100 lat Chevrolet!
W tym roku popularny na całym świecie Chevy świętuje stulecie swojego istnienia, rozpoczynając kolejne 100 lat sukcesów od światowej premiery nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan podczas trawającego właśnie salonu samochodowego w Detroit. Jak przebiegała historia marki do tej pory?
![]() |
fot. Chevrolet
|
Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. „Billy’ego” Duranta. Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet – Classic Six serii C – oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych. W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy.
Stosowane w Chevy’ch wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small-block marka rozpoczęła nowy etap. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie np. w SUVach i samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.
Chevrolet Bel Air |
![]() |
fot. Chevrolet
|
Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, że Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane tym silnikiem samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili już w latach 50. ubiegłego wieku. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.
W Europie Chevrolet Corvette zdobył 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 marka świętowała podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których model Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.
Wiele modeli Chevroleta stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.
Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym kierowcom dynamiczny design i świetne osiągi. W świecie samochodów półciężarowych model Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży.
W pochodzącej z 1955 roku edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w pickup’ie gładkie zderzaki tylne. Ta stylizacja nadała tej półciężarówce opływowych kształtów, zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu „stepside”, typowego dla współczesnych samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w ciągu zaledwie kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylizacja znana była pod nazwą „fleetside”, znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.
![]() |
fot. Chevrolet
|
Wczesne lata
Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. „Billy” Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego – w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.
W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, że reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym samochodem osobowym. Zastosowany w nim sześciocylindrowy silnik 4.9 l. pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godzinę. Sprzedawano go za cenę 2 150 USD – odpowiednik blisko 50 000 USD obecnie, jeśli uwzględnić inflację.
Louis Chevrolet |
![]() |
fot. Chevrolet
|
Durant wytwarzał również mniejszy, bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu wersji podstawowych i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 roku. W 1914 roku podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.
Odmiennie zorientowana linia modeli Chevroleta odniosła natychmiastowy sukces dzięki cenie odpowiadającej wartości i mocnemu, czterocylindrowemu silnikowi, który okazał się bardzo trwały. Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, że w roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce. Ostatecznie kupujący potwierdzili słuszność wizji Duranta, a sprzedaż Chevroletów nie przestawała rosnąć. Powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup kontrolnego pakietu General Motors w roku 1916. Do 1917 roku Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy.
Durant odszedł z General Motors w 1920 roku. Założył kolejną firmę motoryzacyjną i został prominentnym inwestorem na Wall Street. Krach na giełdzie w 1929 roku okazał się fatalny dla obu przedsięwzięć. Do 1936 roku Durant zbankrutował. Zmarł w 1947 roku, pochowany został na cmentarzu Woodlawn Cementary w nowojorskiej dzielnicy Bronx.
Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił więc do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w roku 1941, a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego, na którym wyrobił sobie markę nieustraszonego kierowcy wyścigowego i innowatora.
Najważniejsze wydarzenia w historii Chevroleta
1911 – założona zostaje firma Chevrolet, zaprezentowany zostaje model Classic Six serii C sprzedawany za cenę 2 150 USD.
1914 – po raz pierwszy jako logo wykorzystana zostaje ikoniczna „muszka” Chevroleta Wprowadzony zostaje Model H z trwałym, czterocylindrowym silnikiem, który przyczynia się do umocnienia reputacji Chevroleta jako samochodu niezawodnego. Silnik napędza Chevrolety do 1928 roku.
1915 – wprowadzony zostaje Model 490. Jego nazwa wynikała z ceny wynoszącej 490 USD, co stanowiło 5 USD mniej niż cena Modelu T.
1917 – Chevrolet staje się oddziałem General Motors.
1918 – wprowadzone zostają pierwsze półciężarówki Chevroleta: jedna oparta na podwoziu Modelu 490, druga na wzmocnionym podwoziu 1-tonowym.
1929 – do sprzedaży wprowadzony zostaje nowy, sześciocylindrowy silnik górnozaworowy, reklamowany pod hasłem „sześć za cenę czterech”. Jego wystające śruby z rowkiem zdobyły mu przydomek „Stovebolt” – nazwę, która symbolizować miała wytrzymałość i trwałość Chevroleta.
1934 – Chevrolet wprowadza niezależne zawieszenie przednie.
1935 – wprowadzony zostaje model Suburban z trzema rzędami siedzeń i dużą przestrzenią bagażową. W 2011 roku obchodzi on 76-lecie i pozostaje najdłużej nieprzerwanie wytwarzanym pojazdem w historii motoryzacji.
1942 – w okresie II Wojny Światowej Chevrolet zaprzestaje produkcji pojazdów cywilnych i przestawia zakłady produkcyjne na produkcję uzbrojenia.
1953 – wprowadzony zostaje model Corvette. W pierwszym roku linie produkcyjne opuszcza zaledwie 300 egzemplarzy z nadwoziem z włókna szklanego, przyczyniają się one jednak do narodzin amerykańskiej ikony, która w 60 lat później nadal zajmuje silną pozycję.
1955 – do zmodyfikowanej oferty modeli Chevroleta wprowadzony zostaje silnik V-8 small-block, będący początkiem nowej ery przystępnych cenowo osiągów i tworzący spuściznę obecną do dnia dzisiejszego w rodzinie „LS” silników V-8 small-block spotykanych w półciężarówkach, SUVach i samochodach sportowych Chevroleta.
1956 – na antenę telewizyjną wchodzi godzinny program „Dinah Shore Chevy Show”; każdy odcinek kończy Shore śpiewający piosenkę zatytułowaną „See the USA in your Chevrolet” (Dojrzyj Amerykę w swoim Chevrolecie). Show powstał na gruzach prowadzonych przez Shore wcześniej, 15-minutowych programów; Shore była pierwszą kobietą prowadzącą własny show telewizyjny. Śpiewała „See the USA” od początku lat 50. ubiegłego wieku; piosenka była wykorzystywana w reklamach Chevroleta po zdjęciu programu z anteny w 1963 roku.
1957 – po raz pierwszy zaoferowany zostaje wtrysk paliwa.
1960 – Junior Johnson wygrywa wyścig Daytona 500 w Chevrolecie; jest to pierwsze z 21 zwycięstw Chevroleta w wyścigach NASCAR (do roku 2010) – najliczniejszych w kategorii konstruktorów.
1962 – zespół Beach Boys nagrywa piosenkę zatytułowaną „409″ – odę do Chevroletów napędzanych silnikiem 409 wygrywających wyścigi na ćwierć mili w całym kraju.
1967 – wprowadzony zostaje model Camaro oferujący szereg możliwości personalizacji i charakteryzujące się doskonałymi osiągami silniki, które wkrótce czynią z niego muscle car, z którym trudno rywalizować.
1970 – Bill „Grumpy” Jenkins wygrywa pierwszy wyścig NHRA Pro Stock Winternationals w modelu Camaro.
1975 – wprowadzone zostaje hasło „Baseball, hot dogi, szarlotka i Chevrolet”.
1986 – Corvette jest pierwszym Chevroletem z nieblokującymi się hamulcami, elementem, który wkrótce pojawi się w prawie wszystkich modelach Chevroleta.
1990 – Corvette ZR-1 pokonuje trzy rekordy prędkości, w tym prędkości średniej wynoszącej 175 mil na godzinę utrzymywanej przez okres 24 godzin (w tym pit stopy).
1991 – uruchomiona zostaje „Like a Rock” (Jak skała) – kampania reklamowa półciężarówek Chevroleta wykorzystująca piosenkę Boba Segera o tym samym tytule. Kampania prowadzona była do 2004 roku i uważana jest za jedną z najbardziej skutecznych kampanii w branży motoryzacyjnej.
1994 – Jeff Gordon wygrywa pierwszy wyścig Brickyard 400 NASCAR na torze w Indianapolis w samochodzie wyścigowym Monte Carlo.
1997 – w zmienionym modelu Corvette debiutuje rodzina silników Gen III small-block V-8 – przez entuzjastów nazywanych silnikami „LS”.
2005 – Chevrolet wznawia działalność w całej Europie.
2007 – „Transformersi” to hit kinowy, w którym po raz pierwszy pojawia się Bumblebee, postać zmieniająca się w żółte Camaro.
2008 – całkowita sprzedaż Chevroleta w Europie osiąga rekordowy poziom 510 800 samochodów.
2010 – najlepszy w historii udział w rynku europejskim na poziomie 2,53%.
2010 – podwójne zwycięstwo!!! Chevrolet wygrywa wyścigi WTCC w kategorii kierowców i konstruktorów.
2011 – wprowadzony zostaje Volt będący początkiem nowej ery pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu.
![]() |
fot. Chevrolet
|
O Chevrolecie – co nas czeka?
Chevrolet jest wiodącą globalną marką koncernu General Motors, której roczna sprzedaż wynosi około 4 mln pojazdów w ponad 130 krajach. Jest czwartą marką samochodową pod względem sprzedaży. Po ponownym wprowadzeniu tej marki na rynek europejski w 2005 r. Chevrolet ponad dwukrotnie zwiększył swoją sprzedaż, osiągając w 2008 r. poziom około 500 000 egzemplarzy. W 2010 r. udział Chevroleta w rynku w Europie wyniósł 2,5% przy sprzedaży 477 194 samochodów. Chevrolet dysponuje siecią 2 700 dealerów i punktów serwisowych w całej Europie. Linia Chevroleta obejmuje: niewielkiego Sparka, miejski model Aveo, kompaktowy czterodzwiowy Cruze, SUVa Captivę oraz legendarny samochód sportowy Corvette.
W 2011 r. Chevrolet wprowadzi na rynek siedem nowych samochodów: zupełnie nowego, rodzinnego vana Orlando, nowego SUVa Captivę, Corvette Grand Sport Coupé, nowego Aveo w wersji pięcio- i czterodrzwiowej, Cruze w wersji pięciodrzwiowej, Camaro w wersjach coupé i convertible oraz nagrodzony samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Chevrolet Volt. Największe rynki Chevroleta w Europie to Rosja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Francja i Turcja.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Fajny artykuł. Miło się czyta.
Anonymous - 5 marca 2021
Fajny artykuł. Miło się czyta.