Autostrada i awaria, kolizja lub wypadek – jak się zachować?
Autostrada to droga bezpieczna, ale tylko przy prawidłowym zachowaniu znajdujących się na niej uczestników.
Autostrada to typ drogi publicznej, na której w pełni legalnie możemy jechać najszybciej ze wszystkich rodzajów dróg publicznych w Polsce. Z definicji autostrady są bezkolizyjne. Tak są budowane, jednak inżynierowie i budowniczowie dróg o ile odpowiadają za kształt trasy i jej topografię, nie mają wpływu na to, co później na tej drodze się znajdzie. Jakakolwiek nietypowa sytuacja, awaria, kolizja i wypadek znacząco zwiększają zagrożenie na autostradzie. Dlatego tak ważne jest prawidłowe zachowanie się kierowcy i uczestników ruchu w razie nietypowego wydarzenia.
Autostrada i 140 km/h
Zakładając, że kierowcy poruszają się na autostradach z prędkością do 140 km/h – a przecież wiemy, że wielu przekracza się legalną granicę – oznacza to, że w ciągu każdej sekundy samochód jadący z maksymalną, dozwoloną prędkością pokonuje w ciągu zaledwie 1 sekundy aż 40 metrów. Jakakolwiek nietypowa sytuacja, zatrzymany pojazd, piesi na autostradzie i sytuacja robi się niebezpieczna. Według danych policyjnych tylko na śląskich autostradach, zginęły trzy osoby, które zostały potrącone przez nadjeżdżający samochód, gdy zatrzymały się na drodze z powodu awarii swojego pojazdu lub udziału w zdarzeniu drogowym.
Autostrada – jaka długość drogi hamowania?
Gdy czytamy dane techniczne różnych aut i informacje na ich temat, podawana w tego typu materiałach droga hamowania, mająca wykazać wyjątkową sprawność układu hamulcowego w danym modelu, zwykle nie ma nic wspólnego z faktyczną drogą hamowania na autostradzie. Nie chodzi tylko o prędkość (w danych technicznych podawana jest zwykle droga hamowania od 100 km/h do zera), ale o metodę pomiaru. W danych technicznych droga hamowania jest mierzona od momentu, gdy pedał hamulca jest już w pełni naciśnięty i układ hamulcowy działa z maksymalna dla danego modelu skutecznością. Wówczas uzyskiwane są np. odległości rzędu ok. 40 metrów.
Policjanci zwracają jednak uwagę, że w rzeczywistości droga hamowania na autostradzie jest znacznie, znacznie dłuższa. Faktyczna droga zatrzymania się pojazdu to nie tylko odcinek potrzebny układowi hamulcowemu, ale również czas reakcji kierowcy. Według danych policyjnych faktyczna droga hamowania samochodu, który na autostradzie jedzie z maksymalną dozwoloną prędkością od momentu dostrzeżenia przeszkody, poprzez podjęcie decyzji, uruchomienie hamulców i do całkowitego zatrzymania wynosi ponad 150 metrów i to przy dobrych warunkach drogowych.
Na mokrej nawierzchni, droga ta może być nawet dwukrotnie dłuższa. Policja przestrzega: gdy jadąc taką drogą napotkamy utrudnienia np. kolizję czy wypadek, istnieje duże ryzyko, że sami możemy stać się uczestnikami zdarzenia drogowego. Tego typu sytuacje stanowią spore zagrożenie, a nierozważne zachowanie uczestników zdarzenia może być tragiczne w skutkach. Dlatego tak istotne jest przestrzeganie zasad odpowiedniego zabezpieczenia miejsca, w którym doszło do niebezpiecznej sytuacji.
Autostrada – jak się zachować w razie awarii?
Poniżej podstawowe zasady zachowania na autostradzie w razie awarii lub udziału w zdarzeniu drogowym.
- Zjedź, jeśli to tylko możliwe, na pas awaryjny.
- Włącz światła awaryjne.
- Przed wyjściem z pojazdu upewnij się w lusterkach, że możesz z niego bezpiecznie wyjść.
- Nałóż kamizelkę odblaskową i umieść trójkąt odblaskowy (ostrzegawczy) w odległości 100 m za pojazdem, odpowiednio do miejsca jego unieruchomienia.
- Zejdź z jezdni i na poboczu, najlepiej za barierkami oczekuj na pomoc; ogranicz do niezbędnego minimum czynności przy unieruchomionym pojeździe.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: