Transport baterii do samochodów elektrycznych – tu logistyka może być skrajnie niebezpieczna. Ale nie musi
Świat nieodwołalnie odchodzi od tradycyjnych pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, a akumulatory litowo-jonowe stają się jednym z najbardziej niebezpiecznych elementów w łańcuchu dostaw dla branży motoryzacyjnej. Jak więc zadbać o bezpieczeństwo transportu, obsługi i utylizacji baterii?
Akumulatory o dużej gęstości energii to komponenty ciężkie, produkowane głównie w Azji i bardzo wrażliwe na zmiany temperatury, niewłaściwą obsługę
i uszkodzenia. Takie uszkodzenia mogłyby mieć potencjalnie bardzo poważne konsekwencje w postaci wybuchu lub toksycznej emisji[1]Z tego względu wprowadzono kosztowne, złożone i nieustannie zmieniające się regulacje dotyczące pakowania, przechowywania i przenoszenia tych podzespołów.
Należy też pamiętać o innych kwestiach, takich jak zagrożenia dla dostaw surowców, postępowanie po zakończeniu cyklu użytkowania, recykling i utylizacja. Ważne są także konsekwencje prawne i ubezpieczeniowe oraz rentowność układów napędowych elektrycznych pojazdów akumulatorowych (Battery Electric Vehicle, BEV), w których system zasilania może stanowić nawet 80% kosztów[2].
Każde z tych wyzwań wpływa na wiele fragmentów łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym. Ogromny wspólny wysiłek jest niezbędny, aby branża szybko, bezpiecznie i ekonomicznie przestawiła się na produkcję bardziej zrównoważonych pojazdów na skalę masową.
W związku z powyższym zawiązano forum – grupę ekspercką „Battery in Focus” – utworzone przez ekspertów firmy CHEP, które ma pomóc przyspieszyć rozwój bezpiecznego, efektywnego i zrównoważonego łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Funkcjonuje ona jako platforma robocza i dyskusyjna, a uczestniczą w niej liderzy wszystkich segmentów branży motoryzacyjnej i transportu w łańcuchu dostaw, a także zewnętrzni specjaliści, konsultanci i prawnicy.
Dotychczas zorganizowano dziesięć sesji eksperckich, przy dużym zaangażowaniu głównych producentów OEM, dostawców z segmentu Tier 1, producentów akumulatorów i wielu innych zainteresowanych stron.
Źródło: CHEP Automotive & Industrial Solutions.
[1] Royal Society of Chemistry Advances: Rozbieganie termiczne dużych akumulatorów litowo-jonowych
https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/RA/2018/C8RA06458J#!divAbstract
[2] PWC – Badanie dot. układów napędowych 2020, https://www.strategyand.pwc.com/de/de/studie/2020/powertrain-study.html
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Najlepiej produkowac tam gdzie się składa auta i nie transportować.
Anonymous - 5 marca 2021
Najlepiej składać i produkować w jednym miejscu wtedy też pomija się takie problemy