Typowe błędy w używaniu klimatyzacji. Albo nie ochłodzi, albo sobie zaszkodzisz
Do Polski ponownie zawitała piękna pogoda, a wysokie temperatury to oczywiście czas na włączenie klimatyzacji w samochodzie. Niby nic trudnego, ale niewłaściwie użytkowana, może być przyczyną problemów. Chłodzenie może być zupełnie niewydajne, ale może też wywołać u podróżnych chorobę. Jak tego uniknąć?
Spis treści
- Sposób na szybkie ochłodzenie wnętrza samochodu
- Prawidłowe używanie klimatyzacji manualnej w samochodzie
- Prawidłowe używanie klimatyzacji automatycznej w samochodzie
- Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
Sposób na szybkie ochłodzenie wnętrza samochodu
Samochód pozostawiony na mocnym słońcu bardzo się nagrzewa, a temperatura w jego wnętrzu bez problemu może być dwukrotnie wyższa, niż temperatura powietrza na zewnątrz. Wsiadanie do takiego auta to żadna przyjemność, a podróżowanie w takich warunkach może nawet być niebezpieczne. Kluczowe jest więc szybkie schłodzenie nagrzanego wnętrza.
Najprostszy sposób na szybkie obniżenie temperatury to opuszczenie wszystkich szyb. Można to zrobić jeszcze przed podróżą, ale lepszy efekt jest podczas jazdy, gdy następuje szybka wymiana powietrza. Uruchamianie klimatyzacji wtedy nie ma większego sensu, ponieważ i tak chłodne powietrze zaraz opuści kabinę. Jednak włączenie nawiewu może przyspieszyć przewietrzanie kabiny.
Kiedy po chwili uznamy, że najbardziej gorące powietrze opuściło już nasze auto, zamykamy szyby i uruchamiamy klimatyzację. Wiele osób ustawia strumień bezpośrednio na siebie, ale ciągły podmuch zimnego powietrza może doprowadzić do przeziębienia. Lepiej jest ustawić go na szybę i skupić się na obniżeniu temperatury całej kabiny. Pomocne w tym jest zamknięcie obiegu. Dlaczego? Auto będzie wtedy czerpało już częściowo schłodzone powietrze z wnętrza, a nie nagrzane z zewnątrz, co przyspieszy cały proces.
Prawidłowe używanie klimatyzacji manualnej w samochodzie
Klimatyzacja manualna różni się od zwykłego nawiewu jedynie przyciskiem AC, czyli uruchamiającym chłodzenie. Kierunek oraz siłę nawiewu musimy ustawiać sami, zaś temperaturę wybieramy na oko. Jeśli zamiast prostej skali cieplej/zimniej mamy wypisane konkretne temperatury, to jest to klimatyzacja półautomatyczna.
Szybkie chłodzenie wnętrza powinniśmy zacząć od przestawienia pokrętła temperatury powietrza na najzimniejsze, kierunku nawiewu na szybę, a siły dmuchawy na najwyższy bieg. Gdy już wstępnie przewietrzymy samochód i zamkniemy szyby, naciskamy przycisk AC, uruchamiając sprężarkę klimatyzacji oraz zamykamy obieg. Kiedy wnętrze zacznie się schładzać, możemy zacząć zmniejszanie siły nawiewu, a także otworzyć obieg.
Prawidłowe używanie klimatyzacji automatycznej w samochodzie
Posiadacze klimatyzacji automatycznej zwykle zdają się na wygodę jaką daje to rozwiązanie, wybierając interesującą ich temperaturę i wciskają przycisk „Auto”. Nie jest to najskuteczniejszy sposób na szybkie ochładzanie wnętrza.
To będzie jedna z najpiękniejszych dróg w Polsce. Drogowcy nie mają lekko
W fazie wietrzenia kabiny, możemy nacisnąć przycisk oznaczony piktogramem przedniej szyby oraz napisem „MAX”. To funkcja używana zwykle do szybkiego odparowania szyb, ale sprawdzi się też podczas przewietrzania wnętrza. Kiedy zakończymy ten etap, zamykamy szyby i teoretycznie możemy wcisnąć przycisk „Auto”. Układ klimatyzacji sam będzie już regulował siłę i kierunek nawiewu oraz jego temperaturę, ale w nagrzanym aucie najprawdopodobniej skieruje powietrze na nas. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zmienić kierunek nawiewu na szybę (siła dalej będzie regulowana przez elektronikę), a także zamknąć obieg, jeśli elektronika sama nie korzysta z tego rozwiązania.
Natomiast temperaturę w klimatyzacji automatycznej ustawiamy od samego początku taką, jaką chcemy osiągnąć. Wiele osób mylnie interpretuje to ustawienie, sądząc, że jeśli wybierzemy na przykład 20 st. C, to o takiej temperaturze powietrze będzie wpadać do kabiny. Nie jest to prawda. Wybieramy interesującą nas temperaturę, zaś elektronika stara się ją możliwie szybko osiągnąć, a potem utrzymać.
Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
Wysoka temperatura powietrza oraz niska w samochodzie, mogą wystawić nasz układ immunologiczny na próbę. Wiele osób ma podczas upałów problem z przeziębieniem, właśnie z powodu niewłaściwego korzystania z klimatyzacji.
Ustawiona temperatura nie powinna być zbyt niska, ponieważ wysiadając potem z auta doznamy małego szoku termicznego. Niektóre poradniki zalecają, aby różnica wynosiła 5-6 stopni, co jest mało realistyczne, kiedy temperatura powietrza na zewnątrz to na przykład 35 stopni Celsjusza. Za optymalne ustawienie uznaje się zakres 20-22 stopnie.
Ważne jest także stosowanie tak zwanej „zasady 5 minut”. Polega ona na wyłączeniu klimatyzacji na 5 minut przed dotarciem do celu i zgaszeniem samochodu. Wciskamy więc przycisk AC, ale pozostawiamy aktywny nawiew. W ten sposób wnętrze samochodu zacznie się stopniowo nagrzewać i wysiadając z niego, nie odczujemy dużej różnicy temperatur.
Ponadto wyłączając klimatyzację na 5 minut przed dotarciem do celu, pozwalamy parownikowi układu na osuszenie się. W przeciwnym razie wilgoć na nim zgromadzona, będzie dobrym środowiskiem dla rozwoju grzybów, które potem odpowiedzialne są za brzydki zapach z nawiewów i mogą powodować choroby.
Najnowsze
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Alfa Romeo z dumą ogłasza, że dotarła do finałowego etapu konkursu o prestiżową międzynarodową nagrodę „Car of the Year”. Junior został poddany testom drogowym i oceniony przez jury ekspertów z branży, w którego skład weszło 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów europejskich. -
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
Zostaw komentarz: