Audi Q5 Sportback – nowy crossover o mocy 204 KM
Cztery pierścienie prezentują swojego trzeciego po e-tron Sportback i Q3 Sportback crossovera codziennego użytku, czyli tzw. CUV (crossover utility vehicle). Q5 Sportback to coupé o dynamicznej linii przeznaczone dla klientów ceniących sobie nie tylko wyrazisty design i innowacje techniczne, ale także sportowy charakter i walory użytkowe.
Audi Q5 Sportback – podobnie jak wszystkie modele Audi serii Q – niewątpliwie przyciąga spojrzenia i emanuje mocą. Duże wloty powietrza otaczają ośmiokątną osłonę chłodnicy Singleframe. Reflektory z charakterystyczną sygnaturą świateł do jazdy w dzień wyposażone są w technologię LED lub opcjonalnie w matrycowe światła diodowe Matrix LED. Ciągnąca się przez całą długość samochodu linia ramion podkreśla koła, a wraz z nimi napęd na wszystkie koła quattro. Listwy na drzwiach nadają temu CUV’owi stylistycznej stabilności i solidności. Linia okien rozciąga się nisko nad karoserią i wcześnie zaczyna opadać w dół, tak że trzecia szyba boczna zwęża się ostro do tyłu. Mocno nachylona tylna szyba i pozornie wysoko zamontowany tylny zderzak, nadają Q5 Sportback bardzo dynamicznego wyglądu.
Na początek, nowe Audi Q5 Sportback dostępne będzie w Europie z mocnym, dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Ma on 150 kW (204 KM) mocy, 400 Nm momentu obrotowego i jest zestawiany z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów S tronic oraz z napędem na cztery koła quattro ultra. Wydajność auta zwiększa system tzw. miękkiej hybrydy – mild hybrid. Podczas hamowania, alternator-rozrusznik ma odbierać część mocy hamowania i magazynować wytworzoną w ten sposób energię elektryczną w akumulatorze litowo-jonowym.
Q5 Sportback posiada również tryb „żeglowania” z wyłączonym silnikiem. Przy prędkości resztkowej 22 km/h uaktywnia się łagodnie pracujący tryb start-stop. Mocny silnik wysokoprężny jest nie tylko wydajny, ale także czysty jeśli chodzi o emisję. Spełnia limity określone w najnowszych przepisach dotyczących emisji spalin Euro 6d-ISC-FCM lub EU 6 AP. Dzięki podwójnemu dozowaniu systemu SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue, emisja tlenków azotu jest dodatkowo redukowana (w zależności od sytuacji eksploatacyjnej). Roztwór mocznika jest wtryskiwany do każdego z dwóch katalizatorów SCR ustawionych jeden za drugim w układzie wydechowym. Jeden montowany jest w pobliżu kolektora wydechowego, a drugi w dalszej odległości od silnika, w układzie wydechowym.
W późniejszym terminie pojawią się następujące wersje silnikowe: drugi wariant czterocylindrowego TDI, TDI V6 oraz dwie czterocylindrowe jednostki benzynowe 2.0 TFSI. Podobnie jak wcześniej Q5, Q5 Sportback oferowane będzie też jak hybryda typu plug-in w dwóch wersjach mocy. Gamę modelową zamknie wersja SQ5 Sportback.
Przeczytaj też: Moja wielka, szwajcarska przygoda z Audi Q5
Tylne światła nowego Audi Q5 Sportback dostępne są opcjonalnie z innowacyjną, cyfrową techniką OLED. Każde światło zawiera trzy organiczne diody emitujące światło, z których każda jest podzielona na sześć segmentów. Czerwone elementy OLED emitują homogeniczne światło, ale segmentacja pozwala na ich indywidualne sterowanie, a tym samym na różną ekspresję. Klienci podczas zamawiania pojazdu mogą wybierać spośród trzech różnych sygnatur świateł tylnych. Każda sygnatura zawiera dynamiczny scenariusz pracy oświetlenia podczas zbliżania się i oddalania od pojazdu. Jeżeli do stojącego nieruchomo Audi Q5 Sportback zbliży się inny pojazd na odległość mniejszą niż dwa metry, wszystkie segmenty tylnych świateł OLED ostrzegą zbliżającego się kierowcę.
Nowy crossover Audi oferowany będzie w dwóch liniach stylistycznych nadwozia: „advanced” i „S line”. Różnice tkwią w wyglądzie osłony chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim w wyglądzie tylnego zderzaka. Klienci wybierać mogą wśród dwunastu kolorów nadwozia i wśród całej gamy wykończeń i dodatków, pośród których znajduje się czarny pakiet stylistyczny. Nadwozie może być lakierowane w całości w jednym kolorze lub z elementami kontrastowymi.
Mając 4,69 m długości, Audi Q5 Sportback jest o siedem milimetrów dłuższe niż jego siostrzany model. Wysokość i szerokość pojazdu pozostają takie same, a współczynnik oporu powietrza wynosi 0,30, natomiast rozstaw osi to 2,82 m., co powinno zapewnić dużo miejsca na pokładzie samochodu. Poziome linie stylistyczne sprawiają, że wnętrze oferuje dużo przestrzeni i funkcjonalnego designu. Linie wyposażenia wnętrza: „design selection” i „S line”, nadają mu odpowiednio jeszcze bardziej eleganckiego lub sportowego wyglądu.
Przestrzeń bagażowa, zgodnie ze słowami producenta, ma pojemność 510 litrów, a po złożeniu tylnych foteli i wypełnieniu przestrzeni aż po dach, pojemność ta wzrasta do 1480 litrów. W Q5 Sportback Audi oferuje również opcjonalną tylną kanapę plus, którą można przesuwać w bok i która posiada regulację nachylenia oparcia. W razie potrzeby można ją przesunąć do przodu i w ten sposób zwiększyć podstawową pojemność bagażnika nawet o 60 litrów, do maksymalnie 570 litrów.
Opcjonalny pakiet podziału przestrzeni bagażowej zapewnić powinien porządek i bezpieczne przechowywanie bagażu. Poruszana elektrycznie klapa bagażnika jest tu montowana standardowo. W połączeniu z opcjonalnym kluczykiem typu „convenience key”, można ją otworzyć za pomocą prostego gestu nogą.
Ten CUV o cechach coupé jeśli wyposażony jest w jednostkę napędową 2.0 TDI 150 kW (204 KM), może pociągnąć przyczepę o masie nawet 2,4 tony (z hamulcem, nachylenie terenu 12 procent). Opcjonalnie dostępne są również relingi dachowe. Kontrola zjazdu ze wzniesienia ma zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy po stromych zboczach i po pagórkowatym terenie.
Standardowe zawieszenie sportowe jest zestrojone twardo i charakteryzuje się tłumieniem, które ma zapewnić bardziej bezpośrednie wyczucie drogi niż zawieszenie oparte na stalowych sprężynach. Audi oferuje również alternatywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension. Samochód wyposażony w to ostatnie może zmienić wysokość zawieszenia karoserii nawet o 60 mm. Podczas jazdy po drogach nieutwardzonych, można zwiększyć prześwit nawet o 45 mm. Podczas szybkiej jazdy, w celu zwiększenia wydajności, zmniejszenia oporów powietrza i obniżenia środka ciężkości, nadwozie jest automatycznie opuszczane o 15 mm, co ma wydatnie wpływać na komfort prowadzenia. Inną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość obniżenia tylnej osi o 55 mm poprzez naciśnięcie przycisku w bagażniku, co ułatwi np. załadunek.
Opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, jak twierdzi producent, w zależności od prędkości jazdy zmienia przełożenie, kąt skrętu kierownicy i siłę wspomagania. Podczas wolniejszej jazdy na komfort prowadzenia mają wpływać bardziej bezpośrednie przełożenie wymagające mniejszej liczby obrotów kierownicy przy skręcaniu jej od jednego końca do drugiego oraz większa siła wspomagania. Przy wyższych prędkościach, bardziej pośrednie przełożenie ma mieć pozytywny wpływ na właściwości jezdne i zapewnia wysoką stabilność jazdy. Do wyboru jest 21 wzorów felg o średnicy od 18 do 21 cali.
Przeczytaj też: Reklama Audi Q5 – bezczelna czy zabawna?
Dla potrzeb układów sterowania, operacji na wyświetlaczach oraz systemów infotainment, Audi Q5 Sportback używa tych samych rozwiązań technicznych co odświeżony Q5, opartych o modułowy system infotainment trzeciej generacji MIB 3. W najwyższej wersji wyposażenia, na pokładzie samochodu znaleźć można m.in. wirtualny kokpit Audi virtual cockpit z 12,3-calowym wyświetlaczem oraz wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display.
System infotainment MMI Navigation plus posiada wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala, a rozmieszczenie funkcji i ikon na nim może być dowolnie ustawione przez klienta. Sterowanie funkcjami naturalnym głosem wykorzystuje wiedzę umieszczoną w chmurze i może być aktywowane albo poprzez przyciśnięcie odpowiedniego guzika na kierownicy albo poprzez wypowiedzenie hasła „Hej Audi!”. Wiele ustawień pojazdu może zostać umieszczonych w indywidualnym profilu użytkownika i przechowywanych na portalu klienta myAudi. Autoryzowany użytkownik ma dostęp do tych danych z pokładu każdego odpowiednio wyposażonego Audi.
Nowy wariant serii Q5 wykorzystuje również inteligencję rozproszoną floty Audi. Lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach będą dawać kierowcy znać o zepsutych pojazdach, wypadkach, korkach, śliskich drogach i mgle. Informacje o znakach drogowych online pokazują aktualne i tymczasowe znaki oraz ograniczenia prędkości. Funkcja wyszukiwania miejsca parkingowego przy ulicy ma wskazywać, jak prawdopodobne jest znalezienie bezpłatnego miejsca parkingowego przy ulicy i dostarcza dodatkowych informacji, takich jak ceny lub wskazanie obszarów po których poruszać się mogą wyłącznie mieszkańcy.
Audi Q5 Sportback wyposażono w szereg systemów wsparcia kierowcy zorganizowanych w trzech pakietach. Adaptacyjny asystent jazdy podobno w wielu sytuacjach jest w stanie przejąć kontrolę nad przyspieszaniem, hamowaniem oraz utrzymywaniem się na wybranym torze jazdy.
Kolejnym rozbudowanym technicznie systemem jest predyktywny asystent wydajności. Ma pomagać on kierowcy w defensywnym prowadzeniu pojazdu, przetwarzając predyktywne dane z systemu nawigacji oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamer. Asystent wydajności pokazuje wszystkie swoje możliwości w połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy, automatycznie dostosowując prędkość samochodu do warunków i sytuacji na drodze.
Standardowy system Audi pre sense city pomaga uniknąć kolizji z użytkownikami dróg znajdującymi się przed naszym samochodem lub złagodzić jej skutki. Opcjonalne systemy takie jak asystent skrętu, asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu oraz ostrzeżenie przed wysiadaniem, również zwiększają bezpieczeństwo.
Audi Q5 Sportback zjedzie z linii produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku i na międzynarodowych rynkach pojawi się w pierwszej połowie roku 2021.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: