7 zasad które powinien znać i stosować każdy kierowca. Na kursie się tego nie dowiesz
Czy skończenie kursu na prawo jazdy i zdanie egzaminu oznacza, że potrafisz jeździć samochodem? Bynajmniej. Możesz to robić legalnie po drogach publicznych, ale prawdziwa nauka jazdy i zdobywanie doświadczenia dopiero przed tobą. Przedstawiamy garść istotnych zasad, o których zwykle zapomina się na kursach, a potem kierowcy jeżdżą latami, zupełnie ich nieświadomi.
Spis treści
- Nie używaj lewego kierunkowskazu na rondzie
- Nie jedź ciągle lewym pasem
- Wpuszczaj przed siebie innych kierowców
- Nie wjeżdżaj na skrzyżowanie, jeśli z niego nie zjedziesz
- Nie zatrzymuj się na przejściach dla pieszych
- Parkuj tak, żeby nie utrudniać życia innym
- Nie zwalniaj na widok wypadku
Nie używaj lewego kierunkowskazu na rondzie
Właściwe sygnalizowanie manewrów na drodze to jedna z podstawowych umiejętności. Wszyscy się z tym zgadzają, ale od lat kością niezgody pozostają ronda i używanie na nich lewego kierunkowskazu. Zwolennicy tego przekonują, że skoro skręcamy w lewo, to trzeba włączyć lewy kierunkowskaz. Nie rozumieją, że na rondzie skręca się tylko w prawo.
Podobną niewiedzą wykazują się także instruktorzy nauki jazdy, co często można zaobserwować na naszych drogach. Problem bywa poważny, czego dowodem opisywana jakiś czas temu przez nas historia pewnej egzaminatorki, której niekompetencję musiał wyjaśniać sąd, ponieważ argumenty innych osób na nią nie działały.
Nie jedź ciągle lewym pasem
Uporczywe trzymanie się lewego pasa to zwykle dowód na nieobycie kierowcy i niezrozumienie przez niego przepisów. Albo ich nieznajomość. A przepisy jasno wskazują, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny i należy trzymać się prawej krawędzi drogi. Z lewego pasa korzystamy tylko w razie potrzeby.
Ta zasada nie jest nieznana wśród instruktorów nauki jazdy, ale prezentować ją w praktyce można najlepiej na drogach szybkiego ruchu. Nie każdy kursant ma okazję przejechać się jedną z nich. Wielopasmowe drogi łatwo spotkać także w mieście, ale z uwagi na gęsty ruch często wszystkie pasy są po prostu zajęte i nie ma jak przećwiczyć właściwego z nich korzystania.
Wpuszczaj przed siebie innych kierowców
Na kursach nauki jazdy uczymy się zwykle przepisów oraz poruszania w ruchu drogowym w ramach owych przepisów. Główny nacisk kładziony jest na jak najszybsze przekazanie i przećwiczenie tej wiedzy. Na naukę niuansów kultury drogowej, zwykle nie ma czasu.
W pewnych sytuacjach wzajemna uprzejmość i ułatwianie sobie jazdy jest bardzo pomocne i inni kierowcy wręcz tego oczekują. Na przykład wpuszczenia ich, jeśli chcą włączyć się do ruchu, a na drodze utworzył się korek.
Jak łatwiej zdać egzamin na prawo jazdy? Poproś o kod 78 – dziś nikt się z tego już nie śmieje
Nie wjeżdżaj na skrzyżowanie, jeśli z niego nie zjedziesz
Tego akurat powinno się uczyć na kursach nauki jazdy, ale różnie z tym bywa. Problem pojawia się przede wszystkim na dużych skrzyżowaniach i przy gęstym ruchu. Kierowcy mający wreszcie zielone światło ruszają i za wszelką cenę chcą dostać się za sygnalizator. Nie biorą pod uwagę, że zator przed nimi może nie pozwolić na przejechanie całego skrzyżowania.
Wpuszczanie innych kierowców przed siebie to uprzejmość. Ale blokowanie przejazdu przez skrzyżowanie, to zwykłe łamanie prawa. Pamiętajcie, że możecie przejechać za sygnalizator, ale zatrzymać się przed skrzyżowaniem i tam zaczekać na moment, w którym możecie przejechać całe skrzyżowanie.
Nie zatrzymuj się na przejściach dla pieszych
Czego nie wolno robić, podczas próby przejechania skrzyżowania? Zatrzymywać się na przejściu dla pieszych. Wjeżdżając na nie, chociaż dalej nie ma miejsca, to proszenie się o problemy. Jeśli inne pojazdy nie ruszą i światło znów zrobi się czerwone, zablokujecie przejście pieszym. Jakoś wasz samochód obejdą, ale nie będą zadowoleni, a wam należeć się będzie mandat.
Należy o tym pamiętać w każdej sytuacji, kiedy jedziecie w korku i trafiacie na przejście dla pieszych. Nigdy nie możecie na nim stanąć.
Parkuj tak, żeby nie utrudniać życia innym
Nauka parkowania to często główny punkt szkolenia młodych kierowców. Ale czy uczy się parkowania w sposób rozsądny i dostosowany do innych? Z tym już jest gorzej. Tymczasem warto pamiętać o tym, żeby parkując równolegle, nie stawać byle gdzie, tylko równać do innych samochodów. Z kolei zatrzymując się prostopadle na ciasnym parkingu dobrze jest parkować na zakładkę – jedno auto przodem, drugie tyłem. Tak, żeby zbliżyć się jak najbardziej do siebie stroną pasażera, dzięki czemu kierowcy mogą swobodnie zająć miejsce, bez przeciskania się.
Nie zwalniaj na widok wypadku
Obserwowanie wypadków, robienie zdjęć i nagrywanie ich to niestety coraz częstsza przypadłość kierowców. Tymczasem powinniśmy wtedy tym bardziej skupić się na drodze, nie zwalniać bez potrzeby i nie odwracać głowy od drogi przed nami. Historia zna przypadki wypadków spowodowanych przez kierowców zajętych obserwowaniem i nagrywaniem innych wypadków.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: