Awaria pompy cieczy chłodzącej – objawy i sposób wykrycia
Awaria pompy cieczy chłodzącej może nie tylko spowodować przegrzanie silnika, ale w niektórych przypadkach także zerwać pasek rozrządu. Dlatego tak ważne jest wczesne wykrycie usterki.
Awaria pompy cieczy chłodzącej to trzy podstawowe objawy niesprawnej pompy cieczy to:
- wyciek płynu chłodzącego;
- wahania temperatury widoczne na wskaźniku (o ile samochód jest w niego wyposażony);
- nietypowy hałas dobiegający z komory silnika.
Wyciek płynu chłodzącego
Jednym z miejsc w układzie chłodzenia, gdzie może pojawić się wyciek jest właśnie pompa wody. Za wyciek może być odpowiedzialny uszczelniacz pompy lub uszczelka między korpusem pompy a blokiem silnika. Zlokalizowanie wycieku jest stosunkowo proste w przypadku pomp napędzanych paskiem napędu pomocniczego, a trudniejsze przy tych wykorzystujących pasek rozrządu. W tym drugim przypadku konieczny może być demontaż osłon rozrządu. Większość pomp ma w swoim korpusie otwór, którym w przypadku uszkodzenia uszczelniacza wypływa płyn chłodniczy.
Należy zaznaczyć, że niewielkie zawilgocenie w okolicy tego otworu nie musi oznaczać uszkodzenia uszczelniacza. Istnieją też nietypowe rozwiązania, jak np. w samochodzie VW T5 z silnikiem 2.5 TDI, w którym pompa napędzana jest przy pomocy kół zębatych. W tym przypadku uszkodzenie uszczelniacza może skutkować przedostaniem się płynu chłodniczego do oleju.
Wahania temperatury płynu
Inna nieprawidłowość pracy pompy może wynikać z uszkodzenia jej wirnika. Wyłamanie łopatek lub obrócenie na wałku napędowym skutkuje ograniczeniem lub nawet całkowitym zanikiem cyrkulacji w układzie chłodzenia. Powoduje to gwałtowny wzrost lub nietypowe wahania temperatury. Przed demontażem pompy – koniecznym do właściwego zdiagnozowania takiej usterki – warto jednak sprawdzić i wykluczyć uszkodzenie innych elementów układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy i czujnika temperatury.
Usterki wirnika pompy nie wynikają ze zużycia eksploatacyjnego, lecz mogą być spowodowane niską jakością zamontowanej części lub dostaniem się do układu ciała obcego. Dlatego tak ważne jest stosowanie części zamiennych dostarczanych na pierwszy montaż, za każdym razem przy wymianie pompy – jego płukanie.
Ponieważ we współczesnych samochodach pompy wody wymieniane są rutynowo przy okazji wymiany paska rozrządu, często zapomina się o tym, że pompa może ulec uszkodzeniu. „Proces psucia się pompy postępuje zazwyczaj stopniowo. Na początku może to być niewielki hałas czy minimalny wyciek. Ze względu na opisane już poważne konsekwencje wynikające z uszkodzenia pompy ważne jest więc odpowiednio wczesne wykrycie i usunięcie usterek z nią związanych” – przestrzega Tomasz Ochman z SKF.
Awaria pompy cieczy chłodzącej – nietypowy hałas w samochodzie
Poza uszczelniaczem, w pompie wody uszkodzeniu może ulec także łożysko. Typowym objawem takiej usterki jest przypominający grzechotanie hałas dobiegający z okolic pompy. Końcowa weryfikacja powinna polegać na zdemontowaniu napędu pompy (a więc paska klinowego lub rozrządu) i obróceniu ręcznie wałka pompy. Jeśli pojawi się podobny dźwięk lub wyczuwalny luz to uszkodzeniu uległo właśnie łożysko. Przy sprawnym łożysku wałek pompy obraca się równomiernie z lekkim oporem, bez nietypowych dźwięków.
Sprawna pompa cieczy utrzymuje stabilną temperaturę silnika, a to z kolei jest kluczowe dla jego wieloletniej, bezproblemowej eksploatacji.
Źródło: SKF
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Vw fox stopiona obudowa silnika,mocno grzeje się aż maski dotknąć nie można.Wymieniony termostat i dalej to samo.
Anonymous - 5 marca 2021
Peawdopodobnie za mocno naciągnięty jest pasek rozrządu…
Jak się nagrzeje pasek rozrządu to minimalnie staje się elastyczniejszy a co za tym idzie „wydłuża” i wtedy jest dobrze…
Winna też może być stara pompa wody jeśli nie była zmieniana razem z rozrządem…
To jest takie gdybanie… za malo danych jest… (brak konkretów info co było zmieniane i czy „podróbki” czy oryginaly…)
Anonymous - 5 marca 2021
a słyszałeś o czymś takim jak nagrzewnica, co mają do tego łopatki wirnika, ehh…
Anonymous - 5 marca 2021
Leon 5f 2.0 TDI 150 km rozrząd nowy założony i na zimnym silniku słychać jakby coś tarło. Złapie temperatura i jest ok. Co to może byc,?
Anonymous - 5 marca 2021
Pomocy !! Renault thalia 1.4 16v mam słabe ogrzewanie w aucie, czy to może być spowodowane uszkodzeniem pompy wody rozrządu, czy raczej coś innego…. ???
Pomóżcie
Anonymous - 5 marca 2021
Pomóżcie trafic 1.9 dci temperatura na połowie a z dmuchawy zimne powietrze niema ogrzewania stan płynu ok.
Anonymous - 5 marca 2021
Uszkodzone łopatki wirnika pompy wodnej