ABC silników diesla – od A jak AdBlue do W jak wtryskiwacz i Z jak zasięg

Oto krótki motosłownik pojęć związanych z tematyką silników wysokoprężnych i benzynowych - który z nich wybrać?

A jak AdBlue:

AdBlue jest nieszkodliwym, wodnym roztworem mocznika, stosowanym w celu obniżenia stężenia tlenku azotu w spalinach samochodów osobowych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi.

B jak batalia silników – benzynowy kontra diesel:

Podjęcie decyzji wyboru między pojazdem zasilanym benzyną a olejem napędowym nie jest łatwe. Istnieje wiele czynników, które należy rozważyć przy wyborze, takie jak: zużycie paliwa, oddziaływanie na środowisko, cena zakupu, przyjemność z jazdy, wartość odsprzedaży i ogólne koszty związane z eksploatacją. Dla dwóch trzecich wszystkich modeli pojazdów, diesel zaczyna się opłacać przy rocznych przebiegach powyżej 15 000 kilometrów.

C jak Common Rail:

Common Rail (CR) jest nazwą układu wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych. W układzie CR wykorzystuje się pompę wysokiego ciśnienia oraz akumulator wysokiego ciśnienia, nazywany zasobnikiem lub szyną. Zasobnik ten działa jak wspólny (ang. “common”) zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. Wskutek wysokiego ciśnienia i bezpośredniego wtrysku, paliwo rozpyla się bardziej dokładnie w komorze spalania, co pozwala na bardziej efektywne spalanie mieszaniny, a to z kolei sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Układ Common-Rail wszedł do produkcji w 1997 roku i było to jedno z najważniejszych wydarzeń w firmie Bosch.

D jak Denoxtronic:

Denoxtronic jest systemem dozowania roztworu mocznika AdBlue. Jest on w stanie zmniejszyć emisję NOx nawet o 95 procent, dzięki czemu pojazdy spełniają najbardziej surowe limity emisji spalin na świecie. Dzięki tej technologii nawet duże SUV-y są w stanie spełniać surowe standardy emisji, takie jak norma Euro 6. Jednocześnie Denoxtronic, umożliwiając bardziej wydajne spalanie, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa aż o pięć procent.

E jak Euro 6:

Od września 2014 roku wszystkie nowe modele samochodów osobowych mają obowiązek spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ta regulacja będzie miała zastosowanie do wszystkich pojazdów produkowanych od września 2015 roku. Po tej dacie emisje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi nie będą mogły przekraczać 80 miligramów tlenku azotu na kilometr. Poziom tej emisji jest o około 50 procent niższy niż wyznaczony dwa lata temu przez Euro 5. Dzięki stosowaniu dodatkowych systemów, takich jak Denoxtronic Boscha wraz z katalizatorem SCR, możliwe jest dalsze zmniejszenie stężenia tlenku azotu w spalinach pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAH40Vs7G4g

F jak filtr cząstek stałych:

Cząstki sadzy powstają nawet wówczas, gdy spalanie oleju napędowego przebiega w sposób bardzo efektywny. Sadza gromadzi się w filtrze cząstek stałych silnika wysokoprężnego i od czasu do czasu wypala się całkowicie. Skuteczność usuwania sadzy przez filtr wynosi prawie 100 procent; nawet małe nanocząstki są skutecznie filtrowane.

G jak grzanie:

Diesle są silnikami o zapłonie samoczynnym i jako takie nie wymagają świec zapłonowych do zainicjowania spalania paliwa. Silnikowi diesla trzeba trochę pomóc przy rozruchu, podgrzewając powietrze w cylindrach za pomocą świec żarowych do temperatury nawet 1300 stopni Celsjusza. Świece żarowe wystają do wnętrza cylindra i są włączane przed rozruchem, jak i podczas wtryskiwania paliwa.

H jak high pressure:

W pojazdach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi paliwo jest wtryskiwane pod ciśnieniem do 2500 barów. Jest to równoważne obciążeniu centymetra kwadratowego masą 2,2 ton. W przyszłości maksymalne ciśnienie wtrysku wzrośnie do 2700 bar. Większe ciśnienie oznacza większą efektywność spalania paliwa.

I jak innowacje:

Wraz z postępem technicznym, który dokona się w kolejnych latach, Bosch spodziewa się, że w zależności od klasy pojazdu będzie możliwe osiągnięcie oszczędności paliwa większej aż o 20 procent, przy jednoczesnej redukcji emisji CO2. Ale to nie wszystko. Elektryfikacja napędu (hybrydy typu mild) ma w sobie duży potencjał, pozwalający uzyskać oszczędności wynoszące nawet 30 procent.

K jak know-how dla redukcji CO2

Dwutlenek węgla jest zaliczany do gazów cieplarnianych, dlatego ustawodawca nadal wprowadza coraz surowsze limity jego emisji. Jedynym sposobem zmniejszenia emisji CO2 jest obniżenie zużycia paliwa, ponieważ dwutlenek węgla jest wytwarzany w procesie spalania paliwa. Jeżeli średni wskaźnik zużycia paliwa maleje, to będzie również niższy poziom emisji CO2. Ponieważ pojazdy z silnikiem diesla odznaczają się szczególnie efektywnym spalaniem paliwa, to generują do 15 procent mniej CO2 niż porównywalne pojazdy z silnikiem benzynowym.

M jak mistrzowski diesel

Rudolf Diesel złożył wniosek o patent na silnik diesla w roku 1893. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika zasilanego benzynę, silnik wysokoprężny nie wymaga świec zapłonowych. Czyste powietrze jest sprężane  w silniku. W wyniku wzrostu ciśnienia nagrzewa się do temperatury, przy której po wtryśnieciu i intensywnym rozpyleniu paliwa powstaje samozapłon. Konstrukcja silnika diesla sprawia, że jest on efektywniejszy od silnika o zapłonie iskrowym, co oznacza, że może przekształcać więcej energii z paliwa w ruch.

https://www.youtube.com/watch?v=alMd23bI4JE

N jak nigdy wcześniej niezrealizowany potencjał pojazdów użytkowych

Coraz czystsze i bardziej ekonomiczne: dzięki dzisiejszej technologii wtrysku oleju napędowego, zużycie paliwa pojazdów użytkowych jest niższe niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, korzystanie z nowoczesnych systemów oczyszczania spalin w takich pojazdach oznacza, że są one zgodne z normą emisji spalin Euro 6. W silnikach pojazdów użytkowych kryje się również wiele możliwości oszczędzania. Nowy wysokociśnieniowy wtryskiwacz Boscha może sam zmniejszyć zużycie paliwa o jeden procent, co stanowi oszczędność około 700 euro kosztów paliwa rocznie. Wychodząc poza obszar silnika, firma Bosch widzi potencjał oszczędności nawet do 15 procent w roku 2020.

O jak ochrona środowiska:

Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są coraz bardziej efektywne, a nowe modele stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Niska emisja CO2, praktycznie bez cząstek stałych, a teraz znacznie zmniejszone stężenie tlenku azotu są częścią nowych, bardziej czystych silników diesla. Bez tej zaawansowanej techniki silników wysokoprężnych, producenci samochodów nie byliby w stanie osiągnąć wymagań UE wyznaczających średnią emisję 95 gramów CO2 na kilometr dla ich flot.

P jak przyjemność z jazdy:

Pojazd z silnikiem diesla rozwija na drodze moment obrotowy wyższy o około 40 procent niż odpowiednik o takiej samej mocy zasilany benzyną. Silniki diesla z większą ochotą reagują na gaz, zwłaszcza przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Frajda z jazdy i niskie zużycie paliwa to tylko niektóre z powodów, dla których udział nowo zarejestrowanych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w większości krajów w Europie wynosi około 50 procent.

S jak super ekonomia:

Pod względem zużycia paliwa, silnik wysokoprężny pracuje o około 25 procent efektywniej, niż silnik benzynowy. Inżynierowie firmy Bosch spodziewają się, że w 2015 roku średnie zużycie paliwa wyniesie około 3,6 litra na 100 kilometrów dla samochodu osobowego z silnikiem diesla z segmentu C (niższej klasy średniej).

Ś jak świece żarowe do szybkiego podgrzewania

Dawniej kierowcy pojazdów z silnikami diesla musieli długo czekać, aż świece żarowe podgrzeją się. Ale świece żarowe nowoczesnych silników wysokoprężnych nie marnują czasu, osiągają temperaturę 1300 stopni Celsjusza w ciągu zaledwie dwóch sekund. Proces wstępnego podgrzewania jest konieczny, aby komory spalania uzyskały temperaturę odpowiednią do zapalenia oleju napędowego w chwili rozruchu pojazdu. Obecnie pojazd z silnikiem wysokoprężnym startuje podobnie jak jego odpowiednik zasilany benzyną – bez zwłoki.

T jak turbodoładowanie:

Turbosprężarka wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza dolotowego. Dzięki temu zwiększa się sprawność spalania paliwa, ponieważ do cylindra jest wtłaczana większa ilość świeżego powietrza. Prawie każdy model samochodu osobowego z dieslem, obecnie sprzedawany w Europie, jest wyposażony w turbosprężarki – korzyści w zakresie zużycia paliwa i przyjemności z jazdy są bardzo zachęcające.

W jak wtryskiwacz:

Wtryskiwacz jest ważnym podzespołem dawkującym i intensywnie rozpylającym paliwo w silniku diesla. W nowoczesnych systemach Common Rail stosowane są dwa zasadnicze typy elektrycznie sterowanych wtryskiwaczy, czyli  piezoelektryczne i elektromagnetyczne. W każdym cylindrze silnika jest umieszczony jeden wtryskiwacz, który jest połączony przewodem wysokiego ciśnienia z zasobnikiem. Ten element, o długości zaledwie kilku centymetrów, jest dość skomplikowany pod względem technicznym: dawkowanie paliwa realizowane jest w kilku fazach, a jedna faza trwa mniej niż jedną milisekundę. Uzyskiwana prędkość wtrysku jest dwa razy większa od prędkości dźwięku.

X jak X-Type:

Istnieją pewne marki samochodów dla których silnik wysokoprężny kiedyś wydawał nie do pomyślenia. Wszystko się zmieniło – i to nie tylko Jaguar sięga po diesla.

Z jak zasięg:

Średnio pojazd z silnikiem diesla może przejechać 1000 kilometrów na pełnym zbiorniku – co stanowi o 35 procent dłuższy dystans niż porównywalny samochód z silnikiem benzynowym. Modele o największym zasięgu mogą przejechać więcej niż 1800 km bez konieczności tankowania, co oznacza, że kierowca tankując w Hamburgu może jechać prosto do Barcelony.

Systemy oczyszczania spalin silników benzynowych i wysokoprężnych – jak to działa?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze