Auta grubasów zużywają więcej paliwa
Nadmierny wzrost wagi i otyłość wśród kierowców oraz pasażerów na przestrzeni ostatnich 50 lat ma bezpośredni wpływ na zwiększenie ilości zużywanego paliwa. Blisko 4 miliardy litrów paliwa rocznie może być spalanych tylko z powodu nadwagi osób podróżujących autem.
![]() |
fot. obróbka komputerowa
|
Takie wnioski wynikają z badań przeprowadzonych przez University of Illinois w USA. Szacuje się, że pół kilograma nadwagi kierowcy lub pasażera we wszystkich jeżdżących samochodach w Stanach Zjednoczonych* przekłada się na dodatkowe zużycie ponad 140 milionów litrów benzyny w ciągu roku!*
– Nadmierne obciążenie zwiększa zapotrzebowanie samochodu na paliwo – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Kierowcy nie mają świadomości, że zależność między obciążeniem auta a ilością spalanego paliwa jest aż tak znacząca. Każdy dodatkowy kilogram bez względu na fakt, czy jest to nadwaga kierowcy lub pasażera czy dodatkowy bagaż, automatycznie wiąże się z dodatkowym zużyciem np. benzyny.
Jazda obciążonym samochodem może dotyczyć kierowców i ich pasażerów, ale zwykle o „nadwadze” auta decydują zapomniane, niepotrzebnie przewożone w nim przedmioty, np.: książki, kilka butelek płynu do spryskiwaczy czy pozostałości po ostatnim urlopie. W aucie, a szczególnie w jego bagażniku warto regularnie robić porządek i usuwać rzeczy, które nie są niezbędne podczas codziennej jazdy.
![]() |
fot. internet
|
Wybierając się w podróż i pakując bagaże do samochodu, warto wiedzieć, gdzie je umieścić, aby skutkowało to możliwie jak najmniejszym dodatkowym zużyciem paliwa. Przy ładunku o masie 100 kg i jeździe z prędkością 60 km/h samochód spali o 5% więcej paliwa, jeśli bagaż zostanie umieszczony w bagażniku, ale już o 8% więcej – jeśli znajdzie się w przyczepie i aż 10% więcej, gdy zostanie umieszczony w bagażniku na dachu! Kierowcy, którzy korzystają z bagażników dachowych, powinni pamiętać o ich demontażu w momencie, kiedy nie są już potrzebne. Jazda z pustym bagażnikiem dachowym nie tylko niepotrzebnie obciąża samochód, ale też pogarsza jego właściwości aerodynamiczne.
* Liczba zarejestrowanych pojazdów w USA w 2006 roku – ok. 251 mln sztuk; w tym samym czasie liczba samochodów osobowych dopuszczonych do ruchu w Unii Europejskiej – 288 mln sztuk.
** Badanie University of Illinois w USA
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: