480 – tyle wypadków w ubiegłym roku odnotowali policjanci przez… źle wykonany manewr zmiany pasa ruchu
Zmiana pasa ruchu jest manewrem tak powszechnym, że kierowcy zwykle wykonują go mechanicznie. Niektórzy zapominają, że wymaga on zachowania szczególnej ostrożności. Upewnij się, że nie należysz do kierowców, dla których szczególna ostrożność to puste słowa.
W związku z tym, że zmiana pasa ruchu na ogół nie wymaga zredukowania prędkości, kierowcy muszą pamiętać, że tym bardziej obliguje ich to do bacznej obserwacji tego, co dzieje się na drodze zarówno z przodu, jak
i z tyłu. Zanim zjedziemy na sąsiedni pas sprawdźmy, czy możemy zrobić to bezpiecznie.
Należy pamiętać o możliwości wystąpienia martwego pola i ryzyku niedostrzeżenia nadjeżdżającego z tyłu samochodu lub motocyklisty. Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu to trzecia przyczyna wypadków spowodowanych przez kierujących, w których poszkodowany został motocyklista.
Przy zmianie pasa ruchu kontrola martwego pola ma szczególne znaczenie i może uchronić nas przed zajechaniem drogi innym kierującym i w konsekwencji spowodowaniem niebezpiecznej sytuacji na drodze. Przed rozpoczęciem jazdy upewnijmy się, że lusterka w naszym samochodzie są odpowiednio wyregulowane. Boczne lusterka powinny być ustawione tak, aby widoczna w nich była jak największa przestrzeń z boku samochodu i za nim, zaś lusterko wsteczne musi nam pokazywać tylną szybę – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Zagrażające bezpieczeństwu jazdy jest niesygnalizowanie przez kierowców zamiaru zmiany toru jazdy. Niektórzy kierowcy bagatelizują tę konieczność zwłaszcza przy poruszaniu się na krótkich odcinkach lub robią to w ostatniej chwili, kiedy na bezpieczną reakcję innych uczestników ruchu może być za późno. Przepisy nakładają na kierujących obowiązek sygnalizowania zawczasu i wyraźnie m.in. zamiaru zmiany pasa ruchu oraz zaprzestania sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Dlatego nigdy nie należy zaniedbywać odpowiednio wczesnego użycia kierunkowskazów, pozwoli to innym na czas dostrzec sygnalizację zamiaru przeprowadzenia przez nas manewru.
Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy sygnalizować tego lewym kierunkowskazem, natomiast jeżeli wjazd na takie skrzyżowanie połączony jest ze zmianą pasa ruchu lub gdy skrzyżowanie to posiada co najmniej dwa pasy ruchu i zmieniamy pas już na samym skrzyżowaniu, wówczas należy użyć kierunkowskazu. Kierunkowskazem sygnalizujemy również zjazd z ronda.
Trzeba pamiętać, że zmieniając zajmowany pas ruchu mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się pasem, na który zamierzamy wjechać, a także pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Zmiana toru jazdy często może wiązać się z wykonywaniem manewru wyprzedzania. W tej sytuacji szczególna ostrożność wymaga także, aby upewnić się, że istniejące warunki pozwalają na podjęcie tego manewru bez spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Przede wszystkim sprawdźmy, czy mamy odpowiednią widoczność i wystarczająco dużo miejsca oraz czy pojazd znajdujący się przed nami nie zasygnalizował wcześniej zamiaru wyprzedzania, zmiany pasa lub kierunku jazdy. Nie wyprzedzajmy też, jeżeli kierowca jadący za nami rozpoczął przeprowadzanie tego manewru. Pamiętajmy o zachowaniu bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub innych uczestników ruchu. Podczas wyprzedzania nie wolno przekraczać dopuszczalnej prędkości.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Komentarze:
Wrzos - 20 września 2021
Bo ludzie jeździć nie potrafią – nie nauczyli się tego niestety na kursach, które są w Polsce chyba najgorsze w całej UE. Jeździć po autostradach też nikt nie uczy 🙁