Autostrady w Polsce będą płatne? Jasne stanowisko ministerstwa
Kilka dni temu polskie media obiegła informacja, jakoby utrzymanie darmowych autostrad w Polsce było niemożliwe, a wprowadzenie opłat na wszystkich odcinkach było tylko kwestią czasu. Teraz do sprawy odniósł się przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.
Autostrady w Polsce znowu będą płatne?
Przypomnijmy, że wszystko zaczęło się od rozmowy Andrzeja Kaczmarka, prezesa spółki Stalexport Autostrada Małopolska z serwisem wnp.pl. Powiedział on, że roczny koszt utrzymania autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków to około 50 mln zł rocznie. Kwota ta nie obejmuje kosztów remontów, modernizacji oraz ewentualnej rozbudowy. W ten sposób chciał zobrazować, jak dużym kosztem są dla państwa drogi szybkiego ruchu i że nie będzie możliwe pozostawienie ich bezpłatnych.
Kaczmarek zwrócił też uwagę, że w innych europejskich krajach, również tych od Polski bogatszych, państwo nie bierze na siebie całych kosztów utrzymania autostrad, więc i u nas prędzej czy później będzie to niemożliwe. Wypowiedzi te zostały odebrane jako głos eksperta, który pokazuje, że przedwyborcze obietnice PiS (który obiecał zniesienie opłat na wszystkich autostradach), są nie do zrealizowania.
Płatne autostrady w Polsce – minister odpowiada
Informacja o tym, że polskie autostrady mogą wszystkie być płatne, szybko obiegła media. Była to jednak opinia przedstawiciela jednego z koncesjonariuszy, a nie Ministerstwa Infrastruktury. Trudno więc było brać je poważnie.
Tylko 30 km/h w mieście – coraz więcej samorządów chce wprowadzenia takiego ograniczenia
O kwestię wprowadzenia opłat za autostrady w Polsce zapytała Interia podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pawła Gancarza. Okazało się, że rządzący nie mają żadnych planów wprowadzania opłat za autostrady w Polsce:
Kierowcy mogą spać spokojnie, nie będzie płatnych autostrad i dróg ekspresowych na drogach publicznych. Oczywiście, poza tymi odcinkami, którymi zarządzają koncesjonariusze i te odcinki są objęte wieloletnimi umowami.
Deklaracja jest więc jasna. Samochody osobowe i motocykle pozostaną zwolnione z opłat na autostradach w Polsce. Wyjątki to autostrada A4 Katowice-Kraków, gdzie umowa ze Stalexport wygasa dopiero w 2027 roku, oraz autostrada A2 Świecko–Nowy Tomyśl–Konin, gdzie umowa wygasa w 2037 roku.
Przekaz ze strony rządzących jest obecnie jeden. Bezpłatne autostrady w Polsce pozostaną bezpłatne, zaś gdy na płatnych docinkach wygasną umowy koncesyjne, opłaty również zostaną zniesione.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: