![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F03!2F065105047bc55802f2e21a2703f9a96ef32e5a29.jpg)
10 ciekawostek o Grand Prix Austrii – sprawdź, czy wszystko wiesz!
Jaki był najkrótszy czas okrążenia w historii Formuły 1? Ile kilometrów ma Red Bull Ring? Kto odniósł najwięcej zwycięstw w Grand Prix Austrii samodzielnie i zespołowo? Jeśli nie wiecie, to warto zajrzeć do naszej listy 10 ciekawostek!
Grand Prix Austrii wraz z rozegraną tydzień temu Grand Prix Francji stanowi pierwszą z pięciu tegorocznych par wyścigów, które odbywają się w następujące po sobie weekendy. Formuła 1 przenosi się z francuskiej strony Alp na austriacką – do malowniczej Styrii.
• Wyścig o Grand Prix Austrii odbywa się po raz 32. Pierwszy raz zagościł w kalendarzu w 1964 roku, a tor wytyczono na terenie bazy lotniczej w miejscowości Zeltweg. Po sześciu latach przerwy Formuła 1 zagościła na zbudowanym nieopodal tego lotniska torze Österreichring. Tam ścigano się w latach 1970-1987, a w latach 1997-2003 – na skróconej wersji tego obiektu, o nazwie A1-Ring. Obecna pętla jest taka sama jak na przełomie XX i XXI wieku, ale nazywa się już Red Bull Ring – i gości w kalendarzu od 2014 roku.
• Okrążenie Red Bull Ringu pokonywane jest w czasie nieznacznie przekraczającym jedną minutę – przed rokiem Valtteri Bottas zdobył pole position z czasem 1.03,130. Najkrótszy czas okrążenia w historii Formuły 1 ustanowiono w 1974 roku na francuskim torze Dijon-Prenois: Niki Lauda przejechał okrążenie w 58,7 sekundy.
• Aktualna wersja Red Bull Ringu liczy 4,318 km długości. Rekord okrążenia podczas wyścigu ustanowił w zeszłym roku Kimi Raikkonen, pokonując rundę toru w 1.06,957. W niedzielnym wyścigu kierowcy mają do pokonania 71 okrążeń.
• Krótki czas okrążenia oznacza, że różnice pomiędzy kierowcami są mniejsze niż na innych obiektach.
• Robert Kubica nigdy nie startował w Grand Prix Austrii, ale przed rokiem brał udział w pierwszej sesji treningowej. Jeździł tu także w seriach juniorskich, zdobywając tu m.in. pole position w sezonie 2001, startując w Formule Renault 2000. Były to jego pierwsze wygrane kwalifikacje po przesiadce z kartingu do samochodów wyścigowych.
• Najwięcej zwycięstw w Grand Prix Austrii odniósł Alain Prost (3), a zespołowo McLaren (6). W tym sezonie szansę na dorównanie McLarenowi ma Ferrari, autorzy pięciu triumfów w Austrii. Wśród aktualnych kierowców smak zwycięstwa na Red Bull Ringu znają Lewis Hamilton (2016), Valtteri Bottas (2017) i Max Verstappen (2018).
• Ferrari jako jedyny zespół zwyciężało na trzech różnych torach: w jedynym wyścigu na Zeltweg, a następnie na długiej pętli Österreichringu i na krótkim A-1 Ringu.
• Pięciu kierowców odniosło w Austrii swoje pierwsze zwycięstwa w F1: Lorenzo Bandini (1964), Vittorio Brambilla (1975), John Watson (1976), Alan Jones (1977) i Elio de Angelis (1982). Brambilla po minięciu linii mety uniósł ręce z radości, stracił panowanie nad samochodem i uderzył w barierę. Po triumfie Jonesa organizatorzy nie mieli przygotowanego hymnu Australii, więc zwycięzcy zagrano „Happy birthday” na trąbce – mimo że wyścig rozegrano w sierpniu, a Jones urodził się w listopadzie. Z kolei Watson po wygranej musiał zgolić brodę, jako wynik zakładu z szefem zespołu.
• Kimi Raikkonen w niedzielę zaliczy start numer 300 w Formule 1. Jednocześnie jest jedynym kierowcą w obecnej stawce, który ścigał się w Grand Prix Austrii na A-1 Ringu. Na liście wszech czasów więcej startów od Fina mają tylko Rubens Barrichello (322), Fernando Alonso (311), Michael Schumacher i Jenson Button (po 306).
• Mercedes ma szansę na wyrównanie rekordu McLarena z sezonu 1988: jeśli w niedzielę zwycięży Lewis Hamilton lub Valtteri Bottas, to „Srebrne Strzały” będą świętować 11. wygraną z rzędu.
Najnowsze
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Rolls-Royce, synonim luksusu i wyrafinowania, przenosi doświadczenie podróżowania swoimi samochodami na nowy, zmysłowy poziom. Wprowadzając Rolls-Royce Scent, marka debiutuje z unikalnym konceptem zapachowym, który wzbogaca wnętrze flagowego modelu Phantom o nowy wymiar doznań. -
Citroen C5 X PHEV 225 KM – test. Hybryda, która cię zaskoczy
-
70 990 zł za nowe, spalinowe auto z takim wyposażeniem? MG3 miażdży konkurencję!
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Zostaw komentarz: