ADAS – co to jest? Wszystko co musisz wiedzieć o tym systemie
Świat motoryzacyjny jest pełen przeróżnych skrótów, które dla większości osób nie są znane. Dlatego dzisiaj zajmiemy się skrótem ADAS. Co oznacza i do czego służy system ADAS?
Nie jest to żadnym odkryciem, że samochody są coraz bardziej wyposażone w systemy poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy. Obecnie w nowych pojazdach jest tak dużo systemów, że prawdopodobnie niewiele osób jest w stanie wymienić ich wszystkie nazwy. Dzięki tym systemom, wizja poruszających się autonomicznych samochodów po drogach jest coraz bliżej do spełnienia. Jednak nie wszyscy są z takiego rozwoju sprawy zadowoleni. Mianowicie ludzie dzielą się na trzy grupy. Jedni chcą, aby w pojazdach było jak najwięcej systemów wspomagających kierowcę. Drudzy kompletnie się tym nie przejmują. Natomiast trzecia grupa jest przeciwna takiej technologii. W zależności od tego jakim typem kierowcy jesteśmy, to rozwój ADAS albo nas ucieszy, albo zasmuci. Czym, więc jest ADAS?
Co to jest ADAS?
Skrót ADAS pochodzi od angielskich słów „Advanced Driver Assistance Systems”, które tłumaczy się jako „zaawansowane systemy wspomagania kierowcy”. Nie jest to jeden pojedynczy system, który ułatwia poruszanie się samochodem jak, np. asystent parkowania, tylko jest to na cała grupa systemów. W skład ADAS wchodzą m.in.: asystent pasa ruchu, asystent parkowania, aktywny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne itp. Ich zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy.
ADAS – jak działa?
Niezależnie of funkcji i stopnia zaawansowania, zadaniem systemów jest obserwacja otoczenia wokół pojazdu. Natomiast w zależności od funkcji i stopnia zaawansowania do obserwacji wykorzystuje się:
- Kamery – są to najczęściej wykorzystywane urządzenia. Za ich pomocą działają m.in. takie systemy jak automatyczne hamowanie awaryjne, aktywny tempomat czy rozpoznawanie znaków. Kamery mogą być zamontowane w różnych częściach pojazdu, ale najczęściej znajdują się na przednich szybach oraz lusterkach bocznych.
- Czujniki ultradźwiękowe – montuje się je głównie w przednim lub tylnym zderzaku, ponieważ wykorzystywane są głównie przez system asystenta parkowania.
- Czujnik kąta skrętu kierownicy – wykorzystywany jest m.in. podczas korzystania z asystenta pasa ruchu oraz systemu reflektorów adaptacyjnych
- Czujniki radarowe – najczęściej montowane są na przednim zderzaku albo grillu, ale czasami zdarza się, że znajdują się w tylnej części lusterka wstecznego. Wykorzystuje się je m.in. podczas korzystania z aktywnego tempomatu oraz automatycznego hamowania awaryjnego.
Systemy ADAS – najpopularniejsze rodzaje
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy to stosunkowo szeroka grupa systemów, które wykorzystuje się w nowych samochodach. Z biegiem czasu w samochodach przybywa systemów wspomagających kierowcę i producenci toczą swego rodzaju bitwę czyj samochód będzie najlepiej w nie wyposażony. Do najpopularniejszych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę należą:
Asystent parkowania – co to jest?
Jest to najpopularniejszy i jeden z najstarszych systemów wspomagających kierowcę. Jednak na przestrzeni lat mocno ewoluował. Kiedyś, w starszych pojazdach system ostrzegał kierowcę o zbliżaniu się, np. do ściany podczas parkowania. Wykorzystywał do tego kamerę, dzięki której mogliśmy obserwować co dzieje się za pojazdem patrząc na ekran, a nie w lusterko wsteczne lub obracając się. W ten sposób widzieliśmy dokładniej jak blisko ściany się znajdujemy lub mogliśmy zauważyć, że za pojazdem znajduje się jakiś słupek, którego w lusterku nie widać. Popularne były też czujniki, które sprawiały, że podczas wykrycia jakiegoś obiektu piszczały coraz głośniej i intensywniej, kiedy się do niego zbliżaliśmy.
Obecnie system polega na tym, że teoretycznie sam zaparkuje samochód. Praktycznie wygląda to tak, że po znalezieniu wolnego miejsca do zaparkowania, kierowca kontroluje prędkość wykonywanego manewru, natomiast kierownicę kontroluje system i sam steruje tak kołami, aby zaparkować na wybranym miejscu.
Aktywny tempomat – co to jest?
Aktywny tempomat to kolejny system, który jest stosunkowo stary. Pierwotnie tempomat mógł utrzymywać tylko prędkość pojazdu, jaką wybrał kierowca. Natomiast obecnie zamontowane kamery oraz czujniki analizują otoczenie i dostosowują prędkość, np. do poprzedzającego samochodu. Aktywny tempomat umożliwia też dostosowanie prędkości podczas jazdy w terenie górskim. W ten sposób poprawia się komfort jazdy, ale również samochód zużywa mniej paliwa.
Czujnik martwego pola w lusterku
Zjawisko martwego pola to jedno z najniebezpieczniejszych sytuacji podczas jazdy, zwłaszcza drogami szybkiego ruchu. Dzięki kamerom wmontowanym w lusterka boczne lub radarom w tylnym zderzaku system ostrzega nas, że jakiś pojazd znajduje się w naszym polu martwym, co pozwoli nam uniknąć zajechania komuś drogi lub stłuczki.
Asystent pasa ruchu
System za pomocą kamer określa szerokość pasa ruchu i w sytuacji, kiedy pojazd zbliży się do linii powiadomi o tym kierowcę. Działa to w ten sposób, że jeśli podczas jazdy zbliżymy się do linii oddzielającej pas ruchu lub ją przekroczymy bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu, to system ostrzeże nas o tym poprzez m.in. wydanie dźwięku lub wibracji na kierownicy.
Teoretycznie rozwój ADAS sprzyja poprawie bezpieczeństwa kierowcy i pozostałych uczestników ruchu, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Niektóre osoby uważają, że systemy, które głównie poprawiają komfort jazdy mogą sprawić, że kierowca może być mniej skoncentrowany na drodze, przez co w krytycznej sytuacji może nie zdążyć zareagować. Drugą obawą są awarie systemów, których naprawy nie obędą się bez wizyty w profesjonalnym warsztacie. Skomplikowana elektronika jaka jest obecnie stosowana w pojazdach jest niemożliwa do naprawienia przez osoby, które nie kształciły się w tym kierunku. Czasy, w których samodzielnie było można naprawić własny pojazd pomału się kończą… Choć zdania na temat wprowadzeniu coraz bardziej zaawansowanych systemów są mocno podzielone, to na pewno rozwój technologii i coraz większe nafaszerowanie samochodów systemami jest nieuniknione.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
moni - 1 lutego 2022
teraz jazda jest o wiele przyjemniejsza niż kiedyś, w mojej corolli aktywny tempomat to złoto, na długie nużące trasy jak znalazł
blazej - 1 lutego 2022
dobrze, ze są , czasami się przydaje