Antonia Terzi, była inżynier Williamsa, zginęła w wypadku samochodowym. Jakie nowinki techniczne wprowadziła do Formuły 1?
Włoska inżynier, Antonina Terzi, w znacznej mierze przyczyniła się do powstania szeregu udanych bolidów w okresie, gdy Williams współpracował z BMW. Najsłynniejszy okazał się model z 2004 roku
Dotarły do nas smutne wieści z paddocku Formuły 1. W wypadku samochodowym zginęła Antonia Terzi. Inżynier przez lata pracowała dla Williamsa i Ferrari. Miała 50 lat.
Antonia Terzi urodziła się 29 kwietnia 1971 roku we Włoszech. Wykształcenie inżynieryjne zdobyła na uczelniach we Włoszech i Wielkiej Brytanii, co otworzyło jej drogę do pracy w F1.
Karierę w Formule 1 rozpoczęła od współpracy z Ferrari, gdzie pracowała w departamencie technicznym pod okiem Rory’ego Byrne’a. Z Maranello odeszła w 2001 roku, po czym trafiła do ekipy Williamsa. W brytyjskim zespole Terzi została głównym aerodynamikiem zespołu. Włoska inżynier w znacznej mierze przyczyniła się do powstania szeregu udanych bolidów w okresie, gdy Williams współpracował z BMW.
Największą sławę Antonia Terzi zyskała w świecie F1 w 2004 roku. Terzi zaprojektowała wtedy przód bolidu Williamsa FW26, który nazwano potem „nosem morsa”, ze względu na to, że przód samochodu przypominał kły morsa.
Pomysł Terzi polegał na tym, by skrócić maksymalnie nos bolidu, by zmaksymalizować docisk i zminimalizować opór. Przód samochodu tworzył coś na kształt kłów, które przypominały morsa. Williams wierzył w zalety tego rozwiązania, ale okazało się, że w praktyce trudno je wykorzystać i odpowiednio ustawić. Dlatego po kilku wyścigach zespół opracował tradycyjny nos.
Antonia Terzi opuściła ekipę Williamsa z końcem sezonu 2004, ale pozostała w świecie motoryzacji. Objęła stanowisko szefa aerodynamiki w Bentleyu.
W ostatnich latach poświęciła się karierze naukowej. Wykładała inżynierię na politechnice w holenderskim Delft. Uzyskała też tytułu profesora na uniwersytecie w australijskiej Canberze, gdzie miała wykładać po zniesieniu w Australii obostrzeń covidowych.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: