BMW i8 – elektryczny luksus. Prezentacja, dane, cena
BMW i8 wjechał w tym miesiącu na rynek jako drugi model nowej marki BMW i oraz pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in grupy BMW. Kosztuje ponad 500 tysięcy złotych.
Nasza relacja z prezentacji BMW i3 tutaj. |
BMW i8 |
fot. BMW
|
Wytwarzanie włókien węglowych dla i8 i montaż poszczególnych elementów pojazdu odbywają się w 100 proc. z wykorzystaniem prądu elektrycznego wytwarzanego regeneracyjnie. Zastosowane materiały są przetwarzane w ekologiczny sposób, np. skóra na deskę rozdzielczą jest garbowana z wykorzystaniem ekstraktu z liści drzew oliwnych.
BMW i8 |
fot. BMW
|
Opracowany i skonstruowany przez BMW system plug-in hybrid to połączenie trzycylindrowego silnika spalinowego z technologią BMW TwinPower Turbo oraz technologią BMW eDrive w postaci hybrydowego silnika elektrycznego synchronicznego. Silnik benzynowy ma pojemność skokową 1,5 l i rozwija moc 231 KM oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów na koła tylne. Silnik elektryczny rozwija moc 131 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, a jego siła przenoszona jest na koła przednie za pośrednictwem dwubiegowego automatu. Gromadzeniem energii i zasilaniem silnika elektrycznego zajmują się wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe z bezpośrednim chłodzeniem cieczą, o pojemności 7,1 kWh.
BMW i8 |
fot. BMW
|
Połączenie silnika spalinowego w technologii BMW TwinPower Turbo i technologii BMW eDrive oraz inteligentne zarządzanie energią pozwoliły na uzyskanie maksymalnej mocy łącznej systemowej w wysokości 266 kW/362 KM i osiągów na poziomie rasowego samochodu wyczynowego (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,4 s) przy zużyciu paliwa i emisji spalin na pułapie najoszczędniejszych samochodów klasy miejskiej mini: średnie spalanie to 2,1 l/100 km, emisja CO2: 49 g/km (dane producenta).
Doładowanie wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych na postoju odbywać się może ze zwykłego gniazdka elektrycznego, z gniazda BMW i Wallbox lub z typowej stacji ładowania. W trakcie ładowania z BMW i Wallbox oraz stacji ładowania możliwe jest realizowanie wstępnego schładzania kabiny i pełne chłodzenie akumulatorów. Nadzór nad ładowaniem i sterowanie jego trybu oraz uruchamianie funkcji dodatkowych możliwe jest zdalnie, za pośrednictwem specjalnej aplikacji na smartfon.
BMW i8 |
fot. BMW
|
W podwoziu tkwią podwójne wahacze poprzeczne, a z tyłu zamontowano pięciowahaczowe zawieszenie. Ponadto auto ma elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, seryjne dynamiczne sterowanie adaptacyjnymi amortyzatorami oraz seryjne 20-calowe koła z lekkich stopów.
Auto wykonano w dużej mierze z włókna węglowego, np. klatka bezpieczeństwa dla pasażerów swtorzona została z CFRP, drzwi z połączenia aluminium i CFRP, natomiast deska rozdzielcza powstała na szkielecie z magnezu. Aluminiowe jest też podwozie, a szyba oddzielająca kabinę od bagażnika wykonana jest z hartowanego, pocienianego szkła.
Opcjonalnie w BMW i8 dostępna jest akustyczna ochrona pieszych.
Bardzo rozsądnie pomyślano o informacjach w nawigacji przewidującej sytuację dla trybu elektrycznego (np. na 10 kilometrów rozładuje się bateria, możesz ja naładować – i u adres).
Oczywiście, jak na BMW przystało, znalazły się tu pakiety indywidualizacji, z których wyróżnia się zwłaszcza ekskluzywny zestaw bagażowy, zaprojektowany i wykonany specjalnie dla tego modelu przez firmę Louis Vuitton z włókna węglowego. Jest to komplet dwóch toreb podróżnych, neseser biznesowy i pokrowiec na sukienki i garnitury. Wszystkie te elementy są wykonane na miarę – idealnie pasują do bagażnika auta.
Dane techniczne BMW i8
Nadwozie |
|
|
|
Konstrukcja |
|
|
Klatka pasażerska z CFRP, podwozie aluminiowe |
Liczba drzwi/miejsc |
|
|
2 / 4 |
Długość / szerokość / wysokość) (nieobciążony) |
mm |
|
4689 / 1942 / 1293 |
Rozstaw osi |
mm |
|
2800 |
Rozstaw kół, przód / tył |
mm |
|
1644 / 1721 |
Prześwit |
mm |
|
117 |
Średnica zawracania |
m |
|
12,3 |
Rozkład masy przód – tył |
% / % |
|
49 / 51 |
Wysokość środka ciężkości |
mm |
|
< 460 |
Masa pojazdu gotowego do drogi DIN / EU |
kg |
|
1485 / 1560 |
Maksymalna ładowność, DIN |
kg |
|
370 |
Pojemność bagażnika |
l |
|
154 |
Opory powietrza |
Cx x A |
|
0,26 x 2,15 |
|
|
|
|
Napęd |
|
|
hybrydowy, na 4 koła, silnik spalinowy dla tylnych kół, elektryczny dla przednich |
Moc systemowa łączna |
kW / KM |
|
266 / 362 |
Silnik spalinowy |
|
|
BMW TwinPower Turbo, bezpośredni wtrysk paliwa HPI, sterowanie wzniosem zaworowym (VALVETRONIC), doładowanie wysokociśnieniowe |
Konfiguracja / liczba cylindrów / zaworów na cylinder |
|
|
rzędowy / 3 / 4 |
Pojemność skokowa |
cm3 |
|
1499 |
Skok tłoka / średnica cylindra |
mm |
|
94,5 / 82,0 |
Stopień sprężania |
:1 |
|
9,5 |
Paliwo |
|
|
benzyna RON 91 (min.) (dane dla parametrów nominalnych i zużycia paliwa dla benzyny 98 okt.) |
Moc maksymalna |
kW / KM |
|
170 / 231 |
Obroty mocy maksymalnej |
obr / min |
|
5800 |
Maksymalny moment obrotowy |
Nm |
|
320 |
Obroty maksymalnego momentu obrotowego |
obr / min |
|
3700 |
Pojemność zbiornika paliwa |
l |
|
30, opcjonalnie 42 |
|
|
|
|
Silnik elektryczny |
|
|
w technologii BMW eDrive: hybrydowy silnik synchroniczny i reluktancyjny, sterowany elektronicznie, ze zintegrowanym modułem ładowania i funkcją generatora dla rekuperacji |
Moc maksymalna |
kW / KM / obr./min |
|
96 / 31 / 4800 |
Moc nominalna |
kW / KM / obr./min |
|
75 / 102 / 4800 |
Maksymalny moment obrotowy |
Nm / obr./min |
|
250 / 0 |
Moc odzyskiwania |
kW |
|
60 |
Akumulatory |
|
|
|
Rodzaj |
|
|
litowo-jonowe |
Napięcie |
V |
|
355 |
Pojemność brutto / netto |
kWh |
|
7,1 / 5,2 |
Czas ładowania do 80% |
h |
|
< 2 przy 3,7 kWh (16A / 230V) |
Dynamika i bezpieczeństwo |
|
|
|
Układ kierowniczy |
ze wspomaganiem elektromechanicznym (EPS) |
||
Przełożenie przekładni kierowniczej |
:1 |
|
16,0 |
|
|
|
|
Zawieszenie przednie |
Aluminiowa dwuwahaczowa oś aluminiowa z korekcją nurkowania, swobodne dolne wahacze i drążki |
||
Zawieszenie tylne |
Aluminiowa oś pięciowahaczowa z mocowaniem bezpośrednim |
||
Hamulce, przód |
Zaciski 4-tłoczkowe, stałe, tarcze 340 x 29,2 mm, wentylowane |
||
Hamulce, tył |
Zaciski 1-tłoczkowe, tarcze 340 x 19,2 mm, wentylowane |
||
Systemy stabilizacji jazdy |
DSC, CBS, DBC, ADBx, FAV, DTC |
||
|
|
||
Opony przód / tył |
|
|
195/50 R20 / 215/45 R20 |
Obręcze kół przód / tył |
|
|
7J x 20 alu / 7,5J x 20 alu |
|
|
|
|
Skrzynia biegów |
|
|
|
Dla silnika spalinowego (przełożenia) |
|
automatyczna, 6-stopniowa (4,459; 2,508; 1,556; 1,142; 0,851; 0,672) |
|
Dla silnika elektrycznego (przełożenia) |
|
|
automatyczna, 2-stopniowa (11,2; 5,85) |
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Zostaw komentarz: