Jak przejeżdżać przez bramki na autostradzie? Wiesz, co to jest system otwarty oraz zamknięty?
Poruszanie się po polskich autostradach wcale nie jest, wbrew pozorom, takie proste. Część jest co prawda bezpłatna, ale na płatnych stosowane są różne systemu uiszczania opłat i czasami trudno połapać się, do której bramki powinno się podjeżdżać.
Które odcinki autostrad w Polsce są płatne?
Obecnie w Polsce mamy 726 km płatnych autostrad. 465 km z nich to odcinki koncesyjne, czyli zarządzane przez prywatne firmy. Natomiast 261 km znajduje się pod zarządem GDDKiA.
Zapłacimy za przejazd:
- autostradą A1 – na odcinku Rusocin – Grudziądz – Toruń Południe o długości 152 km
- autostradą A2 – na odcinku Rzepin – Nowy Tomyśl – Poznań Zachód o długości około 135 km. Następnie na odcinku Poznań Wschód – Września – Sługocin (Golina) o długości niecałych 72 km oraz Modła (Konin Zachód) – Stryków liczący 103 km
- autostradą A4 – na odcinku Bielany Wrocławskie – Gliwice Sośnica o długości około 163 km oraz odcinek Katowice Murckowska – Jaworzno – Balice mierzący 62 km
Jak opłacić przejazd autostradą w systemie otwartym?
To pierwszy system opłat za autostrady, jaki funkcjonował w Polsce. Na drodze ustawianych jest kilka punktów z bramkami. Za każdym razem trzeba podjechać do okienka i dokonać kolejnej opłaty. To najprostszy system, ale najmniej wydajny.
Jak opłacić przejazd autostradą w systemie zamkniętym?
System zamknięty jest nieco bardziej „cywilizowany”. Podczas wjeżdżania na autostradę pobieramy jedynie kwitek z automatu i pokonujemy dowolny odcinek autostrady. Dopiero podczas zjeżdżania z niego, zatrzymujemy się przy bramkach i jesteśmy rozliczani za przejechany odcinek.
Uber pokryje koszty licencji i wynajmu auta kobietom
Do której bramki na autostradzie podjechać?
Zbliżając się do bramek na autostradzie, powinniśmy zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze nad którymi znajdują się zielone strzałki, a nad którymi czerwone X. W ten sposób oznacza się, które bramki są czynne.
Po drugie powinniśmy przyjrzeć się, gdzie znajdują się charakterystyczne znaki z poglądową sylwetką kasjera (czarny „ludzik” na białym tle i niebieskiej tablicy). Tam możemy podjechać do okienka i rozliczyć się gotówką lub kartą.
Obok nich zauważyć można bramki, gdzie sylwetka kasjera jest przekreślona, za to znajduje się znak przypominający ikonę WiFi oraz czarny symbol kamery na żółtym tle. Tam nie znajdziemy żadnej obsługi i bramki te przeznaczone są dla pojazdów korzystających z elektronicznego systemu opłat. Mogą być to urządzenia montowane pod szybą lub możemy zarejestrować nasz pojazd w odpowiedniej aplikacji (jest kilka na rynku) i wtedy bramki przepuszczą nas na podstawie odczytu tablicy rejestracyjnej.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: