5 najczęstszych awarii rozrusznika
Rozrusznik jest urządzeniem odpowiadającym za uruchamianie silnika. Niestety poddawany jest ciężkim obciążeniom i z czasem może dojść do jego uszkodzenia. Oto jedne z najczęstszych usterek rozrusznika.
Zazwyczaj, kiedy mamy problem z uruchomieniem auta, to winę zrzucamy na akumulator. Ale nie zawsze musi to być jego wina. Problem z uruchomieniem silnika może być spowodowany również awarią rozrusznika, który pełni ważną rolę w układzie zapłonowym. Pobiera ona dużą dawkę elektryczną i nadaje odpowiednią prędkość obrotową wałowi korbowemu, dzięki czemu silnik może zacząć pracować samodzielnie.
Współcześnie najpopularniejszymi urządzeniami rozruchowymi są rozruszniki elektryczne. Jednak stopniowo zostają one zastępowane silnikami elektrycznymi układów hybrydowych. Rozruszniki elektryczne napędzane są prądem stałym pobieranym z akumulatora. Dlatego też potrzebuje on sprawnej baterii, która podczas rozruchu jest narażona na wysokie obciążenie. Jednak, jeśli akumulator jest sprawy, a rozrusznik jest uszkodzony, to może on uszkodzić akumulator lub go rozładować. Oto 5 najczęstszych awarii rozrusznika.
Rozrusznik się nie wyłącza
Kiedy rozrusznik „kręci” po uruchomieniu, należy jak najszybciej reagować, ponieważ może dojść do jego zniszczenia. Powodów takiego zachowania jest kilka. Mogło dojść do zakleszczenia się zębnika, zużycia tulei blokującej cofanie zespołu, awarii stacyjki lub nadpalenia się styków elektromagnesów, które powodują zwarcie.
Rozrusznik nie reaguje po przekręceniu kluczyka
W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na kontrolki – jeśli się zapalają i po chwili gasną, to oznacza, że winny może być akumulator. Jednak, jeśli po sprawdzeniu akumulatora okaże się, że jest on naładowany, to winny może być przerwany przewód rozrusznika. Warto też zbadać styki, ponieważ mogło dojść do uszkodzenia stacyjki lub jej przewodu. W przypadku, gdy wszystkie wcześniej wymienione części są sprawne, to prawdopodobnie doszło uszkodzenia uzwojeń elektromagnetycznych włącznika.
Rozrusznik nie obraca wałem korbowym
Często zdarza się, że rozrusznik działa, ale nie jest w stanie obrócić wałem korbowym, z którym jest połączony za pośrednictwem koła zamachowego z wieńcem zębatym. W takiej sytuacji słychać pracujący rozrusznik, ale nie uruchamia on silnika. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, mogło dojść do awarii mechanizmu sprzęgającego, przez co koło rozrusznika nie może zazębić się z wieńcem zębatym silnika. Po drugie, mogło dojść do uszkodzenia widełek, które łączą układ sprzęgający z wieńcem koła zamachowego. Ostatnią przyczyną mogą być wyłamane zęby lub bendiksa, czyli jednokierunkowego sprzęgła uruchamiającego koło zębate.
Rozrusznik nie kręci i słychać stuki
W tym przypadku winowajcą również może być rozładowany akumulator. Jednak, jeśli już go wykluczymy to wina leży prawdopodobnie po stronie elektromagnesu. Może się zdarzyć, że wciągnie on rdzeń i jednocześnie wypchnie zespół sprzęgający z zębnikiem za pomocą widełek. Wtedy zębnik uderza o koło zamachowe powodując metaliczny stuk. Może to być przyczyną uszkodzonych styków włącznika elektromagnetycznego, przez co mogą one nie zamykać obwodu elektrycznego. Taką usterkę można sprawdzić poprzez spowodowanie zwarcia. W tym celu wystarczy połączyć ze sobą dwie śruby. Jeżeli rozrusznik się nie uruchomi, to prawdopodobnie nie dochodzi do styku szczotek z komutatorem lub szczotki są zużyte. Natomiast, jeśli te części są sprawne, to prawdopodobnie doszło do uszkodzenia wirnika lub stojana.
Rozrusznik kręci i hałasuje
W sytuacji, kiedy rozrusznik działa, ale towarzyszy mu hałas może oznaczać, że jest on już bardzo wyeksploatowany. Dochodzi wtedy do połączenia rozrusznika z wieńcem koła zamachowego, ale rozrusznik nim nie obraca. Towarzyszy temu charakterystyczny dźwięk – turkotanie. Przyczyną tego problemu są zużyte zęby w zespole sprzęgającym lub zużyte zęby koła zamachowego, przez co nie może on się prawidłowo zazębić. Natomiast, w przypadku gdy wyczuwamy szarpanie oznacza to, że awarii uległ prawdopodobnie zespół sprzęgający.
Rozrusznik samochodowy – cena
Niestety rozrusznik nie jest tanim elementem. W zależności od tego na jakiego producenta się zdecydujemy i od silnika jaki ma nasz samochód za rozrusznik możemy zapłacić od 200 do 1000 złotych. Na szczęście możemy zdecydować się jeszcze na regenerację rozrusznika, która w zależności od jego stopnia zużycia może kosztować od 100 do 500 złotych.
Problem z odpaleniem auta nie zawsze musi być spowodowany z rozładowanym akumulatorem. Czasami problem dotyczy rozrusznika. Powyższe awarie to jedne z najczęściej występujących awarii rozrusznika. Ale uszkodzonemu rozrusznikowi mogą towarzyszyć jeszcze inne objawy. Niestety wymiana rozrusznika nie jest tania, ale jeśli nie mamy odpowiedniego budżetu to możemy jeszcze skorzystać z regeneracji rozrusznika, która może okazać się tańsza niż zakup nowego elementu.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: