BMW i8 – elektryczny luksus. Prezentacja, dane, cena

BMW i8 wjechał w tym miesiącu na rynek jako drugi model nowej marki BMW i oraz pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in grupy BMW. Kosztuje ponad 500 tysięcy złotych.

Nadwozie typu 2+2 wykonane jest w typowej dla BMW i architektury LiveDrive. Szkielet klatki pasażerskiej Life-Modul wykonano z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), natomiast wszystkie elementy napędowe, akumulatory, elementy zawieszenia, struktury nośne zderzeniowe i funkcjonalne zintegrowano w szkielecie Drive-Modul wykonanym z aluminium. Efekt takiej konstrukcji: masa własna gotowego do jazdy auta z baterią akumulatorów: 1485 kilogramów, współczynnik oporu aerodynamicznego Cx: 0,26, niezwykle nisko położony środek ciężkości: 46 centymetrów i niemal idealny rozkład mas między osie.
Nasza relacja z prezentacji BMW i3 tutaj.
BMW i8
fot. BMW
Co wyróżnia BMW i8? Oczywiście unoszone do góry drzwi. Ale jest też coś jeszcze: lampy główne i tylne świecą w technologii diodowej LED, a jako opcja dostępne są lampy główne laserowe – po raz pierwszy na świecie montowane w samochodzie seryjnym.

Wytwarzanie włókien węglowych dla i8 i montaż poszczególnych elementów pojazdu odbywają się w 100 proc. z wykorzystaniem prądu elektrycznego wytwarzanego regeneracyjnie. Zastosowane materiały są przetwarzane w ekologiczny sposób, np. skóra na deskę rozdzielczą jest garbowana z wykorzystaniem ekstraktu z liści drzew oliwnych.

BMW i8
fot. BMW

Opracowany i skonstruowany przez BMW system plug-in hybrid to połączenie trzycylindrowego silnika spalinowego z technologią BMW TwinPower Turbo oraz technologią BMW eDrive w postaci hybrydowego silnika elektrycznego synchronicznego. Silnik benzynowy ma pojemność skokową 1,5 l i rozwija moc 231 KM oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów na koła tylne. Silnik elektryczny rozwija moc 131 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, a jego siła przenoszona jest na koła przednie za pośrednictwem dwubiegowego automatu. Gromadzeniem energii i zasilaniem silnika elektrycznego zajmują się wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe z bezpośrednim chłodzeniem cieczą, o pojemności 7,1 kWh.

BMW i8
fot. BMW

Połączenie silnika spalinowego w technologii BMW TwinPower Turbo i technologii BMW eDrive oraz inteligentne zarządzanie energią pozwoliły na uzyskanie maksymalnej mocy łącznej systemowej w wysokości 266 kW/362 KM i osiągów na poziomie rasowego samochodu wyczynowego (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,4 s) przy zużyciu paliwa i emisji spalin na pułapie najoszczędniejszych samochodów klasy miejskiej mini: średnie spalanie to 2,1 l/100 km, emisja CO2: 49 g/km (dane producenta).

Przełącznik trybu jazdy i aktywacja eDrive pozwalają na wybór spośród 5 sposobów jazdy i prowadzenia auta. Czysto elektryczny tryb pozwala na pokonanie maksymalnie 37 kilometrów w cyklu testowym EU i przy prędkości maksymalnej do 120 km/h. Tryb COMFORT pracuje w oparciu o optymalną równowagę między dynamiką i wydajnością, dając maksymalny zasięg łączny w cyklu testowym EU 600 kilometrów. Tryb SPORT charakteryzuje się szczególnie intensywną funkcją boost realizowaną przez silnik elektryczny, zaś tryb ECO PRO jest możliwy zarówno w jeździe czysto elektrycznej, jak i hybrydowej.

Doładowanie wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych na postoju odbywać się może ze zwykłego gniazdka elektrycznego, z gniazda BMW i Wallbox lub z typowej stacji ładowania. W trakcie ładowania z BMW i Wallbox oraz stacji ładowania możliwe jest realizowanie wstępnego schładzania kabiny i pełne chłodzenie akumulatorów. Nadzór nad ładowaniem i sterowanie jego trybu oraz uruchamianie funkcji dodatkowych możliwe jest zdalnie, za pośrednictwem specjalnej aplikacji na smartfon.

BMW i8
fot. BMW

W podwoziu tkwią podwójne wahacze poprzeczne, a z tyłu zamontowano pięciowahaczowe zawieszenie. Ponadto auto ma elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, seryjne dynamiczne sterowanie adaptacyjnymi amortyzatorami oraz seryjne 20-calowe koła z lekkich stopów.

Auto wykonano w dużej mierze z włókna węglowego, np. klatka bezpieczeństwa dla pasażerów swtorzona została z CFRP, drzwi z połączenia aluminium i CFRP, natomiast deska rozdzielcza powstała na szkielecie z magnezu. Aluminiowe jest też podwozie, a szyba oddzielająca kabinę od bagażnika wykonana jest z hartowanego, pocienianego szkła.

Opcjonalnie w BMW i8 dostępna jest akustyczna ochrona pieszych.

Bardzo rozsądnie pomyślano o informacjach w nawigacji przewidującej sytuację dla trybu elektrycznego (np. na 10 kilometrów rozładuje się bateria, możesz ja naładować – i u adres).

We wnętrzu znajdziemy też BMW iDrive z wolno stojącym, 8,8-calowym wyświetlaczem z dotykowym kontrolerem, piekną, sportową, wielofunkcyjną kierownicę skórzaną, elektrycznie regulowane fotele sportowe obite skórą (podobnie jak deska rozdzielcza). Opcjonalnie dostępne są wszelkie „gadżety” BMW m.in. wyświetlacz przezierny Head-Up Display, który poza typowymi w innych modelach funkcjami (prędkość, wskazania nawigacji, znaki drogowe), pokazuje także informacje związane z systemem napędowym, stanem naładowania, sposobem ładowania – ale również dane z systemu infotainment (telefon, muzyka etc.). Head-Up w BMW i8 wykorzystuje do swych wskazań kompletne spektrum barw.

Oczywiście, jak na BMW przystało, znalazły się tu pakiety indywidualizacji, z których wyróżnia się zwłaszcza ekskluzywny zestaw bagażowy, zaprojektowany i wykonany specjalnie dla tego modelu przez firmę Louis Vuitton z włókna węglowego. Jest to komplet dwóch toreb podróżnych, neseser biznesowy i pokrowiec na sukienki i garnitury. Wszystkie te elementy są wykonane na miarę – idealnie pasują do bagażnika auta.

Dane techniczne BMW i8

Nadwozie

 

 

 

Konstrukcja

 

 

Klatka pasażerska z CFRP, podwozie aluminiowe

Liczba drzwi/miejsc

 

 

2 / 4

Długość / szerokość / wysokość) (nieobciążony)

mm

 

4689 / 1942 / 1293

Rozstaw osi

mm

 

2800

Rozstaw kół, przód / tył

mm

 

1644 / 1721

Prześwit

mm

 

117

Średnica zawracania

m

 

12,3

Rozkład masy przód – tył

% / %

 

49 / 51

Wysokość środka ciężkości

mm

 

< 460

Masa pojazdu gotowego do drogi DIN / EU

kg

 

1485 / 1560

Maksymalna ładowność, DIN

kg

 

370

Pojemność bagażnika

l

 

154

Opory powietrza
(cx – współczynnik oporu czołowego)
(A – powierzchnia czołowa)

Cx x A

 

0,26 x 2,15

 

 

 

 

Napęd

 

 

hybrydowy, na 4 koła,

silnik spalinowy dla tylnych kół,

elektryczny dla przednich

Moc systemowa łączna

kW / KM

 

266 / 362

Silnik spalinowy

 

 

BMW TwinPower Turbo,

bezpośredni wtrysk paliwa HPI,

sterowanie wzniosem zaworowym (VALVETRONIC),

doładowanie wysokociśnieniowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konfiguracja / liczba cylindrów / zaworów na cylinder

 

 

rzędowy / 3 / 4

Pojemność skokowa

cm3

 

1499

Skok tłoka / średnica cylindra

mm

 

94,5 / 82,0

Stopień sprężania

:1

 

9,5

Paliwo

 

 

benzyna RON 91 (min.)

(dane dla parametrów nominalnych i zużycia paliwa dla benzyny 98 okt.)

Moc maksymalna

kW / KM

 

170 / 231

Obroty mocy maksymalnej

obr / min

 

5800

Maksymalny moment obrotowy

Nm

 

320

Obroty maksymalnego momentu obrotowego

obr / min

 

3700

Pojemność zbiornika paliwa

l

 

30, opcjonalnie 42

 

 

 

 

Silnik elektryczny

 

 

w technologii BMW eDrive: hybrydowy silnik synchroniczny i reluktancyjny, sterowany elektronicznie, ze zintegrowanym modułem ładowania i funkcją generatora dla rekuperacji

Moc maksymalna

kW / KM / obr./min

 

96 / 31 / 4800

Moc nominalna

kW / KM / obr./min

 

75 / 102 / 4800

Maksymalny moment obrotowy

Nm / obr./min

 

250 / 0

Moc odzyskiwania

kW

 

60

Akumulatory

 

 

 

Rodzaj

 

 

litowo-jonowe

Napięcie

V

 

355

Pojemność brutto / netto

kWh

 

7,1 / 5,2

Czas ładowania do 80%

h

 

< 2 przy 3,7 kWh (16A / 230V)

Dynamika i bezpieczeństwo

 

 

Układ kierowniczy

ze wspomaganiem elektromechanicznym (EPS)

Przełożenie przekładni kierowniczej

:1

 

16,0

 

 

Zawieszenie przednie

Aluminiowa dwuwahaczowa oś aluminiowa z korekcją nurkowania, swobodne dolne wahacze i drążki

Zawieszenie tylne

Aluminiowa oś pięciowahaczowa z mocowaniem bezpośrednim

Hamulce, przód

Zaciski 4-tłoczkowe, stałe, tarcze 340 x 29,2 mm, wentylowane

Hamulce, tył

Zaciski 1-tłoczkowe, tarcze 340 x 19,2 mm, wentylowane

Systemy stabilizacji jazdy

DSC, CBS, DBC, ADBx, FAV, DTC

 

 

Opony przód / tył

 

 

195/50 R20 / 215/45 R20

Obręcze kół przód / tył

 

 

7J x 20 alu / 7,5J x 20 alu

 

 

 

 

Skrzynia biegów

Dla silnika spalinowego

(przełożenia)

 

automatyczna, 6-stopniowa

(4,459; 2,508; 1,556; 1,142; 0,851; 0,672)

Dla silnika elektrycznego

(przełożenia)

 

 

automatyczna, 2-stopniowa

(11,2; 5,85)

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze