100 lat historii żarówki samochodowej
100 lat temu firma Philips wyprodukowała swoją pierwszą żarówkę samochodową. Rocznica ta jest doskonałą okazją do podróży w czasie i omówienia znaczenia oświetlenia samochodowego na przestrzeni lat.
Kiedy w 1914 roku firma Philips rozpoczęła produkcję żarówek samochodowych, auta poruszały się z prędkością maksymalnie 30 km/h. Powszechna wtedy technologia oświetleniowa opierała się na prostych karbidowych lampach, które zapalało się przy pomocy zapałki. Oświetlały one drogę dzięki płomieniowi i zwierciadłu, które było zamontowane za nim, aby kierować światło w przód.
Pierwsza żarówka
W odpowiedzi na konieczność zwiększenia widoczności na drogach inżynierowie firmy Philips postanowili w 1914 roku opracować pierwszą żarówkę samochodową, którą nazwano Half Watt. Kolejnym przełomowym momentem okazała się późniejsza dyskusja między Henrym Fordem a Antonem Philipsem, która odbyła się na początku lat dwudziestych. To ona umożliwiła upowszechnienie się elektrycznego oświetlenia w motoryzacji. Słynny samochód Ford Model T stał się jednym z pierwszych aut seryjnie wyposażonych w żarówki Philips.
Dwa żarniki
Kolejnym etapem w historii rozwoju oświetlenia samochodowego była zaprezentowana w 1924 roku żarówka Philips Duplo. Posiadała ona dwa żarniki, z których jeden realizował światła mijania, a drugi drogowe. Podnosiło to komfort jazdy poprawiając widoczność na drodze. Co więcej takie rozwiązanie ograniczało zjawisko oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.
Dwanaście lat później, w odpowiedzi na coraz większy ruch na drogach, na rynek zostały wprowadzone przełomowe, asymetryczne lampy. Poprawiały one bezpieczeństwo umożliwiając lepsze oświetlenie prawej strony jezdni. Firma Philips opracowała specjalnie przeznaczoną do tego typu lamp żarówkę samochodową Duplo-D.
Żarówka halogenowa
Przez kolejne dziesięciolecia trwały pracę nad udoskonaleniem technologii oświetlenia samochodowego. Ich efektem była zaprojektowana przez Philips w 1962 roku żarówka halogenowa. Mimo upływu ponad 50 lat, technologia ta jest nadal wykorzystywana i stale rozwijana.
Przykładem mogą być żarówki Philips X-tremeVision+130% oraz Philips WhiteVision, które należą do najnowszej generacji oświetlenia halogenowego. Obie miały premierę w 2014 roku. Co ciekawe, w większości samochodów aktualnie poruszających się po drogach zamonotowane są właśnie żarówki halogenowe.
Pierwsze ksenony
W 1991 roku Philips zaprezentował kolejne przełomowe osiągnięcie w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na drogi wyjechało pierwsze auto z lampami ksenonowymi. Zastosowanie tej technologii wpłynęło znacząco na poprawę widoczności na drodze. Natomiast charakterystyczne bladoniebieskie światło emitowane przez ksenony pozwoliło na nadanie autom nowego stylowego wyglądu.
Technologia LED
W 2007 roku Philips wraz z Audi zaprezentowały pierwsze rozwiązanie typu „full LED” w modelu R8. W ten sposób rozpoczęła się rewolucja półprzewodnikowa w oświetleniu samochodowym.
Technologia LED ma aktualnie największy wpływ na rozwój oświetlenia samochodowego. LEDy pozwalają nie tylko na lepsze oświetlenie drogi i poprawę bezpieczeństwa, ale umożliwiają również producentom samochodów na nadanie ich autom niepowtarzalnej stylistyki.
Przyszłość oświetlenia samochodowego
Według ekspertów Philips przyszłość to technologia LED, przy jednoczesnym rozwoju żarówek halogenowych i palników ksenonowych. Aktualnie inżynierowie prowadzą badania nad technologią reflektorów laserowych. Okazuje się, że tego typu nowatorska technika może stanowić przełom w projektowaniu całej przedniej części samochodu. Przetrze ona szlak dla zupełnie nowych sposobów montowania oświetlenia. Obecnie funkcjonalność wymusza ustępstwa wobec designu. Radykalnie zminiaturyzowane oświetlenie laserowe pozwoli na niezwykle wąskie profile lamp przednich. Dodatkowo możliwość instalacji w niewielkich niszach usuwa kolejne ograniczenia. Pozwoli to producentom aut na większą dowolność stylistyczną i aerodynamiczną podczas projektowania samochodów w przyszłości.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Kiedyś filips, teraz filips ale nie tylko bo ma konkurencje i to jaką. Wymieniłem moje h7 na Osram i zobaczyłem jadąc w nocy więcej niż przy starych, jest różnica, spróbujcie zainwestować.
Anonymous - 5 marca 2021
Raczej nie tyle ma konkurencję, bo Osram jest znacznie bardziej popularny. Oświetlenie laserowe to prawdopodobnie przyszłość, ale nie ma się co aż tak bardzo podniecać, bo szybko na masową skalę chyba się nie pojawi.