Top 7 ulubionych błędów polskich kierowców na rondach
Przepisy dotyczące jazdy po rondzie niczym nie różnią się od przepisów obowiązujących na innych skrzyżowaniach. Komuś może wydawać się więc, że poruszanie się po rondach to dla przeciętnego kierowcy nie stanowi żadnego wyzwania. O tym jak błędne jest to myślenie, świadczą codzienne obserwacje, na podstawie których przygotowaliśmy poniższą listę.
Spis treści
- Błędne używanie lewego kierunkowskazu na rondzie
- Błędny wjazd na rondo
- Zła zmiana pasa ruchu na rondzie
- Brak kierunkowskazu podczas zjazdu z ronda
- Nieprawidłowy zjazd z ronda
- Wymuszanie pierwszeństwa na tramwaju na rondzie
- Zatrzymywanie się przed tramwajem wjeżdżającym na rondo
Błędne używanie lewego kierunkowskazu na rondzie
Zacznijmy od zapisu na temat rond, którego nie znajdziemy w Kodeksie drogowym (tam nie ma o rondach ani słowa), ale w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Tyle przepisy mówią na temat rond. Jedziecie na nim dookoła wyspy, niczym po łuku drogi. Czy jeśli na tym łuku znajduje się zjazd w prawo w inną drogę, to czy wrzucicie wcześniej lewy kierunkowskaz?
Tak przedstawiona sytuacja nie pozostawia wątpliwości co do odpowiedzi, a mimo to wielu kierowców zupełnie inaczej uważa, gdy znajdzie się na rondzie. Dla nich rondo z czterema wlotami, to takie dziwne skrzyżowanie czterech dróg. Skoro przed wjechaniem na nie widzą, że droga ich interesująca znajduje się po ich lewej stronie, to włączają lewy kierunkowskaz. Zupełnie nie przeszkadza im w tym fakt, że z ronda można zjechać tylko w prawo.
Błędny wjazd na rondo
Jeśli kierowca nie wjeżdża na rondo z włączonym kierunkowskazem (żadnego nie ma potrzeby włączać przed rondem), to zawsze może popełnić błąd wjeżdżając na rondo. Na takie z dwoma pasami wydaje się, że można swobodnie wjeżdżać, kiedy pas prawy jest wolny. Nie każdy uważa na to, co robią kierowcy na lewym. Jeśli w tym samym momencie jeden z nich zacznie zmieniać pas, przygotowując się do opuszczenia skrzyżowania kolejnym zjazdem, ewentualna wina za kolizję będzie leżała po waszej stronie.
Zła zmiana pasa ruchu na rondzie
Jeśli tylko na rondzie nie ma ciągłej linii, to można zmieniać na nim pasy dowolnie. Zwykle odbywa się to tylko z pasa wewnętrznego na zewnętrzny, ale prawo nie nakłada tu żadnych ograniczeń. Problem polega tylko na tym, że jazda po rondzie utrudnia bardzo obserwację tego, co dzieje się na sąsiednim pasie. Łatwo nie zauważyć drugiego pojazdu i wymusić na nim pierwszeństwo lub doprowadzić do kolizji.
Czy pasy bezpieczeństwa są obowiązkowe? Wyjątków jest sporo, ale raczej do żadnego nie należysz
Brak kierunkowskazu podczas zjazdu z ronda
Osobną kategorię stanowią kierowcy, którzy w ogóle nie używają kierunkowskazów na rondach. Wjeżdżają na nie bez migacza, zgodnie z przepisami, ale zjeżdżając z niego nie włączają prawego. Spotkaliście ich pewnie nie raz, czekając na możliwość wjazdu na rondo, po to tylko by przekonać się, że gdyby włączyli kierunkowskaz, już dawno moglibyście ruszyć.
Nieprawidłowy zjazd z ronda
Ten błąd częściowo wiąże się z pierwszym. Kierowca może poruszać się po rondzie pasem wewnętrznym i bezpośrednio zjechać z niego ze skrzyżowania. Zdarza się, że wtedy zajeżdżają drogę osobie poruszającej się pasem zewnętrznym.
Inny błąd ma miejsce, gdy pojazdy z obu pasów zjeżdżają tym samym zjazdem z ronda, ale kierowca z lewego nie kieruje się na lewy, tylko wcina się na prawy.
Wymuszanie pierwszeństwa na tramwaju na rondzie
Tramwaj ma w wielu sytuacjach uprzywilejowaną pozycję, między innymi podczas opuszczania ronda. Chociaż przecina tor jazdy samochodów, to pojazd szynowy ma wtedy pierwszeństwo. O tej zasadzie nie przypominają żadne znaki, więc nie każdy kierowca o tym wie lub pamięta.
Zatrzymywanie się przed tramwajem wjeżdżającym na rondo
Analogicznie zdarzają się kierowcy, którzy uważają, że tramwaj ogólnie zawsze ma pierwszeństwo. Zatrzymują się więc na widok tramwaju zbliżającego się do ronda, chociaż motorniczy ma przed sobą znak „ustąp pierwszeństwa”.
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Zostaw komentarz: