Bezpieczna podróż we mgle
Mgła, czasami bardziej, a czasami mniej gęsta, w okresie jesieni i zimy towarzyszy nam dość często, zwłaszcza wieczorem i o poranku. Nie wszyscy kierowcy jednak zdają sobie sprawę, jak bardzo może być niebezpieczna.
Wedle danych policyjnych, w 2011 roku w wypadkach drogowych spowodowanych pogorszeniem widoczności z powodu mgły lub dymu zginęło w Polsce 81 osób, a ponad 500 zostało rannych.
Zapewnienie sobie i innym kierowcom bezpieczeństwa na drodze podczas jazdy we mgle to przede wszystkim kwestia odpowiedniego użytkowania świateł. Należy włączać światła przeciwmgielne, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów. Trzeba jednak pamiętać, aby je wyłączyć, kiedy mgła ustąpi. Światła przeciwmgielne, w szczególności tylne, mogą bowiem razić innych kierowców. Z kolei używanie długich świateł jeszcze bardziej zmniejsza widoczność.
![]() |
fot. Renault
|
W momencie, kiedy oczy przyzwyczają się do jazdy we mgle – a to następuje zazwyczaj dosyć szybko – kierowcy mają tendencję do zwiększania prędkości. Nie zawsze zdają sobie z tego sprawę z uwagi na brak widocznych punktów odniesienia i niewidoczne otoczenie. Dlatego jadąc we mgle dobrze jest często kontrolować prędkościomierz i utrzymywać stałą prędkość, unikając naciskania na hamulec i ograniczając do minimum manewry wyprzedzania.
Mgła zwiększa wilgotność powietrza i osiadając na drodze zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu na mokrej nawierzchni. Trzeba też szczególnie uważać, jeśli zatrzymujemy pojazd na poboczu – należy zaparkować go tak, aby całkowicie usunąć z pasa jezdni, a następnie włączyć światła awaryjne.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: