Audi SQ5 TDI po liftingu zaprezentowane. Pod maską V6 o mocy 341 KM
Pierwsza generacja tego modelu, która na rynku pojawiła się jesienią roku 2012, była początkiem jego sukcesu – sukcesu pierwszego modelu Audi typu S napędzanego silnikiem Diesla. Teraz debiutuje zmodernizowana wersja drugiej odsłony SQ5 - zobaczcie jak się prezentuje!
W swej najnowszej wersji, ta trzylitrowa jednostka V6 rozwija 251 kW (341 KM) mocy i 700 Nm momentu obrotowego. Szczytowy moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Specjalny wzmacniacz dźwięku układu wydechowego – montowany już w pierwszej generacji SQ5 TDI – nadaje silnikowi V6 „rasowego” brzmienia.
Wiele szczegółów V6 3.0 TDI zostało poprawionych. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, ale z kutej stali – nowy materiał zmniejsza straty ciepła. Ich wyższa wytrzymałość rekompensuje mniejszą masę tłoków aluminiowych. Schodkowe wgłębienie w tłoku sprawia, że spalanie jest szybsze i bardziej wydajne.
Chłodnica międzystopniowa (intercooler) została zamieniona z chłodnicy powietrze/powietrze umieszczonej w zderzaku, na pośrednią chłodnicę woda/powietrze zamontowaną w rozwarciu V rzędów cylindrów silnika. Skrócone drogi zasysania powietrza pomagają szybko zwiększyć ciśnienie doładowania.
Jednostka 3.0 TDI posiada dwa rozwiązania techniczne redukujące zużycie paliwa i poprawiające jej spontaniczne reakcje. 48-voltowy system tzw. miękkiej hybrydy (mild hybrid – MHEV) składa się z alternatora-rozrusznika (RSG), litowo-jonowego akumulatora buforowego i z przetwornika napięcia 48/12 volt. System MHEV w procesie hamowania pojazdu odzyskuje nawet 8 kW mocy. Sportowy SUV SQ5 TDI może żeglować przez ok. 40 sekund z wyłączonym silnikiem. Po tym czasie RSG ponownie go uruchamia.
W normalnych warunkach drogowych stały napęd na cztery koła quattro rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu, większość momentu napędowego trafia na oś o lepszej trakcji. Do 70 procent może trafić wtedy na przednie koła, a maksymalnie 85 procent na tylne.
Na życzenie klienta, Audi może zamontować na tylnej osi SQ5 TDI sportowy mechanizm różnicowy, aktywnie sterujący rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy kołami, gdy kierowca przyjmie sportowy styl jazdy. Wysyła on większy moment obrotowy do tego tylnego koła po zewnętrznej stronie łuku, które ma lepszą przyczepność, dosłownie wciskając w ten sposób samochód w zakręt i znacznie zmniejszając podsterowność.
Odświeżone Audi SQ5 TDI standardowo stoi na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie dostępne są również dwa warianty felg 21-calowych, przygotowane przez Audi oraz przez Audi Sport GmbH. Przednie hamulce z tarczami o przekątnej 375 mm mają sześciotłoczkowe, aluminiowe zaciski. Standardowo zaciski mają kolor czarny (opcjonalnie czerwony) oraz umieszczony na nich logotyp S.
Standardowo Audi SQ5 TDI wyposażone jest w reflektory diodowe. Na życzenie zamówić można również diodowe reflektory matrycowe Matrix LED z funkcją automatycznego włączania świateł drogowych i z dynamicznymi kierunkowskazami. W tylnym zderzaku umieszczono matową, aluminiową listwę, poniżej której znajdują się wkładka dyfuzora oraz cztery chromowane, owalne końcówki rur wydechowych.
SQ5 TDI posiada (jako wyposażenie dodatkowe) wszystkie systemy wsparcia kierowcy znane już z Q5. Asystent skrętu, asystent unikania kolizji i asystent wyjazdu, zwiększają bezpieczeństwo. Adaptacyjny asystent jazdy może przejąć kontrolę nad przyspieszaniem, zwalnianiem i utrzymywaniem się na wybranym pasie ruchu na długich dystansach. Predyktywny asystent wydajności pomaga utrzymać stabilny styl jazdy w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Odświeżone Audi SQ5 TDI produkowane będzie w meksykańskiej fabryce czterech pierścieni w San José Chiapa. Na europejskich rynkach zadebiutuje w pierwszym kwartale 2021 roku.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: