
Akcja Skody „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” – jest konkurs!
Wydaje się, że samochody to męski świat... czy na pewno? Raport przeprowadzony na zlecenie Skody temu przeczy i Motocaina się pod tym podpisuje! Akcja czeskiej marki, poza budową pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców, to również konkurs, w którym do wygrania są przydatne w samochodzie kubki!
Historycznie pogląd o „męskim świecie motoryzacji” jest mocno zakorzeniony i między innymi w nim można szukać źródeł stereotypu „baby za kierownicą”. Czasy się jednak zmieniły. Problem ze stereotypami jest taki, że najczęściej powstają na podstawie niepełnej wiedzy lub fałszywych przekonań i bardzo trudno je zmienić. Dodatkowo, każda sytuacja niezgodna ze stereotypem (np. kobieta, która wygrywa wyścig samochodowy), jest odbierana jako wyjątek potwierdzający regułę. Škoda postanowiła sprawdzić, jak to naprawdę wygląda i jakie są kobiety za kierownicą. Dom Badawczy Maison na zlecenie czeskiej maski przeprowadził obszerne badania tej kwestii. W efekcie powstał raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają”. Dane z raportu* zostały opracowane w formie 6 tematów, z których każdy dotyczy innego aspektu prowadzenia samochodu przez kobiety.
Strona główna kampanii to kobietyprowadza.pl
Motocaina popiera akcję Skody!
Wreszcie! Jeden importer – z ponad trzydziestu wiodących na polskim rynku – zdecydował się na walkę ze stereotypami, podobnie jak niegdyś Motocaina. Skoda Polska – dziękujemy za tę odwagę i ciekawą akcję. A o co właściwie chodzi? Celem jest budowa pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców. Chcemy, aby kobiety-kierowcy uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje za kierownicą.
Co najważniejsze, tu nie chodzi o prowadzenie wojny płci! Wielokrotnie publikowane na Motocaina.pl przykłady i historie kobiet, które świetnie prowadzą samochód, odnoszą sukcesy jako kierowcy, także zawodowi, wyścigowi czy rajdowy, a także podróżniczki (linki poniżej) pokazują, że takie panie nie stanowią już wyjątku od reguły – jest nas coraz więcej!
Jak przeprowadzono badanie?
Badanie składało się z 3 etapów.
1. Badanie jakościowe
Przeprowadzono wywiady z 6 grupami fokusowymi kierowców, zróżnicowanymi wg płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz opinii o kobietach za kierownicą. Wypowiedzi uczestników wykorzystano następnie do stworzenia kwestionariusza.
2. Badanie ilościowe
Za pomocą kwestionariusza internetowego (CAWI) przebadano 1113 kierowców obu płci. Pytania dotyczyły m.in. opinii o kierowcach-kobietach i kierowcach-mężczyznach oraz oceny swojego stylu jazdy i zachowania za kierownicą.
3. Wywiady z ekspertami
W celu pogłębienia tematu przeprowadzono 5 wywiadów ze specjalistami, którzy skomentowali wyniki dwóch wcześniejszych etapów zgodnie ze swoją wiedzą ekspercką i doświadczeniem. Specjaliści: psycholog transportu, neuropsycholog, policjant, pracujący w drogówce, ekspert ubezpieczeniowy oraz instruktor jazdy.
Jakie są wyniki raportu?
– Połowa badanych określa styl jazdy kobiet jako ostrożny i uważny.
– Kobietom 4 razy częściej niż mężczyznom przypisywana jest spokojna i opanowana jazda i ponad 2 razy częściej bezpieczna jazda.
– 73% kobiet deklaruje, że przestrzega dozwolonej prędkości (mężczyzn – 57%)
– W 2013 r. kobiety spowodowały zaledwie 1 na 5 wypadków drogowych.**
– Kultura na drodze ponad 4 razy częściej uznawana jest za charakterystykę kobiecego stylu jazdy. Przejawia się to m.in. w ustępowaniu pierwszeństwa pieszym (79% kobiet), w umożliwianiu włączenia się do ruchu pojazdom z drogi podporządkowanej (55%) i braku agresji słownej.
– 53% badanych uważa, że kobiety ustępują pierwszeństwa pieszym uczestnikom ruchu, jedynie 37% przypisuje to zachowanie mężczyznom.
– 60% badanych uważa, że kobiety przestrzegają dozwolonej prędkości, w porównaniu do 21%, którzy przypisują to zachowanie mężczyznom.
– Istotnie więcej badanych uważa, że kobiety jeżdżą zgodnie z przepisami ruchu drogowej niż mężczyźni (różnica na poziomie 27%).
– Zarówno dla mężczyzn jak i kobiet jazda samochodem to w pierwszej kolejności ułatwienie codziennego życia oraz wygoda.
– Zaledwie 14% kierowców uważa, że kobiety czerpią przyjemność z jazdy. Tymczasem 41% kobiet twierdzi, że jeździ dla przyjemności, a zaledwie 7%, że z obowiązku.
– Kobietom częściej niż mężczyznom jazda samochodem daje poczucie niezależności (42% vs. 23%).
– Kiedyś zdecydowanie mniej kobiet robiło prawo jazdy, aktualnie coraz więcej kobiet i to w każdym wieku, przychodzi na kursy – tak wynika z obserwacji instruktora jazdy.
– Aż 48% badanych przypisuje kobietom niepewność za kierownicą. Tymczasem jedynie 5% kobiet określa swój sposób prowadzenia jako niepewny.
– Kobiety i mężczyźni tak samo dobrze oceniają swoje umiejętności za kierownicą. Natomiast mężczyźni częściej twierdzą, że jeżdżą lepiej w porównaniu do innych kierowców (K 34%, M 41%).
Jest konkurs!
Zrób selfie i napisz w czym jesteś najmocniejsza za kierownicą – na przykład na kartce z manifestem wskazującym na Twoją mocną stronę jako kobiety-kierowcy. Oznacz zdjęcie profilem @skodapolska oraz tagiem (hasztagiem) #kobietyprowadza i wrzuć na swojego instagrama. Regulamin konkursu na http://bit.ly/kobietyprowadza lub poniżej do pobrania.
{{ download(87) }}
Przykład takiego zdjęcia (na górze lub poniżej) obrazuje aktorka Małgorzata Socha – wspierająca akcję Skody jako jej ambasadorka. Najciekawsze prace co miesiąc zostaną nagrodzone lifestylowymi kubkami na zimne napoje do samochodu.
Śledź Skodę na Instagramie i na Facebooku.
Źródło*: Raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” 2015, badanie przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Škoda Polska
**Źródło: Raport „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 r.” Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji
https://www.youtube.com/watch?v=kNjfpZSCWOI
Przeczytaj też:
Moto-zawody: kobieta taksówkarz
Moto-zawody: kobieta mechanik samochodowo-motocyklowy – Monika Spuziak i Aleksandra Kun.
O kobietach w sportach motorowych, w różnych dyscyplinach, dowiesz się tu.
Artykuły o zawodniczkach i ciekawych kobietach w motoryzacji przeczytasz także tu.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: