
Autostrada Wielkopolska szykuje się na czołgi – zmiany na A2
Autostrada Wielkopolska przechodzi zmiany, polegające na poprawie nośności wybranych obiektów. Po co? Po to by trasą mógł przejechać najcięższy sprzęt.
26 czerwca br. rozpoczęły się prace polegające m.in. na przebudowie wiaduktu autostradowego w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz mostu nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Okazuje się, że wprowadzane zmiany są konieczne ze względu na zakupione przez Polskę amerykańskie czołgi Abrams. Pierwsze egzemplarze Abramsów dziś (tj. 28 czerwca 2023 roku) były rozładowywane w porcie w Szczecinie.
Autostrada Wielkopolska – po co te zmiany?
Wiadukt autostradowy, przebiegający nad DK 92, w okolicy 209 km Autostrady Wielkopolskiej składa się z dwóch niezależnych obiektów (po jednym dla każdej jezdni autostrady). W poszczególnych etapach prac zostanie on całkowicie rozebrany, a następnie wybudowany nowy. Dla kierowców oznacza to poprowadzenie ruchu odpowiednio na północnej lub południowej części obiektu (jezdni autostrady), w zależności od realizowanego etapu. Podobnie prace zaplanowano w przypadku mostu nad Strugą Bawół, zlokalizowanego w okolicy 225 km A2.
W efekcie prowadzonych prac wzmocnione zostaną posadowienia obiektów, wzmocnione lub wybudowane nowe podpory, jak również powstaną zupełnie nowe konstrukcje przęseł. Pozwoli to na dostosowanie nośności przebudowywanych obiektów mostowych oraz ich parametrów konstrukcyjno-geometrycznych do aktualnych wymogów przepisów techniczno-budowlanych, m.in. w zakresie nośności: klasa I oraz obciążenie pojazdami specjalnymi według klasy MLC.

Autostrada Wielkopolska i MLC, czyli chodzi o czołgi
Skrót MLC rozwija się w anglojęzyczny termin Military Load Classification i odnosi się do klasyfikacji drogi, po której może jeździć wojskowy sprzęt ciężki, a nawet bardzo ciężki. Jaki to ma związek z czołgami M1A1 Abrams oraz nowocześniejszymi M1A2 SEPv3? Otóż w Poznaniu utworzono centrum serwisowe amerykańskiego sprzętu pancernego, który ma służyć w Polskich Siłach Zbrojnych. Aby ten sprzęt mógł do powstałego zakładu dotrzeć, czy wyjechać, potrzebne było wprowadzenie modernizacji zwiększających nośność wybranych obiektów na autostradzie A2. Kulczykówka właśnie te zmiany przechodzi.
Autostrada Wielkopolska nie tylko dla czołgów. Będą utrudnienia?
Autostrada Wielkopolska S.A. informuje, że pomimo budowy ruch pojazdów na autostradzie będzie utrzymany. W pierwszym etapie prace będą realizowane na jezdniach południowych, w kierunku Warszawy, a ruch pojazdów zostanie przełożony na jezdnię północną. Z uwagi na prowadzone prace będzie również konieczne wprowadzenie czasowej organizacji ruchu na DK 92, która przebiega pod wiaduktem WA39/WA39a (209 km A2).
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: