Actibump – inteligentne progi zwalniające
Pomysł aktywnego progu zwalniającego Actibump pochodzi ze Szwecji i świetnie się tam sprawdza. Jedziesz zbyt szybko? Wpadniesz w spowalniający dołek. Jedziesz przepisowo - drogę masz gładką jak stół!
Szwedzki Actibump kompletnie nie reaguje na pojazdy poruszające się z dozwoloną prędkością, a na piratów drogowych czeka pozioma przeszkoda, która opada kilka centymetrów w jezdnię tworząc zagłębienie.
System sterowany jest on-line. Administrator drogi może ustawić dozwoloną prędkość, ma też dostęp do statystyki czy zarządzania kalendarzem. Pojazdy uprzywilejowane nie aktywują progu, jeżeli zamontuje się w nich specjalne transpondery.
https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag
Tradycyjne, statyczne progi mają bardzo często niekorzystny wpływ na płynność ruchu drogowego, ruch pojazdów uprzywilejowanych oraz jakość warunków pracy zawodowych kierowców, a ponadto są przyczyną powstawania hałasu, wibracji podłoża itp. Actibump jest szeroko stosowany w Szwecji, a także testowany u naszych, czeskich sąsiadów. Czy aktywne systemy ograniczania prędkości przyjmą się na szeroką skalę?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
Kierowcy, którzy nie mają szczęścia parkować w garażu, muszą mierzyć się z wieloma niedogodnościami związanymi z zimowymi warunkami. Najważniejsze to konieczność odśnieżania auta, skrobania szyb oraz jazda wychłodzonym samochodem w oczekiwaniu, aż wnętrze się nagrzeje. Na szczęście jest sposób, aby proces ten przyspieszyć. -
Porsche Polska w Warszawie – nowa siedziba właśnie rozpoczyna działalność
-
Test: Nissan Ariya e-4orce – 306 KM w elektryku robi różnicę
-
12-letnia Julia Angelard w stawce Kartingowych Mistrzostw Polski 2025
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Żaden próg zwalniający nie powinien być montowany przed przejściem dla pieszych. W sytuacji awaryjnego hamowania próg powoduje włączenie się systemu ABS i znaczące wydłużenie drogi hamowania. Pieszy na przejściu zostanie potrącony ze znacznie większą siłą. Najechanie na próg ze zbyt dużą prędkością może spowodować poważne uszkodzenia pojazdu i utratę kontroli nad nim.
Anonymous - 5 marca 2021
Na Litwie mają takie wydłużone progi z długim, niezbyt stromym najazdem i zjazdem. Przy przepisowej prędkości kąt jest tak dobrany, że zawieszenie amortyzuje to z łatwością, ale przy znacznym przekroczeniu masz wrażenie że wyskakujesz, a później zawieszenie dobija ale już na opadającym odcinku – jakby si wpadało w jakąś dziurę.
Anonymous - 5 marca 2021
Szwedzi to mają łeb 😀 A ogólnie z wynalazków drogowych ciekawi mniej jak rozwinie się pomysł na drogi z tworzywa sztucznego.