Skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest elementem układu napędowego, w którym pełni szereg ważnych zadań.

Automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach.
Fot. Hyundai

Najczęściej spotykane są przekładnie mechaniczne, które we współpracy ze sprzęgłem, pośredniczą w przeniesieniu momentu napędowego od silnika do kół jezdnych. Moment dostarczany od silnika do skrzyni biegów zostaje „modyfikowany”, dzięki przełożeniom, które zmienia kierowca dźwignią zmiany biegów, dobierając w ten sposób odpowiednie koła zębate do współpracy. Efektem jest możliwość jazdy z wyższą prędkością (wysokie biegi) lub ze zwiększonym momentem napędowym (niskie biegi), niż wynikałoby to z charakterystyki silnika. Korzystając z rozpiętości przełożeń (reduktor pozwala jeszcze ją zwiększyć) w skrzyni biegów  kierowca uzyskuje możliwość ekonomicznej i cichej jazdy. Oprócz skrzyń biegów mechanicznych, stosowane są  przekładnie automatyczne i zautomatyzowane. W stosunku do tradycyjnych, mechanicznych skrzyń przekładniowych, skrzynie automatyczne i zautomatyzowane mają kilka istotnych zalet: kierowca nie musi zmieniać biegów ani wciskać pedału sprzęgła (czasami jedynie podczas ruszania z miejsca lub przy zatrzymywaniu), dzięki czemu może lepiej koncentrować się na sytuacji na drodze.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze