 1975 roku poproszony o zaprojektowanie samochodu wyścigowego BMW dla Poulaina. Rezultatem było pomalowane BMW 3.0 CSL, które wzięło udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, a dzięki przyciągającym wzrok kolorom nadwozia stało się ulubieńcem publiczności. Od tego czasu 19 artystów z całego świata zaprojektowało BMW Art Car na podstawie dostępnych modeli samochodów BMW – Roy Lichtenstein (1977, BMW 320i), Andy Warhol (1979, BMW M1) oraz Robert Rauschenberg (1986, BMW 635 CSi), Esther Mahlangu (1991, BMW 525i), David Hockney (1995, BMW 850 CSi), Jenny Holzer (1999, BMW V12 LMR), Jeff Koons (2010, BMW M3GT2), Ólafur Elíasson (2007, BMW H2R), John Baldessari (2016, BMW M6 GTLM) Cao Fei (2017, BMW M6 GT3). „Jeżdżące rzeźby” fascynują zarówno na płaszczyźnie sportu motorowego i designu, jak i sztuki i techniki.
{{ image(34280) }}
1979 – pierwsze partnerstwo publiczno-prywatne w Niemczech
Wspólnie z miastem Monachium BMW Group zaangażowała się w Spielmotor München e.V., jedno z najstarszych partnerstw publiczno-prywatnych w Niemczech. Celem współpracy była lokalna i międzynarodowa promocja miasta jako centrum kulturalnego oraz jego dalszy rozwój. W 1988 roku stowarzyszenie Spielmotor uwzględniło w swoim programie Monachijskie Biennale jako nowy teatr muzyczny, w 1995 roku festiwal SPIELART, a od 1998 roku festiwal tańca współczesnego DANCE.
{{ gallery(3219) }}
W ciągu ostatnich pięciu dekad zaangażowanie kulturalne BMW Group wykroczyło daleko poza projektowanie samochodów BMW Art Car przez znanych artystów. Poszerzyło się o światowe gwiazdy muzyki, takie jak Daniel Barenboim i Anna Netrebko, którzy arcydziełami muzyki klasycznej oczarowali dziesiątki tysięcy słuchaczy na berlińskim Bebelplatz, i młodych artystów, takich jak Samson Young i Leelee Chan, którzy opuścili swoje studia, aby czerpać inspirację z całego świata. BMW Group wspólnie z partnerami stworzyła własne wydarzenia, takie jak BMW Guggenheim Lab, BMW Tate Live, BMW Open Work by Frieze, BMW Welt Jazz Award, BMW Art Guide by Independent Collectors, BMW Art Journey oraz bezpłatne koncerty operowe w Berlinie, Monachium, Moskwie i Londynie. Dzięki programowi artystycznemu Rolls-Royce Arts oraz współpracy z projektantami MINI wszystkie marki koncernu są aktywne na płaszczyźnie kulturalnej. Ponadto BMW Group sponsoruje wiodące muzea, targi sztuki, orkiestry, festiwale jazzowe oraz opery na całym świecie. BMW OPERA NEXT, cyfrowe partnerstwo ze Staatsoper Unter den Linden, od 2019 roku rozwija cyfryzację sztuki, ułatwia młodym widzom dostęp do świata opery i pokonuje bariery w dostępie do kultury wysokiej. Niezależnie od tego, czy jest to nagroda Art/Tech Prize zainicjowana wraz z Garage Museum w Moskwie, setki dronów latających w choreografii po nocnym niebie Zatoki Meksykańskiej we współpracy ze Studio Drift, strategiczna współpraca z Artsy i Acute Art czy Cao Fei, która wystawiła swój BMW Art Car w przestrzeni wirtualnej za pomocą aplikacji i rzeczywistości rozszerzonej: jako firma technologiczna BMW Group będzie w przyszłości w pełni uwzględniać transformację cyfrową w swoim zaangażowaniu w kulturę.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: