
Anne de Mortemart: pierwsza osoba na świecie, która dostała mandat za przekroczenie prędkości
Jeśli dziś zdanie egzaminu i uzyskanie prawa jazdy może oznaczać dla młodych ludzi wolność, to wyobraźcie sobie co mogło ono oznaczać w 1898 roku dla Anne de Mortemart, pierwszej kobiety, która zdobyła prawo jazdy!
Anne de Rochechouart de Mortemart, księżna Uzès, była bogatą francuską arystokratką. Zasłynęła z zaangażowania w sprawy feministyczne, charytatywne, politykę, sportowe polowania, motoryzację i sztukę.
W 1889 roku gazeta „The Epoch” tak opisała księżną:
Księżna, która ma teraz nieco ponad czterdzieści lat, jest niska i krępa. Ma życzliwą, inteligentną twarz, kasztanowe włosy i śmiejące się niebieskie oczy…
Anne de Mortemart była jednym z pierwszych klientów Émila Delahaye, francuskiego pioniera motoryzacji, który założył Delahaye Automobiles.
Przeczytaj też: Mary Anderson i Charlotte Bridgwood: kobiety, które wynalazły wycieraczki samochodowe
23 kwietnia 1898 roku księżna została pierwszą kobietą w historii, która uzyskała prawo jazdy.
O jej niezwykłym entuzjazmie do jazdy samochodem niech świadczy fakt, że w tym samym roku, 9 czerwca , przeszła do historii, jako pierwsza osoba na świecie, która dostała mandat za przekroczenie prędkości.
W słynnym Lasku Bulońskim, pośród konnych dorożek, swoim samochodem jechała 15 km/h, podczas gdy ograniczenie prędkości wynosiło 12 km/h. Policjant zagwizdał na nią, nakazał jej zatrzymać pojazd i ukarał mandatem w wysokości pięciu franków za przekroczenie prędkości.
Przeczytaj też: Bertha Benz: pierwsza kobieta w historii, która odbyła samodzielną podróż automobilem
Parę lat później księżna Uzès została przewodniczącą Klubu Motoryzacyjnego Kobiet.
Anne de Mortemart była prawdopodobnie jedną z pierwszych „scorchers”, jak opisywano później w popularnym żargonie epoki kobiety, które lubiły jeździć szybko samochodami, przekraczając granice. Innym popularnym określeniem było „motorina” (przypuszczalnie nawiązujące do „balerina”), jak mówiono o kobietach, których samochody zdawały się gładko sunąć podczas jazdy.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: