![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F03!2Ff8de8aa95ae62b22dd9e4351bb8c40fb632caf15.jpg)
Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
Fundacja Bezpieczeństwa Motocyklowego (MSF) uczy, że na każdym pasie motocykliści mogą poruszać się częścią: lewą, środkową i prawą. Kiedy i która pozycja jest najbezpieczniejsza?
„Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni” – tak czytamy w Kodeksie Drogowym. Należy jechać na tyle blisko prawej krawędzi, na ile jest to możliwe i bezpieczne. Jest to przepis fakultatywny, więc odmienne postępowanie kierującego powinno być oceniane przy zachowaniu zdrowego rozsądku.
Kiedy odmienna pozycja na pasie ma realny wpływ na bezpieczeństwo motocyklisty? Oto klika przykładów:
Najbezpieczniej jest jechać środkiem pasa:
– jadąc za samochodem, by lepiej być widocznym w jego lusterku wstecznym. Polecana jest także lekka zmiana pozycji w obu kierunkach, by zwrócić uwagę kierowcy na swoją obecność za nim.
– gdy po obu stronach pasa są głębokie koleiny.
– po deszczu, jeżeli zanieczyszczenia i piasek pozostały niezmyte na prawej stronie jezdni.
Najbezpieczniej jest jechać lewą stroną pasa:
– jadąc za dowolnym pojazdem i planując manewr jego wyprzedzenia.
– przed skrzyżowaniem, gdy przysłania nas poprzedzający pojazd i kierowcy nadjeżdżający z innych kierunków mogą nas nie widzieć.
– mając zaparkowane samochody po prawej stronie (które mogą wyjechać na pas).
Zmienny tor jazdy warto stosować:
– przy nawierzchni dziurawej, z koleinami, czy podbiciami. Tor jazdy powinien uwzględniać ominięcie jak największej liczby utrudnień. W zakręcie warto wtedy zostawić nieco miejsca, by w razie potrzeby zmniejszenia pochylenia, nadal pozostać na swoim pasie.
– na początku opadów deszczu, jeżeli jezdnia jest wypukła środkiem. Trzeba tą część omijać, zanim deszcz zmyje z asfaltu zanieczyszczenia. A także przy omijaniu białych znaków na jezdni, studzienek i innych śliskich podczas deszczu elementów.
– przy zakręcie ostrym, bez dostatecznej widoczności. Ustawienie motocykla powinno uwzględniać jak najlepsze pole widzenia, jak i margines bezpieczeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z innej strony (które mogą „wpaść” na nasz pas).
– jadąc po zmroku za innym pojazdem. Najlepiej ustawić się tak, by inni kierowcy rozgraniczyli reflektory obu pojazdów.
Kodeks Drogowy jednak nie przewiduje odmiennych zasad jazdy motocyklem w ruchu prawostronnym, choć bardziej uzasadnione bezpieczeństwem motocyklisty wydaje się być poruszanie bliżej środkowej części pasa ruchu.
Najnowsze
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
Azjatyckie marki samochodowe zalewają Europę, a Polska nie jest wyjątkiem. Czy jednak klienci są gotowi na chińską motoryzację? I czy sami Chińczycy nie przesadzają z ofensywą nowości? -
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
-
Peugeot 5008 GT Hybrid – TEST. Rodzina może się zdziwić
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Porsche Polska w Warszawie – nowa siedziba właśnie rozpoczyna działalność
Zostaw komentarz: