Audi wystartuje w Rajdzie Dakar! I to elektrykiem!
Audi podejmuje jedno z najtrudniejszych wyzwań w świecie sportów motorowych: Innowacyjny prototyp spod znaku czterech pierścieni w 2022 roku weźmie udział w słynnym Rajdzie Dakar.
Alternatywna koncepcja napędu prototypu, po raz pierwszy składać się będzie z napędu elektrycznego zasilanego z wysokonapięciowego akumulatora połączonego z wysoce wydajnym konwerterem energii. Rajd Dakar 2022 – czołowy na świecie rajd rozgrywany poza utwardzonymi nawierzchniami, jest zwiastunem przyszłego fabrycznego zaangażowania Audi w rajdy samochodowe.
Markus Duesmann, prezes, a jednocześnie członek zarządu ds. rozwoju technicznego i linii produktowych AUDI AG, powiedział:
Wieloaspektowe zaangażowanie w sporty motorowe jest i pozostanie integralną częścią strategii rozwoju Audi. Chcemy w przyszłości nadal podkreślać slogan naszej marki „Vorsprung durch Technik” w międzynarodowym środowisku sportów motorowych na najwyższym poziomie i rozwijać innowacyjne rozwiązania techniczne dla naszych samochodów przeznaczonych do codziennego użytku. Najtrudniejszy rajd na świecie jest świetnym etapem w drodze do tego celu.
Przeczytaj też: Rajd Dakar 2021: biało-czerwoni powalczą o podium!
Po wielu międzynarodowych sukcesach w wielu różnych seriach wyścigowych, Audi powraca tym samym do rajdów samochodowych, które wyznaczyły początek wspaniałej historii marki w świecie sportów motorowych. W roku 1981 Audi quattro zrewolucjonizowało rajdy samochodowe. Dziś stały napęd na cztery koła jest standardem, nie tylko dla samochodów rajdowych. Gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo w najbardziej sportowych modelach Audi produkcji seryjnej, a teraz także w modelach serii e-tron z napędem elektrycznym.
Dzięki zastosowaniu w pojeździe, który weźmie udział w Rajdzie Dakar alternatywnej koncepcji napędu, Audi będzie w stanie sprostać najbardziej ekstremalnym warunkom. Pojazd będzie napędzany przez mocny, elektryczny układ napędowy. Potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego, który może być ładowany w razie potrzeby podczas jazdy, za pomocą konwertera energii – wysoko wydajnego silnika TFSI. Intencją dla takiego rozwiązania jest stałe zwiększanie wydajności elektrycznego układu napędowego i akumulatora. Doświadczenie zdobyte w rajdzie powinno zostać następnie wykorzystane do dalszego rozwoju przyszłych, elektrycznych modeli produkcji seryjnej.
Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zobowiązał się do opracowania realnej, alternatywnej koncepcji napędu na potrzeby Rajdu Dakar, stając się w ten sposób po raz kolejny pionierem w dziedzinie sportów motorowych. W 2012 roku Audi odniosło pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Audi R18 e-tron quattro przez trzy lata z rzędu pozostało niepokonane w tym najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym.
Począwszy od 2014 roku, Audi odnosi również sukcesy w wyścigach w pełni elektrycznych bolidów – Formuła E, wspierając najpierw team swojego wieloletniego partnera technicznego ABT Sportsline, a od roku 2017 angażując się w pełni z teamem fabrycznym. Po sześciu latach, zespół Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym teamem w historii Formuły E. Odnotował dotychczas 43 miejsca na podium, w tym 12 zwycięstw. Do jego najważniejszych osiągnięć należy zdobycie tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców w roku 2017 oraz tytuł mistrza w klasyfikacji zespołowej w 2018 – w pierwszym sezonie zaangażowania fabrycznego:
Zaangażowanie w Formułę E towarzyszyło fazie transformacji Audi. Dziś elektromobilność dla naszej marki nie jest już marzeniem o przyszłości, ale działaniem w teraźniejszości. Audi e-tron jest bestsellerem na wielu rynkach. Już wkrótce na rynku pojawi się najbardziej sportowy członek tej rodziny – Audi RS e-tron GT. Oczekuje się, że już w 2025 roku, około 40 procent sprzedaży Audi stanowić będą pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. Dlatego właśnie czynimy kolejny krok w świecie zelektryfikowanych sportów motorowych, stawiając czoła najbardziej ekstremalnym warunkom. Wiele swobód technicznych oferowanych przez Rajd Dakar stanowi dla nas doskonałe laboratorium badawcze w tym zakresie.
Rajd Dakar zastąpi obecne, fabryczne zaangażowanie Audi w Formułę E, które po zakończeniu sezonu 2021 nie będzie już kontynuowane w postaci zespołu fabrycznego Audi. Wykorzystanie nowo opracowanego układu napędowego Audi przez zespoły customer racing będzie możliwe za około dwa lata.
Przeczytaj też: Formuła E i Extreme E łączą siły, by walczyć ze zmianami klimatu
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: