Bitwa pomiędzy Red Bulll i BrawnGP
Tylko Felipe Massa był w stanie włączyć się do walki pomiędzy kierowcami BrawnGP i Red Bulll. Robert Kubica po naprawdę dobrych przejazdach w pierwszych dwóch częściach kwalifikacji musiał uznać wyższość pozostałych dziewięciu zawodników startujących w Q3.
Rubens Barrichello, Jenson Button i Sebastian Vettel |
fot. Red Bull
|
BrawnGP dominuje nadal w Formule 1. Jenson Button po raz trzeci w tym sezonie zdobył dziś pole position. Dokonał tego rozpoczynając swoje ostatnie okrążenie pomiarowe dosłownie na dwie sekundy przed końcem regulaminowego czasu kwalifikacji. Rubens Barrichello w Q2 uzyskał najlepszy czas dnia. Drugim zespołem, który utrzymuje stałą wysoką formę jest Red Bull. Gdyby nie świetny przejazd Felipe Massy sześć pierwszych pozycji zajmowaliby kierowcy trzech najlepszych do tej pory zespołów: BrawnGP, Red Bull i Toyota.
Nieprawdopodobnym wydaje się błąd jaki popełnił Kimi Raikkonen, który nie zakwalifikował się nawet do drugiej sesji. Po swoim pierwszym przejeździe Fin był przekonany, że czas jaki uzyskał na okrążeniu pomiarowym będzie wystarczający, aby zakwalifikować się do Q2 i jednocześnie taka taktyka pozwoli mu wykorzystać nowe miękkie opony w przejeździe w Q3. Posiadając lżejszy bolid niż jego kolega z zespołu i ten sam pakiet aerodynamiczny, miałby szansę na znacznie lepszą pozycję. Według informacji podanych przez FIA samochód Kimi Raikkonena będzie miał na starcie jutrzejszego wyścigu zdecydowanie więcej paliwa niż bolid Felipe Massy.
W bardzo trudnej sytuacji znajduje się McLaren Mercedes. Heikki Kovalainen już w trakcie Q1 wyglądał jakby poprostu zrezygnował. Jak powiedział dziś po południu, jego samochód nie miał na torze pod Barceloną przyczepności. W konsekwencji Heiki będzie startować do jutrzejszego wyścigu z 18 pola. Lewisowi Hamiltonowi udało się co prawda zakwalifikować do drugiej części sesji kwalifikacyjnej, ale na tym jego walka dzisiaj zakończyła się i jutro Brytyjczyk wystartuje z siódmej linii. Mistrz Świata stwierdził, że jego samochód jest zwyczajnie gorszy niż się spodziewał.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Liczba |
1 |
22 |
Jenson Button |
BrawnGP |
1:20,707 |
1:20,192 |
1:20,527 |
21 |
2 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:20,715 |
1:20,220 |
1:20,660 |
15 |
3 |
23 |
Rubens Barrichello |
BrawnGP |
1:20,808 |
1:19,954 |
1:20,762 |
20 |
4 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:20,484 |
1:20,149 |
1:20,934 |
18 |
5 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:20,689 |
1:20,007 |
1:21,049 |
17 |
6 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:20,877 |
1:20,107 |
1:21,247 |
25 |
7 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:21,189 |
1:20,420 |
1:21,254 |
25 |
8 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:21,186 |
1:20,509 |
1:21,392 |
20 |
9 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:20,745 |
1:20,256 |
1:22,558 |
22 |
10 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:20,931 |
1:20,408 |
1:22,685 |
15 |
11 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:20,818 |
1:20,531 |
16 |
|
12 |
8 |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:21,128 |
1:20,604 |
20 |
|
13 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:21,095 |
1:20,676 |
16 |
|
14 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes |
1:20,991 |
1:20,805 |
12 |
|
15 |
12 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso |
1:21,300 |
1:21,067 |
15 |
|
16 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:21,291 |
5 |
||
17 |
11 |
Sebastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:21,300 |
8 |
||
18 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren Mercedes |
1:21,675 |
10 |
||
19 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:21,742 |
11 |
||
20 |
21 |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:22,204 |
11 |
Zgodnie z tegorocznymi zasadami FIA podała po kwalifikacjach wagę bolidów. Z obliczeń wynika,
że bolid Jensona Buttona jest lżejszy niż samochody startujących za nim konkurentów. Dzięki temu możliwe, że Brytyjczyk będzie w stanie zyskać sporą przewagę zaraz po starcie. Jedynym kierowcą startującym z pierwszych rzędów, którego bolid wyposażony jest w KERS jest Felipe Massa i to on może zmienić układ stawki na pierwszych okrążeniach.
Robert Kubica w sobotnich kwalifikacjach |
fot. BMW Motorsport
|
Prawie wszyscy kierowcy startujący przed Robertem Kubicą zjadą prawdopodobnie na pierwsze dotankowania przed Polakiem. Powinno to pozwolić mu zyskać lepszą pozycję. Robert musi jednak zaraz po starcie wyprzedzić jedyny bardziej zatankowany bolid Nico Rosberga, aby ten nie znalazł się przed nim po dotankowaniu na jakie Polak zjedzie przed kierowcą Williamsa. Będzie to niełatwe zadanie, ponieważ tor pod Barceloną uchodzi za taki, na którym bardzo trudno jest wyprzedzać. W pierwszym zakręcie, kiedy wszyscy kierowcy wystartują jest zawsze bardzo ciasno
i w związku z tym niezbyt bezpiecznie. Z drugiej strony, samochody startujące z miejsc od 11. do 17. są zdecydowanie bardziej zatankowane, a więc znacznie cięższe. Może to świadczyć o chęci przejechania jak najdłuższego dystansu na miękkich, lepiej sprawujących się na katalońskim torze oponach, bez dotankowywania. Wszyscy ci zawodnicy będą więc zjeżdżać do garaży po większej liczbie okrążeń niż Robert.
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
1 |
1 |
Jenson Buton |
646 |
41 | 17 |
2 |
2 |
Sebastian Vettel |
651,5 |
46,5 | 19 |
3 |
3 |
Rubens Barrichello |
649,5 |
44,5 | 18 |
4 |
4 |
Felipe Massa |
655 |
50 | 21 |
5 |
5 |
Mark Webber |
651,5 |
46,5 | 19 |
6 |
6 |
Timo Glock |
646,5 |
41,5 | 17 |
7 |
7 |
Jarno Trulli |
655,5 |
50,5 | 21 |
8 |
8 |
Fernando Alonso |
645 |
40 | 16 |
9 |
9 |
Nico Rosberg |
668 |
63 | 26 |
10 |
10 |
Robert Kubica |
660 |
55 | 23 |
11 |
11 |
Kazuki Nakajima |
676,6* |
71,6 | 30 |
12 |
12 |
Nelson Piquet |
677,4* |
72,4 | 30 |
13 |
13 |
Nick Heidfeld |
676,3* |
71,3 | 30 |
14 |
14 |
Lewis Hamilton |
683* |
78 | 33 |
15 |
15 |
Sébastien Buemi |
678* |
73 | 31 |
16 |
16 |
Kimi Raikkonen |
673* |
68 | 28 |
17 |
17 |
Sébastien Bourdais |
669* |
64 | 27 |
18 |
18 |
Heikki Kovalainen |
657* |
52 | 21 |
19 |
19 |
Adrian Sutil |
675* |
70 | 29 |
20 |
20 |
Giancarlo Fisichella |
656* |
51 | 21 |
* zadeklarowana waga
Obliczenia dotyczące ilości okrążeń jakie będą mogli przejechać kierowcy oparte są na informacjach podanych przez zespół WiIlliams: 2,271 kg paliwa/okrążenie. Od wyniku odjęto przybliżoną wagę paliwa potrzebną na przejazd okrążenia przed startem i zjazd do pit lane. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że wyliczenia mogą nieco odbiegać od realnej sytuacji, która zaitnieje podczas wyścigu. Na zużycie paliwa mogą mieć wpływ następujące czynniki: pogoda, pojawienie się samochodu bezpieczeństwa, ustawienia bolidu, zużycie paliwa przez dany silnik, coraz mniejsze zużycie paliwa w związku ze zmniejszającą się całkowitą wagą bolidu.
Na przejazd po Circuit de Catalunya zaprasza Nico Rosberg:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: