Audi e-tron Sportback – przyszłość jest elektryczna

Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący do 300 kW mocy i zasięg do 448 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Jego cyfrowe, matrycowe reflektory diodowe Matrix LED to nowość, która po raz pierwszy dostępna będzie w pojeździe produkowanym masowo.

Dach płasko rozpościera się nad muskularną karoserią, ostro opadając ku tyłowi — w stylu typowym dla coupé — i przechodząc w mocno pochylone słupki D. Dolna krawędź trzeciego okna bocznego unosi się ku tyłowi — to z kolei cecha charakterystyczna dla pojazdów typu Sportback.

Detale sygnalizują światu zewnętrznemu, że ten SUV coupé jest pojazdem całkowicie elektrycznym. Szeroka i masywna osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi żebrami ma jasnoszary, platynowy kolor, co jest cechą charakterystyczną dla modeli e-tron. Łącznie dla tego SUV-a coupé z napędem czysto elektrycznym jest do wyboru 13 kolorów nadwozia, w tym nowy kolor niebieski Plasma metalik, przewidziany wyłącznie dla modelu e-tron Sportback. 

Wersja stylistyczna S line szczególnie podkreśla sportowe geny Audi e-tron Sportback. 
W standardzie posiada 20-calowe koła i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Po bokach zderzaka o mocno zarysowanych konturach znajdują się pełne ekspresji kurtyny powietrzne poprawiające opływ powietrza. Rozciągają się one aż pod reflektory i tworzą widoczny już z daleka dynamiczny wizerunek pojazdu. Osłonę chłodnicy zdobi logo S line, a aluminiowe listwy progowe – logo #S. Z tyłu standardowe spojlery i wyrazisty dyfuzor rozciągający się przez całą szerokość pojazdu wpływają na doskonałą aerodynamikę. 

Audi e-tron Sportback w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi posiada doskonałą wartość współczynnika oporu powietrza cw: zaledwie 0,25 – czyli jeszcze lepszą niż siostrzany model Audi e-tron. 

Cyfrowe, matrycowe reflektory Matrix LED to ukoronowanie wersji wyposażenia wchodzącego na rynek modelu. Są innowacją na skalę światową w produkcji masowej: światło reflektorów diodowych, rozbite na malutkie piksele, oświetla drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za tym technika zwana w skrócie DMD (ang. Digital Micromirror Device – cyfrowe matryce zwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach video. Jej sercem jest mały czip z około milionem mikrozwierciadeł, których krawędź ma długość zaledwie kilku setnych milimetra. 

Łącznie oba silniki elektryczne mają moc 265 kW i wytwarzają moment obrotowy rzędu 561 Nm. Taki napęd sprawia, że SUV coupé energicznie rusza z miejsca i jedzie prawie bezgłośnie, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń do atmosfery. Audi e-tron Sportback 55 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni tryb jazdy z D na S i do końca wciśnie pedał gazu, to aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd wytwarza przez osiem sekund moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Sprint od O do 100 km/h w takim trybie, SUV coupé załatwia w 5,7 sekundy.

Przy pomocy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – elementu wyposażenia standardowego Audi e-tron Sportback – wybierając jeden z siedmiu profili, kierowca może określić sposób pracy wielu podzespołów układu napędowego. Efektem tego jest szeroki zakres możliwości prowadzenia: począwszy od miękkiego komfortu toczenia, aż po sportową 
i zarazem stabilną jazdę.

Już przy premierze nowego SUV-a coupé z czysto elektrycznym napędem, Audi oferuje go również w drugiej odmianie silnikowej. Model e-tron Sportback 50 quattro generuje moc 230 kW 
i moment obrotowy 540 Nm. Akumulator nie posiada dolnej „podłogi“, a każdy z jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw pryzmatycznych. System ten, który waży ok. 120 kg mniej niż akumulator w modelu Sportback 55 quattro, magazynuje brutto 71 kWh energii (64,7 kWh netto). Dzięki temu SUV coupé według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP na pełnym ładowaniu może pokonać do 347 km. 

Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback obejmuje również kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Jego wyświetlacz ma wyjątkowo wysoką rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Za pomocą przycisku View na kierownicy można wywoływać dwa jego widoki. Dostępna jest również opcjonalna wersja Plus, która zapewnia dodatkowy widok w którego centrum jest miernik mocy. Na żądanie wyświetlacze i cała koncepcja mogą zostać rozbudowane o wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze