AMOS i NEMO
Co prawda wersja AMOS nie jest stricte Rosomakiem, gdyż tą nazwą są objęte tylko nasze krajowe pojazdy, warto przyjrzeć się temu produktowi fińskiej Patrii, bo stanowi on jedną z ciekawszych aplikacji tego podwozia.
Program zapoczątkowany został w 1996 r. gdy zawiązała się grupa robocza państw nordyckich, z dominującym udziałem Szwecji i Finlandii, której celem było opracowanie i wdrożenie nowoczesnego modułowego moździerza samobieżnego AMOS (Advanced Mortar System). Nie bacząc na podniesione koszty przedsięwzięcia oraz trudności projektu, zdecydowano się na zautomatyzowany system wieżowy. Jednym z założeń było umożliwienie instalacji moździerza na różnych typach wozów bojowych oraz na lekkich jednostkach pływających.
Strzelanie AMOSa na podwoziu CV90. |
Fot. BAE Systems
|
Do realizacji programu powołano spółkę programu Patria Hagglunds Oy z siedzibą Tampere, utworzono ją z Patria Vammas Oy (obecnie Patria Weapon Systems) i Hagglunds Vehicle AB. W 1996 r. przeprowadzono pierwsze próby na stacjonarnym stanowisku modelu moździerza AMOS-M ładowanego od wylotu lufy, zaś w 1997 r. gotowa była pierwsza wieża modelowa AMOS-TD z moździerzami ładowanymi od strony wlotowej. W pierwszej kolejności wieża z moździerzem została zintegrowana z podwoziem CV90, w kolejnym kroku w 1998 r. z kołowym XA-185.. Bazując na pomyślnych wynikach prób, pod koniec roku 2003 Ministerstwo Obrony Finlandii zamówiło w Patrii 24 moździerze samobieżne AMOS na podwoziu transportera opancerzonego AMV 8×8. Pierwsze próby z wykorzystaniem doraźnie przystosowanego bazowego podwozia AMV 8×8 zostały przeprowadzone latem 2004 r. Było one podstawą do wprowadzenia modyfikacji na docelowym podwoziu w przyszłości. Aktualnie trwają prace nad serią pojazdów, ciekawostką jest, że prace nad kadłubem wykonywane są w WZM Siemianowice Śląskie, gdyż firma Patria przechodzi chwilowe problemy kadrowo-technologiczne.
NEMO I AMOS podlegają silnym działaniom promocyjnym podczas imprez targowych. |
Fot. E. Milcar
|
Czas na nieco szczegółów odnośnie budowy AMOS-a: zbudowana autonomiczna wieża obrotowa o kryptonimie B30 uzbrojona została w podwójny moździerz kalibru 120 mm, w zasadzie dwa moździerze posiadające wspólną kołyskę, ale każdy z nich ma własny hydrauliczny opornik i pneumatyczny powrotnik, ładowanymi od tyłu i ryglowanymi zamkami klinowymi z klinami pionowymi. Gładkie lufy o długości 3000 mm wyposażone są w przedmuchiwacze. Wieża posiada napęd elektryczny pion i poziom. Szybkostrzelność moździerza sięgać może 26 strz./min. i zależna jest od zastosowanego w danej wersji układu ładowania (ręczny, półautomatyczny lub automatyczny). Wersja automatyczna B30BA dla Szwecji ma zautomatyzowany magazyn amunicji (dwa 11-pociskowe podajniki rewolwerowe), którego nie ma półautomatyczna wieża B30S dla Finlandii. Czas reakcji ogniowej wynosi 30 sekund, zaś opuszczenia stanowiska po wykonaniu zadania ogniowego nie zajmuje dłużej niż 15 sekund. Wieża wyposażona jest w zaawansowany system kierowania ogniem, którego konfiguracja zależna jest od zamawiającego. Zapewnia on także możliwość strzelania w trybie MRSI (multiple rounds simultaneous impact), w którym do 14 granatów może jednocześnie razić cel. Donośność maksymalna może sięgać nawet 15 km. W typowym zestawie amunicji znajdują się granaty odłamkowo-burzące, kasetowe, oświetlające i dymne.
Obok podwójnego moździerza AMOS Patria, po pierwszym zamówieniu Słowenii, promuje NEMO, czyli uproszczoną jednolufową wersję AMOS, którą charakteryzuje wyższa niezawodność w odniesieniu do AMOS-a.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: