Arrinera Hussarya GT debiutuje w Brooklands
Pierwszy, polski producent supersamochodu o patriotycznie brzmiącej nazwie pojawił się w Brooklands. Arrinera poszukuje tam nie tylko polskich korzeni, ale również wyścigowych inspiracji.
To już druga wizyta polskiego producenta na brytyjskiej ziemi. Podczas czerwcowego Festiwalu Prędkości w Goodwood miał miejsce międzynarodowy debiut supersamochodu zbudowanego nad Wisłą. Kilka dni temu dwa egzemplarze Arrinery Hussarya GT pojawiły się na torze wyścigowym Brooklands.
Miejsce nie jest przypadkowe, bowiem to właśnie tutaj w 1920 roku pokazał swój samochód niejaki Elliot Zborowski. Nietuzinkowa maszyna była pierwszym pojazdem wyposażonym w silnik pochodzący z samolotu. Pod maską skrywała się potężna, 23-litrowa jednostka produkowana przez Maybacha. Mało kto wie, że to właśnie Zborowski był jedną z osób, które zasugerowały charakterystyczny zielony kolor jako oficjalną barwę wyścigową Wielkiej Brytanii.
To właśnie do tego dziedzictwa nawiązuje Arrinera z modelem Hussarya GT. Oba samochody, które przyjechały do Brooklands zostały pomalowane właśnie w takich barwach. Polskie auto nie zostało wyposażone w silnik od maszyny powietrznej, ale jego aerodynamika została pieczołowicie dopracowana przez specjalistów z Politechniki Warszawskiej pod kierownictwem profesora Janusza Piechny.
Auta są napędzane silnikami V8 od General Motors o pojemności siedmiu litrów. Taka jednostka pozwala na rozwinięcie mocy w zależności od ustawień od 420 do 650 KM. Napęd jest przenoszony na tylną oś za pomocą sześciobiegowej skrzyni automatycznej. W przyszłości pod maską tego samochodu może pracować nawet silnik V12.
Konstrukcja Arrinery jest oparta na stalowej ramie przestrzennej wykonanej ze specjalnej stali, która jest wytrzymała, a do tego lekka. Nadwozie wykonano z włókna węglowego, a wnętrze częściowo z kevlaru. Dzięki temu masa samochodu nie przekracza 1250 kg.
Wyścigowa Arrinera nie jest tania. Samochód kosztuje prawie 140 tys. funtów, co w przeliczeniu daje około 850 tys. zł. Już niebawem firma zamierza zaprezentować wersję drogową, która będzie zbliżona stylistycznie, a pewno tańsza.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: