Łada Niva powraca i to w kilku odsłonach!
Kultowa rosyjska terenówka jest cały czas produkowana, ale jej sytuacja była nieco zagmatwana, między innymi ze względu na prawa do nazwy. To się jednak zmienia, a najnowsze plany zakładają prawdziwą rewolucję.
Samochód który wszyscy doskonale znamy jako Łada Niva, jest produkowany nieprzerwanie od 1977 roku. Przez ostatnie lata oferowany był jednak jako Łada 4×4, ponieważ nazwa Niva stała się własnością Chevroleta. Dlatego też od 2003 roku można było niewielkiego SUV-a, znanego jako Chevrolet Niva.
Ostatnio zaczęło się to jednak zmieniać. Łada przejęła produkcję od amerykańskiej firmy i zaczęła robić porządki. Niva ponownie oznacza postradziecką, kanciastą terenówkę, za to jej kuzynka została podana modernizacji i nazywa się Niva Travel.
To jednak dopiero początek zmian, ponieważ Francuzi zapowiedzieli właśnie „Renaulution” – rewolucję w Grupie Renault. Należy do niej między innymi AwtoWAZ, czyli firma produkująca Łady. Zgodnie z francuskimi planami, zacieśni się współpraca między Ładą oraz Dacią i obie marki korzystać będą z modularnej platformy CMF-B (znanej z nowego Clio, Captura, Arkany, Nissana Juke, jak również Dacii Sandero). Będzie ona jednym z czynników, który pozwoli utrzymać ceny nowych modeli na bardzo rozsądnym poziomie, w czym pomoże także szerokie wykorzystywanie podzespołów od lokalnych poddostawców.
Renault 5 Prototype – producent odkrywa karty nowej strategii „Renaulution”
Francuzi podkreślają, jak ważna jest dla nich Łada, co w żaden sposób nie zaskakuje – to lider rosyjskiego rynku, w którym ma ponad 20% udziału. Modele Granta i Vesta zajmują pierwsze i drugie miejsce w tamtejszym rankingu sprzedaży. Renault ma wobec Łady poważne plany rozwoju i zapowiada, że wraz z Dacią ma produkować rocznie milion samochodów opartych o platformę CMF-B. Cała gama obu marek będzie ją wykorzystywać (obecnie stosują cztery różne płyty podłogowe) i skurczy się ona z 18 wariantów modeli do 11. Taka redukcja ma stanowić tylko optymalizację kosztów, a nie zawężanie działań – Łada i Dacia mają stać się prawdziwymi międzynarodowymi graczami i podbijać nowe rynki oraz segmenty.
Plany dla Łady zakładają, że do 2025 roku zostaną wprowadzone do sprzedaży cztery nowe modele. Oferta będzie obejmować między innymi najnowszą generację Nivy, która pojawi się w salonach w 2024 roku. Pracę nad nią już się rozpoczęły i wiadomo, że model dostępny będzie w wersji „kompaktowej” (prawdopodobnie zbliżonej do obecnej) oraz „średniej” (może to oznaczać dłuższą, pięciodrzwiową odmianę). Możemy zobaczyć ją na pierwszej grafice (główne zdjęcie), na której wygląda jak skrzyżowanie klasycznej Nivy z nowym Dusterem. Można się spodziewać, że auto będzie całkiem nowoczesne, ale nie zatraci swojego terenowego charakteru.
W 2025 roku do Nivy dołączy nowy kompaktowy SUV. Z kolei plany na bieżący rok obejmują premierę wspomnianej Nivy Travel oraz przemianowanie klasycznej terenówki na Niva Legend (możliwe że towarzyszyć będzie temu jakaś modernizacja).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
koliko ce kostati novi auto lada niva terenac u euro hvala puno jova prokuplje