50 lat minęło… Opel Rekord
Jeden samochód, cztery wersje. Żadna inna linia modeli w klasie pojazdów średniej wielkości na początku lat 60. XX wieku nie była tak zróżnicowana, jak oferta Opla Rekord P2, wprowadzonego na rynek w 1960 roku.
Opel Rekord Caravan stanowił 25% całej produkcji P2. |
![]() |
fot. Opel
|
Opel, jako pionier w dziedzinie pojazdów kombi od roku 1953, poza dwu- i czterodrzwiowym sedanami, zaoferował również wersje Caravan (kombi) i dostawczą, a w roku 1961 odmianę z nadwoziem w stylu coupé. Wyprodukowano w sumie 786 411 pojazdów (w tym 32026 dostawczych) między 1960 a 1963 rokiem; tym samym Opel Rekord P2 został najlepiej sprzedającym się autem w klasie pojazdów średniej wielkości. Przez pewien czas zajmował on również drugie miejsce pod względem rejestracji pojazdów w Niemczech.
Rekord P2 – „Samochód taki, jak lubisz”
W zorganizowanej w sierpniu 1960 roku w centrum Rüsselsheim premierze nowego Opla Rekord wzięło udział 200 dziennikarzy. W porównaniu ze swoim popularnym poprzednikiem – produkowanym od roku 1957 do połowy lat 60. Oplem Olympia Rekord P1 – nowy Rekord P2 miał modny, trapezowy kształt nadwozia. Symbol „P” oznaczał najważniejszy element stylistyczny obu serii modeli – panoramiczną szybę przednią. W obrębie prawie identycznego pod względem wymiarów wnętrza istotnie powiększono przestrzeń pasażerską i bagażową. Priorytetem dla inżynierów odpowiadających za opracowanie nowego pojazdu były pasywne elementy bezpieczeństwa.
Dostawcza odmiana Rekorda. |
![]() |
fot. Opel
|
Obok dwu- i czterodrzwiowej wersji sedan do oferty wprowadzono kombi o nazwie Caravan, ze składaną kanapą tylną (w roku 1953 Opel był jednym z pierwszych niemieckich producentów, którzy wprowadzili wersję kombi wcześniejszego modelu Olympia Rekord). Szybka wersja dostawcza P2 opierała się na wersji Caravan, przy czym szyby boczne zastąpiło nadwozie zamknięte. Auto kierowano do handlowców i osób prowadzących własną działalność gospodarczą. „Nowy Rekord – samochód taki, jak lubisz”, obiecywała reklama.
Rekord P2 standardowo wyposażony był w trzybiegową, manualną skrzynię biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy. W opcji dostepna była skrzynia czterobiegowa (od wiosny 1962 roku) oraz półautomatyczna o nazwie „Olymat”. Standardową jednostką napędową był czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra generujący 50 KM. Mocniejsza wersja – 1,7 litra – dysponowała 55 KM, lecz dostępna była za dodatkową opłatą w wysokości 75 niemieckich marek.
Rekord Coupe miał przydomek: wyścigowa bagażówka. |
![]() |
fot. Opel
|
„Rekord Coupé – samochód, który pokochasz”
Na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w roku 1961zadebiutował Opel Rekord Coupé. Dwudrzwiowe auto miało dostępne w standardzie „luksusowe” elementy wyposażenia takie, jak oddzielne siedzenia, welurowe dywaniki, światła cofania oraz dwutonowy klakson. Silnik typu S o mocy 60 KM i pojemności 1,7 litra pozwalał modelowi Rekord P2 Coupé na osiągnięcie maksymalnej prędkości 140 km/h. Coupé znalazło 33 816 nabywców.
„Rekord Coupé – samochód, który pokochasz” zapowiadał slogan reklamowy i był inspiracją do wprowadzenia tej odmiany nadwoziowej do innych modeli. Wersje Coupé Kadett, a następnie Rekord i Commodore miały stać się stałym elementem oferty Opla.
Rekord L z segmentu premium oferowany był od 1962 roku. |
![]() |
fot. Opel
|
Rekord „L” – „Luksus i osiągi najwyższej klasy”
Najdoskonalsza wersja serii P2 wprowadzona została na rynek w czerwcu 1962 roku. Podobnie, jak w przypadku modelu Opel Kapitan – ówcześnie najlepiej sprzedającego się w Niemczech samochodu z silnikiem sześciocylindrowym – zaprezentowano odmianę „L” wyposażoną w silnik S o mocy 60 KM i pojemności 1,7 litra, skonfigurowany z opcjonalną, czterobiegową skrzynią biegów. W standardzie było ogrzewanie, oddzielne składane siedzenia, ozdobne obręcze kół, chromowana rura wydechowa. Cena „luksusu i osiągów najwyższej klasy” wynosiła 7 935 niemieckich marek, zaś standardowy, czterodrzwiowy sedan P2 wyceniano na 6 960 marek.
Jesienią 1963 roku Rekord P2 zastąpiono nowym Oplem Rekord A.
Najnowsze
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Rolls-Royce, synonim luksusu i wyrafinowania, przenosi doświadczenie podróżowania swoimi samochodami na nowy, zmysłowy poziom. Wprowadzając Rolls-Royce Scent, marka debiutuje z unikalnym konceptem zapachowym, który wzbogaca wnętrze flagowego modelu Phantom o nowy wymiar doznań. -
Citroen C5 X PHEV 225 KM – test. Hybryda, która cię zaskoczy
-
70 990 zł za nowe, spalinowe auto z takim wyposażeniem? MG3 miażdży konkurencję!
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Zostaw komentarz: