Agnieszka Serafinowicz

Fragment autostrady A2 najdroższy w Europie? Od dziś podwyżki na „Kulczykówce”

Autostrada A2 po dzisiejszych podwyżkach jest najdroższa w Polsce, sprawdzamy czy najdroższa w Europie. Kwota jest absurdalna.

Spis treści

Autostrada A2 znowu drożeje. Spółka Autostrada Wielkopolska, zarządca fragmentu trasy A2, pomiędzy Koninem, a Świeckiem od dziś, tj. 9 marca 2023 roku, podniosła ceny za przejazd pomiędzy Koninem, a Nowym Tomyślem. Stawki za odcinek Nowy Tomyśl – Świecko pozostały bez zmian. Już wcześniej ten fragment A2 był uznawany za najdroższą autostradę w Europie, czy po podwyżkach umocnił się na tej pozycji? Sprawdzamy.

Autostrada A2 po podwyżkach

Za pokonanie 150 kilometrowego odcinka trasy pomiędzy Koninem, a Nowym Tomyślem kierowcy samochodów osobowych (kategoria 1) zapłacą 84 zł. W jedną stronę. Ile zapłacą kierowcy pozostałych kategorii pojazdów na tym odcinku? Poniżej kompletna lista:

  • Motocykle: 42 zł;
  • Pojazdy kategorii 1 (samochody osobowe i użytkowe o dwóch osiach): 84 zł;
  • Pojazdy kategorii 2 (o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami): 129 zł;
  • Pojazdy kategorii 3 (o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami): 198 zł;
  • Pojazdy kategorii 4 (o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami): 300 zł
  • Kategoria 5 (pojazdy i zestawy pojazdów nienormatywnych): 840 zł;

Odcinek ten stał się tym samym najdroższą trasą szybkiego ruchu w Polsce, ale czy na pewno w Europie? Porównajmy.

Autostrada A2 nie ma się nijak do malowniczości Grossglockner Hochalpenstraße
Bardzo malownicza Grossglockner Hochalpenstraße w austriackich Alpach (fot. Sander Hoogendoorn / Wikimedia)

Autostrada A2 – czy faktycznie najdroższa? Porównujemy z Grossglockner Hochalpenstraße

Poszukując najdroższych, płatnych tras w Europie, na pewno wśród nich można wymienić Grossglockner Hochalpenstraße w Austrii, czyli malowniczą alpejską trasę o długości 47,8 km, która jest jednocześnie najwyżej położoną drogą asfaltową w Europie i prowadzi wprost do najwyższego szczytu tego kraju, Glossglockner (3798 m n.p.m). Przejazd nią dla samochodu osobowego kosztuje 40 euro (bilet dzienny). Mniej zapłacą posiadacze pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych): 32 euro. Motocykliści muszą wyłuskać 30 euro. Dla aut dostawczych i ciężarowych do 3,5 t DMC cena wynosi 49 euro, a dla cięższych pojazdów: 127 euro.

Nie trzeba być biegłym w rachunkach, by stwierdzić, że austriacka trasa jest znacznie droższa, ale uwaga, to przede wszystkim trasa turystyczna, powyższe kwoty to opłaty za dzienny bilet, a w ciągu dnia możemy ją przejechać wielokrotnie. Tymczasem na A2 opłatę musimy wnosić za każdy jeden przejazd. Poza tym alpejski szlak to – szczególnie przy dobrej pogodzie – uczta dla oczu i kawał przygody. A jaka przygoda może nas spotkać na A2? Pęknięta opona? Roboty drogowe?

Autostrada A2 a chorwackie autostrady
Chorwackie autostrady nie są tanie, ale malowniczości im nie sposób odmówić (fot. źr. naszepodroze.edu.pl)

Autostrada A2 – czy faktycznie najdroższa? Porównujemy z trasą Rijeka-Zagrzeb

Za jedną z droższych tras w Europie są autostrady w Chorwacji. Dotarcie z Zagrzebia do Rijeki autostradami A1 i A6 kosztuje niecałe 200 HRK (ok. 125 zł) dla samochodu osobowego. Długość tej trasy jest tylko nieznacznie większa (ok. 160 km) od interesującego nas w tym materiale odcinka autostrady A2 od Konina do Nowego Tomyśla. Chorwacja wypada drożej, ale znowu jest to trasa znacznie bardziej malownicza od tej wielkopolskiej. Zatem nie, odcinek polskiej A2 nie jest najdroższy w Europie, co jednak nie znaczy, że nie jest absurdalnie wyceniony.

autostrada A2
Autostrada A2 – płaska, nudna, droga (fot. Autostrada Wielkopolska)

Autostrada A2 – cena jest absurdalna

Odcinek A2 pomiędzy Koninem, a Nowym Tomyślem, to zwykła trasa tranzytowa, zero ciekawych widoków, płaski teren, nic „turystycznego” co uzasadniałoby taką opłatę za przejazd. Zarządca argumentuje, że podwyżka jest wymuszona kosztami i inflacją. Jakie koszty ma spółka Autostrada Wielkopolska, skoro jeden przejazd 150-kilometrowego odcinka kosztuje drożej niż 10 dni ciągłej jazdy (winieta) po wszystkich drogach Czech?

Komentarze:

duda - 27 marca 2023

Absolutnie nie przejade nia nigdy. Cena to zart.
Z reszta i tak jest zakorkowana wiec nie ma sensu.

Odpowiedz

xxx - 16 marca 2023

nie jeżdzę tą trasą. Dlaczego? z dwóch powodów
1) nie zgadzam się z absurdalną ceną drogi wybudowanej za pieniądze podatników
2) Jechałem tam nie raz…i zawsze ale to zawsze był ogromny korek, często stałem godzinę. Dużo szybciej dojechałem do celu jadąc „przez wiochy”. Więc jaki sens? żaden

Odpowiedz

Marian - 13 marca 2023

Ja bojkotuję tą autostradę już od kilku lat . To jest jakiś cenowy absurd. Radzę też innym użytkownikom aby uczynili podobnie , może to zmniejszy choć trochę pazerność tych bandytów.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze