25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé
Ciekawa historia kultowego już w Polsce auta - oto Opel Calibra.
Po sukcesach modeli Manta, Opel GT i Monza przyszła kolej na smukłą Calibrę, która debiutowała podczas Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie w 1989 r., dokładnie 25 lat temu. Najlepszy współczynnik oporu powietrza spośród samochodów produkowanych seryjnie, niezależne zawieszenie kół i oś tylna z wahaczami skośnymi, opcjonalny napęd na cztery koła oraz supernowoczesne silniki benzynowe z katalizatorami pracującymi w układzie zamkniętym montowane w standardzie – wszystkie te cechy sprawiały, że była to wyjątkowo innowacyjna koncepcja, znacznie wyprzedzająca swoje czasy. Zalety Calibry zostały docenione w 1990 r., gdy zdobyła najbardziej prestiżową niemiecką nagrodę motoryzacyjną – Golden Steering Wheel.
Galeria zdjęć modelu Opel Calibra tutaj.
Montowany w wersji bazowej dwulitrowy silnik o mocy 85 kW/115 KM rozpędzał opływowego mistrza świata do maksymalnej prędkości 203 km/h, zaś silnik o mocy 150 KM z czterema zaworami na cylinder – aż do 223 km/h. Mimo tak imponujących osiągów Calibra 16V zużywała jedynie 7,7 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Innymi słowy – model ten wyróżniał się wszystkimi cechami typowymi dla marki Opel: sportową stylistyką, doskonałymi osiągami i ceną bazową wynoszącą zaledwie 33 900 niemieckich marek.
Opel Calibra |
![]() |
fot. Opel |
Atrakcyjne ceny są od zawsze nieodłączną cechą samochodów typu coupé opracowanych w Rüsselsheim. W legendarnej Mancie skorzystano z technologii stosowanych podczas produkcji seryjnej Opla Ascona, natomiast w Calibrze w podobny sposób użyto rozwiązań opracowanych dla Opla Vectra. W rezultacie Manta i Calibra stały się samochodami marzeń dostępnymi za niewielkie pieniądze. Dzięki atrakcyjnemu połączeniu sportowego charakteru z przystępną ceną i niezawodnością, oba modele zyskały miano kultowych pojazdów coupé i do dziś są rozchwytywanymi klasykami.
Lekcja stylizacji: funkcja warunkuje formęOpel Calibra łączył w sobie fascynującą stylistykę z wyważoną aerodynamiką i praktycznością w codziennym użytkowaniu. Szeroko otwierająca się tylna klapa umożliwiała łatwy dostęp do wielofunkcyjnego, 980-litrowego bagażnika. Mimo nadwozia typu coupé długi rozstaw osi Calibry sprawiał, że wszyscy czterej pasażerowie auta mieli wystarczająco dużo miejsca i komfortu. Bogaty standardowy pakiet wyposażenia obejmował wspomaganie kierownicy, pięciostopniową przekładnię z krótkim przełożeniem biegów, system audio z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. W skład wyposażenia dodatkowego wchodziły m.in. klimatyzacja, czterostopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz elektryczny szyberdach.
Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo
Już w fazie projektowania Calibry inżynierowie Opla zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo pieszych, które dzisiaj jest jednym z kluczowych zagadnień. Przełomowe cechy auta, takie jak opływowy kształt nadwozia, zaokrąglone krawędzie, ukryte wycieraczki szyby przedniej i zamaskowane dachowe listwy ściekowe, wywarły istotny wpływ na przyszłą sztukę projektowania pojazdów.
Elektroniczny układ ABS i nowe lampy przednie w kształcie elipsy o większym natężeniu i mniejszym rozproszeniu światła oraz ostrym kontraście podniosły poziom bezpieczeństwa czynnego. Szerokie, zgrabnie zintegrowane z karoserią zderzaki – przedni i tylny – zostały zaprojektowane tak, by w razie wypadku znacząco stłumić siłę uderzenia.
