Alfa Romeo Duetto Spider – z ekranu na drogi
Gdyby nie pewna hollywoodzka produkcja, kto wie jak potoczyłyby się losy tego klasycznego kabrioletu.
fot. Pininfarina
|
Jedna z najdłużej produkowanych Alf przetrwała w prawie niezmienionej formie przez dziesięciolecia. Ostatni, przedśmiertny projekt Battisty „Pinin” Fariny miał jedno zadanie – kusić prostotą formy i elegancją wykonania. Dlatego też pierwsze szkice Pininfariny były zaledwie kilkoma liniami prostymi, połączonymi w ponadczasową całość.
Możliwe, że Alfa Romeo Spider nigdy nie zyskałaby takiej popularności, gdyby nie wielokrotnie nagradzany, oskarowy film „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem w roli głównej. Ta pierwsza wersja, znana też pod nazwą „Kość Sepii” od swojego owalnego kształtu podbiła serca nie tylko widzów, ale i samego aktora.
Dustin Hoffman w filmie „Absolwent” |
Kolejne serie Spidera różniły się tylko nieznacznie pod względem wyglądu. Druga wersja produkowana od 1970 aż do 1983 roku miała już ścięty tył, który wbrew pozorom był bardziej aerodynamiczny od swojej wydłużonej, starszej siostry. Trzecia seria, wytwarzana do końca lat osiemdziesiątych przyniosła limitowaną edycję Spidera w barwach słynnej czterolistnej koniczynki Quadrifoglio Verde, w której prócz mocnego, stutrzydziestokonnego silnika i ekskluzywnych dodatków mieliśmy też do wyboru opcjonalny, zdejmowany twardy dach.
Ostatnia wersja Spidera, produkowana na początku lat dziewięćdziesiątych widocznie różni się od starszych koleżanek, choć wciąż nie ma obawy, że nie da się jej rozpoznać. Chromowane zderzaki przednie i tylne zamienione zostały na zderzaki w kolorze nadwozia, dołączono opcjonalną, automatyczną skrzynię biegów a przestarzałe już nieco mechanizmy zamieniono na nowe, elektroniczne.
2uettottanta |
fot. Pininfarina
|
Pomimo ciągłego ulepszania Spidera nie trudno było zauważyć, że po prawie trzydziestu latach produkcji projekt stał się nieco przestarzały i nie odpowiadający zmieniającej się modzie lat dziewięćdziesiątych. Już w 1994 roku zaprezentowano nową wówczas Alfę GTV Spider. Obecnie stare modele Spidera, szczególnie te z pierwszej serii mają wartość kolekcjonerską i ich cena stale rośnie.
Dość niedawno studio Pininfariny wypuściło projekt nowego Spidera na osiemdziesięciolecie działalności Alfy. 2uettottanta jest odniesieniem do pierwszego modelu Spidera i jeśli udałoby mu się dojść do produkcji, z pewnością byłby godnym jego następcą i kontynuatorem włoskiej tradycji.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: