1
2
Świat motoryzacyjny jest pełen przeróżnych skrótów, które dla większości osób nie są znane. Dlatego dzisiaj zajmiemy się skrótem ADAS. Co oznacza i do czego służy system ADAS?
Nie jest to żadnym odkryciem, że samochody są coraz bardziej wyposażone w systemy poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy. Obecnie w nowych pojazdach jest tak dużo systemów, że prawdopodobnie niewiele osób jest w stanie wymienić ich wszystkie nazwy. Dzięki tym systemom, wizja poruszających się autonomicznych samochodów po drogach jest coraz bliżej do spełnienia. Jednak nie wszyscy są z takiego rozwoju sprawy zadowoleni. Mianowicie ludzie dzielą się na trzy grupy. Jedni chcą, aby w pojazdach było jak najwięcej systemów wspomagających kierowcę. Drudzy kompletnie się tym nie przejmują. Natomiast trzecia grupa jest przeciwna takiej technologii. W zależności od tego jakim typem kierowcy jesteśmy, to rozwój ADAS albo nas ucieszy, albo zasmuci. Czym, więc jest ADAS?
Skrót ADAS pochodzi od angielskich słów „Advanced Driver Assistance Systems”, które tłumaczy się jako „zaawansowane systemy wspomagania kierowcy”. Nie jest to jeden pojedynczy system, który ułatwia poruszanie się samochodem jak, np. asystent parkowania, tylko jest to na cała grupa systemów. W skład ADAS wchodzą m.in.: asystent pasa ruchu, asystent parkowania, aktywny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne itp. Ich zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy.
Niezależnie of funkcji i stopnia zaawansowania, zadaniem systemów jest obserwacja otoczenia wokół pojazdu. Natomiast w zależności od funkcji i stopnia zaawansowania do obserwacji wykorzystuje się:
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy to stosunkowo szeroka grupa systemów, które wykorzystuje się w nowych samochodach. Z biegiem czasu w samochodach przybywa systemów wspomagających kierowcę i producenci toczą swego rodzaju bitwę czyj samochód będzie najlepiej w nie wyposażony. Do najpopularniejszych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę należą:
Jest to najpopularniejszy i jeden z najstarszych systemów wspomagających kierowcę. Jednak na przestrzeni lat mocno ewoluował. Kiedyś, w starszych pojazdach system ostrzegał kierowcę o zbliżaniu się, np. do ściany podczas parkowania. Wykorzystywał do tego kamerę, dzięki której mogliśmy obserwować co dzieje się za pojazdem patrząc na ekran, a nie w lusterko wsteczne lub obracając się. W ten sposób widzieliśmy dokładniej jak blisko ściany się znajdujemy lub mogliśmy zauważyć, że za pojazdem znajduje się jakiś słupek, którego w lusterku nie widać. Popularne były też czujniki, które sprawiały, że podczas wykrycia jakiegoś obiektu piszczały coraz głośniej i intensywniej, kiedy się do niego zbliżaliśmy.
Obecnie system polega na tym, że teoretycznie sam zaparkuje samochód. Praktycznie wygląda to tak, że po znalezieniu wolnego miejsca do zaparkowania, kierowca kontroluje prędkość wykonywanego manewru, natomiast kierownicę kontroluje system i sam steruje tak kołami, aby zaparkować na wybranym miejscu.
Aktywny tempomat to kolejny system, który jest stosunkowo stary. Pierwotnie tempomat mógł utrzymywać tylko prędkość pojazdu, jaką wybrał kierowca. Natomiast obecnie zamontowane kamery oraz czujniki analizują otoczenie i dostosowują prędkość, np. do poprzedzającego samochodu. Aktywny tempomat umożliwia też dostosowanie prędkości podczas jazdy w terenie górskim. W ten sposób poprawia się komfort jazdy, ale również samochód zużywa mniej paliwa.
Zjawisko martwego pola to jedno z najniebezpieczniejszych sytuacji podczas jazdy, zwłaszcza drogami szybkiego ruchu. Dzięki kamerom wmontowanym w lusterka boczne lub radarom w tylnym zderzaku system ostrzega nas, że jakiś pojazd znajduje się w naszym polu martwym, co pozwoli nam uniknąć zajechania komuś drogi lub stłuczki.
System za pomocą kamer określa szerokość pasa ruchu i w sytuacji, kiedy pojazd zbliży się do linii powiadomi o tym kierowcę. Działa to w ten sposób, że jeśli podczas jazdy zbliżymy się do linii oddzielającej pas ruchu lub ją przekroczymy bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu, to system ostrzeże nas o tym poprzez m.in. wydanie dźwięku lub wibracji na kierownicy.
Teoretycznie rozwój ADAS sprzyja poprawie bezpieczeństwa kierowcy i pozostałych uczestników ruchu, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Niektóre osoby uważają, że systemy, które głównie poprawiają komfort jazdy mogą sprawić, że kierowca może być mniej skoncentrowany na drodze, przez co w krytycznej sytuacji może nie zdążyć zareagować. Drugą obawą są awarie systemów, których naprawy nie obędą się bez wizyty w profesjonalnym warsztacie. Skomplikowana elektronika jaka jest obecnie stosowana w pojazdach jest niemożliwa do naprawienia przez osoby, które nie kształciły się w tym kierunku. Czasy, w których samodzielnie było można naprawić własny pojazd pomału się kończą… Choć zdania na temat wprowadzeniu coraz bardziej zaawansowanych systemów są mocno podzielone, to na pewno rozwój technologii i coraz większe nafaszerowanie samochodów systemami jest nieuniknione.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy.Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy.Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy.Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy.Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Komentarze:
moni - 1 lutego 2022
teraz jazda jest o wiele przyjemniejsza niż kiedyś, w mojej corolli aktywny tempomat to złoto, na długie nużące trasy jak znalazł
blazej - 1 lutego 2022
dobrze, ze są , czasami się przydaje