Opel Calibra |
![]() |
fot. Opel |
Najważniejsze modele: coś dla każdego
Podczas debiutu Calibry w 1990 r. klienci mogli wybrać pomiędzy opcjonalnym napędem na wszystkie koła a standardowym napędem na przednie koła. Oba układy współpracowały z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Calibra 4×4 zachwycała doskonałą przyczepnością, znakomitą stabilnością hamowania i wyjątkowo bezpiecznym prowadzeniem. Auto z takimi atrybutami zdecydowanie zasługiwało na mocniejszy silnik, dlatego w marcu 1992 r. Opel wprowadził do sprzedaży Calibrę Turbo, której bardzo konkurencyjna cena – 49 800 marek niemieckich – wywołała spore poruszenie na rynku. Pakiet standardowy tej wersji obejmował napęd na cztery koła, sześciostopniową skrzynię biegów, sportowe siedzenia i 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z szerokimi oponami 205/50. Najbardziej imponującym elementem wyposażenia modelu był jednak dwulitrowy silnik turbo o mocy 204 KM (150 kW), którego przedstawiony graficznie moment obrotowy tworzył krzywą przypominającą płaskowyż Góry Stołowej znajdującej się w Kapsztadzie.
Calibra Keke Rosberg Edition to kolejny legendarny model. Niedługo przed rozpoczęciem niemieckiej serii wyścigowej Deutsche Tourenwagen Masters (1993/94) Opel wprowadził do sprzedaży nową Calibrę 2.5 V6 o mocy 125 kW/170 KM, a także warianty wyposażone w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik, z nadwoziem w biało-żółtych barwach wyścigów DTM. Klienci, którzy wybrali Calibrę Cliff Motorsport Edition, w maju 1996 r. pozostawili resztę daleko w tyle. Wersję pomalowano identycznie jak samochód wyścigowy, w którym na zakończenie sezonu Manuel Reuter wygrał dla Opla mistrzostwa ITC, będące następnym wydaniem wyścigów DTM, z tym że o statusie mistrzostw świata. Dopuszczony do jazdy po drogach model Cliff miał o 20 mm niższe sportowe podwozie, obręcze kół ze stopów lekkich BBS (7J x 16) i cenę niższą o 3.601 marek niemieckich.
Opel Calibra |
![]() |
fot. Opel |
Grand finale: wersja Last Edition
Zaledwie rok po sukcesach w wyścigach ITC Calibra wyjechała na ostatnią prostą, tym razem prowadzącą do zakończenia jej produkcji. Ostatni rozdział w historii Calibry, która od 1990 r. znalazła 222 tys. nabywców, należał do specjalnej wersji limitowanej Last Edition. Wyposażony w sportowe podwozie, felgi BBS, skórzane wykończenie i klimatyzację model był obecny w sprzedaży do końca kwietnia 1997 r. W Calibrze Last Edition montowano dwa rodzaje silników: 2,5-litrowy V6 lub dwulitrowy, czterocylindrowy o mocy 136 KM/100 kW.
Oficjalne zakończenie produkcji modelu nastąpiło 29 sierpnia 1997 r. W ciągu siedmiu lat w głównym zakładzie w Rüsselsheim oraz w fińskiej fabryce Valmet w Uusikaupunki wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla Calibra. W związku z dużym popytem na model w 1990 r. zwiększono wielkość produkcji z planowanych 20 tys. do 60 tys. jednostek, z czego część wyprodukowano w Valmet Automotive.
Calibra cieszyła się największym zainteresowaniem w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Hiszpanii, Francji i we Włoszech. Bazowy model o mocy 115 KM, którego wyprodukowano ponad 130 tys. sztuk, przodował w wielkości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasował się wariant z dwulitrowym silnikiem o mocy 150 KM – jego wielkość produkcji przekroczyła 61 tys. egzemplarzy.
Ostatnia z linii montażowej zjechała czarna Calibra Last Edition z dwulitrowym, czterozaworowym silnikiem. Obecnie Opel Classic z chęcią prezentuje model na wielu pokazach youngtimerów, gdzie piękne coupé niezmiennie staje się ulubieńcem publiczności.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: