Audi e-tron GT – wizja nieodległej przyszłości

Audi zaprezentowało czterodrzwiowe, napędzane elektrycznie coupé - Audi e-tron GT concept. Seryjna produkcja odpowiednika tego samochodu rozpocznie się za około dwa lata.

Audi e-tron GT concept ma 4,96 m. długości, 1,96 m. szerokości i 1,38 m. wysokości. Całą część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z Porsche.

Delikatnie opadająca linia dachu prototypu, rozciągająca się aż do samego tyłu pojazdu, jest motywem charakterystycznym dla całej linii modeli Sportback. Diodowe reflektory Matrix LED mają laserowe światła drogowe w kształcie grota strzały oraz funkcję animacji – auto wita kierowcę krótką sekwencją – falą światła rozchodzącą się poziomo. Ta nowa sygnatura świateł w przyszłości znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanych pojazdach Audi.

Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia ciągnąca się od drzwi przez kokpit, otaczają miejsce kierowcy, „łącząc” go z całym systemem sterowania oraz systemami infotainment. Konsola środkowa oraz deska rozdzielcza wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu. Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i wyświetlacz dotykowy umieszczony nad konsolą środkową mają czarne, błyszczące powierzchnie. W celu prezentacji różnych funkcji ustawić można – w zależności od preferencji kierowcy – różne style ekranu. Mogą tu dominować wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment. Steruje się nimi z poziomu ekranu dotykowego z funkcją haptycznej informacji zwrotnej.

Audi e-tron GT concept ma w całości „wegańskie” wnętrze. Na fotelach i na innych powierzchniach wykończenia użyto sztucznej skóry, tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitka i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Nawet wykładzina o długim włosie zrobiona jest z trwałego Econylu – włókna wyprodukowanego ze zrecyklingowanych starych sieci rybackich.

Audi e-tron GT ma dwa bagażniki – tylny z charakterystyczną, dużą klapą zapewnia nawet 450 litrów przestrzeni ładunkowej, a pod maską z przodu pojazdu znajdziemy dodatkowe 100 litrów.

Do przedniej i do tylnej osi dopasowano dwa osobne silniki elektryczne o łącznej mocy 590 KM. Koncepcyjny pojazd to „elektryczne quattro”, ponieważ pomiędzy przednią, a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Sposób pracy napędu oraz koordynacja działania obu osi oraz prawych i lewych kół, to zadanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania.

W przyszłości, od 0 do 100 km/h pojazd przyspieszał będzie w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h. Jedną z cech e-tron GT concept jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału przyspieszenia kilka razy z rzędu. Podczas gdy w innych autach napęd ze względów zarządzania temperaturą przestawia się na funkcję nadbiegu, Audi e-tron GT concept dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia jest w stanie zapewnić pełną wydajność zarówno silników, jak i akumulatora.

Zasięg modelu, mierzony według założeń nowego cyklu testowego WLTP, będzie wynosił ponad 400 km. Energia z litowo-jonowego, bardzo płaskiego akumulatora o pojemności ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – porównywalnie do modelu R8 – umieszczony środek ciężkości auta.

System rekuperacji zwiększa zasięg modelu o 30 procent, a obejmuje on dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. Połączono tu różne tryby rekuperacji: rekuperację manualną w trybie żeglowania z użyciem manetek przy kierownicy, rekuperację automatyczną w trybie żeglowania kontrolowaną przez system asystenta wydajności i rekuperację w trybie hamowania, w której przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo łagodne.

Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze samochodu. Dzięki mocy ładowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ładuje się do pełna w ciągu jednej nocy.

Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupé podłącza się do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie używanych, wydatnie skraca czas ładowania. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze