Edyta Klim

10 spraw, o które musisz zadbać przed dłuższą wyprawą motocyklową

Gdy mamy w planie dłuższą wycieczkę motocyklową, warto wcześniej oddać motocykl do serwisu i zadbać szczególnie o kilka spraw.

O stan techniczny motocykla należy dbać cały czas, pamiętać, a najlepiej notować terminy/przebiegi kolejnych przeglądów i wymian. Obserwować zużycie podzespołów i regularnie serwisować motocykl. Uchronimy się w ten sposób przed niespodziewanymi awariami.

Jednak gdy wybieramy się w dłuższą podróż – warto o pewne czynności zadbać wcześniej, uprzedzając niejako terminy wymian, by usterki nie zaskoczyły nas w dalekiej trasie.

A są to:

1. Sprawdzenie stanu opon i ewentualna wymiana

W zależności od żywotności opony – lepiej ją wymienić, gdy prognozowane zużycie bieżnika nastąpi w trakcie wyprawy.

2. Sprawdzenie łożysk kół

Łożyska nie są drogie i warto je wymienić, gdyż ich zużycie w czasie jazdy może spowodować uszkodzenie piasty, a konieczność wymiany w drodze wiąże się z dłuższym, nieplanowanym postojem.

3. Sprawdzenie i ewentualna wymiana zestawu napędowego, sprawdzenie naciągu.

Polecamy nasz poradnik: https://www.motocaina.pl/artykul/jak-zadbac-o-motocyklowy-lancuch-13972.html

4. Wymiana oleju – koniecznie!

Gdy czas wymiany przypadnie w trasie, wygodniej jest wymienić olej przed wyprawą. Przy okazji wymienić trzeba wymienić filtr oleju i warto sprawdzić stan filtra powietrza.

5. Sprawdzenie i wymiana świec

Ochroni to nas przed kłopotami w trasie. Tu polecamy stosowanie świec irydowych, które są znacznie droższe, jednak ich cenę rekompensuje ich jakość i długowieczność. Pracują sprawniej i 4x dłużej niż standardowe.

6. Sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych

Zbyt duże luzy powodują głośną pracę silnika, a zbyt małe – sporą utratę mocy i wypalanie gniazd zaworowych, co może skutkować poważniejszą awarią.

7. Sprawdzenie luzów na łożyskach główki ramy

Gdyż przy dużym luzie lub wyrobionej bieżni łożyska składanie się, nawet w lekkie zakręty, będzie utrudnione, niekomfortowe i nieprecyzyjne, a podczas jazdy na wprost może dochodzić do efektu shimmy.

8. Przy kole szprychowym trzeba skontrolować naciąg szprych

Luźne szprychy pogarszają komfort jazdy, a z czasem mogą doprowadzić do zerwania szprych, co spowoduje scentrowanie koła.

9. Kontrola i zdublowanie linek sprzęgła i gazu

Linki w motocyklu, to elementy sterujące wysprzęglaniem i przepustnicą – bez nich jazda nie będzie możliwa. Zdublowanie ich (przeciągnięcie dwóch) pomoże nam w przypadku zerwania, umożliwiając szybką podmianę na nową linkę. Można też wozić ze sobą zestaw naprawczy do linek, jednak naprawa zerwanej linki jest dość kłopotliwa, a samo rozwiązanie jedynie tymczasowe.

10. Wymiana płynu hamulcowego, klocków i przewodów hamulcowych (najlepiej na stalowy oplot).

Poprawimy w ten sposób skuteczność hamowania. To bardzo ważna kwestia, szczególnie przy mocno załadowanym, obciążonym motocyklu i długiej podróży.

 

Warto także wziąć pod uwagę zakup i montaż akcesoriów przydatnych w długiej podróży np. gniazda zapalniczki, gniazda USB, uchwytu na telefon i nawigację, deflektora (czy wysokiej szyby), grzanych manetek, handbarów, podwyższenia kierownicy, poszerzanych podnóżków, wysokiego błotnika itp.

Przykłady zakupów znajdziecie tutaj: https://www.motocaina.pl/artykul/zimowe-zakupy-dla-motocykla-16476.html

 

Tekst powstał przy współpracy z RideNow! – sklepem i serwisem  motocyklowym z Wrocławia (www.ridenow.com.pl).

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Przewody w stalowym oplocie tylko na tor!!!!???? W normalnej jezdzie nie ma róznicy

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Przewody w stalowym oplocie tylko na tor!!!!???? W normalnej jezdzie nie ma róznicy

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze