ABS w motocyklach obowiązkowy od 2017 roku?
Unia Europejska dąży do tego, by na drogach było bezpiecznie i ekologicznie. Samochody posiadają obowiązkowe systemy takie jak: ABS, ESP czy też poduszki powietrzne. Prędzej, czy później taki przepis dotknie również producentów motocykli.
W przypadku nagłego hamowania ABS zapobiega uślizgom kół. |
![]() |
fot. J. Dyszy
|
Już za kilka lat wszystkie motocykle z pojemnością silnika powyżej 125 cc będą musiały być obowiązkowo wyposażone w ABS. Wprawdzie wniosek jest jeszcze w trakcie rozpatrywania, jednak wszystko wskazuje na to, że rozporządzenie to wejdzie w życie w 2017 roku. Komisja Europejska jest przekonana, że wprowadzenie tego przepisu zwiększy bezpieczeństwo motocyklistów na drogach publicznych.
Trwają jeszcze dyskusje nad wprowadzeniem obowiązkowego wyłącznika tego systemu w motocyklach terenowych czy crossowych, gdzie na luźnych nawierzchniach zmniejsza się skuteczność ABS.
Zalety systemu ABS w motocyklach są oczywiste – przede wszystkim system ten pozwala bezpiecznie wyhamować w sytuacjach krytycznych. Po drugie, zmniejsza się ryzyko utraty kontroli na przednim kołem (zablokowania) i ewentualnego upadku. Po trzecie, droga hamowania ulega znacznemu skróceniu, przynajmniej na mokrej nawierzchni. Bo z doświadczenia wiemy, że na suchej bywa z tym już różnie…
Na podstawie badań przeprowadzonych w USA obliczono, że ABS zwiększa szanse motocyklistów na przeżycie prawie o 40 procent. Wiadomo jednak, że oprócz systemów bezpieczeństwa, najważniejszy jest jednak rozsądek kierowcy, jego ostrożność i umiejętność przewidywania.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu z prezentacji Hondy, przedstawiającego różnicę między drogą hamowania motocyklem z systemem ABS i bez niego.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: