40 lat minęło… Skodzie 110R
"Erka" była marzeniem każdego fana sportu motorowego. Czterdzieści lat temu, Škoda Auto - wówczas "Automobilové závody, národní podnik" - rozpoczęła produkcję popularnego sportowego coupé - Škody 110 R.
Rodzina Skody 100/110 |
![]() |
fot. Skoda
|
Samochód został zaprojektowany w fabryce w Kvasinach, która po fuzji z fabryką Škody w Mladá-Boleslav specjalizowała się w produkcji małych komercyjnych i sportowych samochodów, łącznie z bardzo popularnym modelem, Škodą Felicią.
12 sierpnia 1969 roku, w fabryce, w Mladá Boleslav wybuchł niszczycielski pożar. Ogień strawił jedną z części zakładów. Pomimo tego Škoda, w tym samym roku, ruszyła z produkcją modelu 100/110. Ten model stał się modelem bazowym dla kilku prototypów i pojazdów niskoseryjnych, między innymi dla Škody 110 Super Sport, znanej później, jako Wampir z Feratu.
Rasowy, czeski pocisk Skoda 110R |
![]() |
fot. Skoda
|
Popularny widok na parkingach „pod blokiem”. Ten, kto miał „coupetę”, to był gość! |
![]() |
fot. Skoda
|
Erka w pełnej krasie. |
![]() |
fot. Skoda
|
Škoda 110 R Coupé bazowała właśnie na modelu Škoda 100/110. W listopadzie 1967 roku, zarząd firmy zaakceptował wygląd nowego coupe i 31 marca 1968 roku powstał jego pierwszy prototyp. Użytkownikom model zaprezentowano podczas targów w Brnie, które odbywały się 5 -14 września 1970 roku.
Škoda 110 R miała nadwozie typu fastback, dwa fotele z przodu i dwa z tyłu, a także typowe dla coupé drzwi z oknami bez obramowania oraz aerodynamiczną, pochyloną szybę przednią. Co więcej, „erka” była silniejsza od Škody 110 sedan o 9 KM (odpowiednio 62 KM vs. 53 KM).
Nadwozie 110 R coupé było bazą dla wielu późniejszych sportowych modeli. W 1974 roku Škoda zbudowała na nim trzy prototypy (180 RS i 200 RS), które później były wykorzystane jako baza dla 130 RS, bardzo udanego sportowego modelu marki. Ten ostatni samochód to nic innego jak właśnie wzmocniona konstrukcja tylnosilnikowa modelu 110 R, do której dla zmniejszenia ciężaru auta mocowano elementy wykonane z laminatu.
Ostatnia Škoda 110 R coupé zjechała z taśm montażowych w Kvasinach 30 grudnia 1980 roku.
Najnowsze
-
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców. -
Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
-
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
-
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Zostaw komentarz: