Automatyczne skrzynie coraz popularniejsze – wielu kierowców jednak zapomina o ważnej sprawie
Automatyczne skrzynie coraz częściej są wybierane przez nabywców aut. Warto pamiętać o bardzo istotnej czynności eksploatacyjnej.
Spis treści
- Automatyczne skrzynie i ich eksploatacja
- Automatyczne skrzynie – nie wierz w „bezobsługowe przekładnie”
- Automatyczne skrzynie i olej – jak często wymieniać?
- Automatyczne skrzynie – jaki środek smarny wybrać?
Automatyczne skrzynie są coraz częściej wybierane przez nabywców aut zarówno na rynku pierwotnym (aż 70,3% nabywców) jak i wtórnym (42,3% kupujących poszukuje aut z automatami). Trudno się dziwić tej tendencji, bo samochód z automatyczną skrzynią jest po prostu wygodniejszy w obsłudze. Ale warto również pamiętać o tym, że automatyczne przekładnie nie są bezobsługowe.
Automatyczne skrzynie i ich eksploatacja
Automatyczna skrzynia biegów to najczęściej najbardziej złożony mechanizm we współczesnym samochodzie spalinowym. Jeżeli chcemy cieszyć się długotrwałą, bezproblemową eksploatacją tego elementu w naszym aucie, powinniśmy zadbać o właściwe smarowanie i optymalną temperaturę pracy skrzyni biegów. Lata eksploatacji aut spalinowych wyczuliły już większość kierowców, że pamiętają oni o okresowej wymianie oleju w silniku. Warto jednak pamiętać o tym, że automatyczne przekładnie również wymagają odpowiedniego środka smarnego. Automatyczne skrzynie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności od momentu uruchomienia, ponieważ olej nie tylko smaruje skrzynię. Musi też zapewnić szybką reakcję układu sterowania na impulsy z jednostki centralnej pojazdu. Układ hydrauliczny skrzyni powinien w jak najkrótszym czasie wytworzyć odpowiednie ciśnienie, aby wymusić zmianę biegu. Ponadto środek smary odpowiada za chłodzenie skrzyni biegów. Utrzymanie stałych parametrów oleju przez jak najdłuższy czas jest więc warunkiem bezpiecznej jazdy.
Automatyczne skrzynie – nie wierz w „bezobsługowe przekładnie”
Nawet w skrzyniach automatycznych, określanych przez producentów jako bezobsługowe, warto pamiętać o sprawdzaniu oleju i jego ewentualnej wymianie. Nawet jeżeli konstrukcja danej skrzyni została wykonana tak, by jej deklarowana przez producenta trwałość miała wystarczyć na całe życie danego pojazdu, to sam olej nie jest niezniszczalny. Środki smarne również się zużywają, a pozostawienie w układzie automatycznej przekładni przepracowanego środka smarnego może znacząco wpłynąć na żywotność skrzyni, w skrajnym przypadku doprowadzając nawet do jej zatarcia.
Automatyczne skrzynie i olej – jak często wymieniać?
Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego może być podawana przez producenta, ale w istocie zależy również od tego w jakich warunkach eksploatujemy pojazd. Jeżeli np. auto jeździ w górach lub terenie, użytkownik jeździ dynamicznie, co oznacza, że skrzynia musi pracować znacznie ciężej i jest poddawana większym obciążeniom, wówczas warto zdecydować się na skrócenie odstępów między wymianą w stosunku do zaleceń producenta. Jeżeli np. dany producent zaleca zmianę oleju przekładniowego co 50 tys. km, skróćmy ten okres do 40 tys. km, a w przypadku skrajnie niekorzystnych warunków eksploatacji, nawet o połowę. W dłuższej perspektywie nam się to opłaci, bo naprawy uszkodzonych skrzyń automatycznych we współczesnych samochodach to jedna z najdroższych czynności serwisowych.
Automatyczne skrzynie – jaki środek smarny wybrać?
Nie chcemy tutaj polecać konkretnych produktów i marek ze zrozumiałych względów, bo w istocie trudno o konkretny, idealny produkt. Nie zmienia to jednak faktu, że powinniśmy wybierać oleje dobrej jakości, spełniające właściwe parametry zdefiniowane przez producenta danego modelu auta lub konkretnej skrzyni. Warto też pamiętać, że do skrzyń automatycznych należy stosować tylko zatwierdzone, certyfikowane oleje ATF (Automatic Transmission Fluid), z właściwymi aprobatami.
Jak szukać niezbędnych informacji? Specyfikację oleju przekładniowego jaki spełnia wymagania producenta danego modelu pojazdu znajdziemy najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu. Wielu producentów na mocy podpisanych umów z konkretnymi producentami środków smarnych może proponować oleje konkretnych marek. Jednak jeżeli dany olej ma dokładnie taką samą specyfikację jak produkt konkretnej marki zalecany przez producenta pojazdu, możemy go również bezpiecznie zastosować w automatycznej przekładni naszego pojazdu. Zajrzyjcie też na nasz kanał YouTube.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: