Pat Moss: kariera w cieniu brata
Pat Moss była jedną z najbardziej utytułowanych kobiet kierowców rajdowych wszech czasów. Trzy razy zwyciężała i siedem razy stawała na podium w rajdach międzynarodowych. Pięć razy była koronowana mistrzynią Europy w Rajdach Kobiet. Jednak miłośnicy motoryzacji częściej wspominają jej brata Stirlinga niż ją.
Patricia Ann Moss, przez bliskich nazywana Pat, nauczyła się prowadzić samochód w wieku 11 lat. Jej nauczycielem był starszy brat Stirling, przyszła gwiazda torów Formuły 1.
Stirling Moss zawsze w sposób lekceważący wypowiadał się o kobietach w świecie motorsportu. Uważał, że płeć piękna nie ma dość odporności i wytrzymałości, by rywalizować na torze. I to mimo tego, że jego siostra na równych zasadach ścigała się z mężczyznami i często z nimi wygrywała. Legenda F1 doceniła dokonania Pat:
Właściwie to, co udało jej się zrobić, było niesamowite!
Nie sądzę, żeby przejmowała się różnicami. Kiedy flaga opadła, nie chciała tylko wygrywać z dziewczynami, chciała też pokonać mężczyzn.
Przeczytaj też: Stirling Moss: F1 nie dla kobiet
W świat sportów motorowych wprowadził ją jej ówczesny chłopak, Ken Gregory, który był wtedy menadżerem Stirlinga. W 1953 roku, w wieku 18 lat, Pat zaczęła jeździć w rajdach klubowych.
Był to czas, w którym kobiety miały coraz więcej możliwości konkurowania w międzynarodowych rajdach samochodowych, które zyskiwały na popularności i statusie. Nowe modele aut zjeżdżały z linii produkcyjnych; zrozumiałe było, że producenci chcieli wykazać ich wydajność i niezawodność. W tym okresie kobiety miały coraz większy wpływ na kupno i sprzedaż samochodów, a większość wiodących producentów prowadziła zespoły robocze złożone w całości z kobiet-kierowców.
W 1954 roku Moss zaczęła ściganie na poważnie. Pierwszym krokiem było kupno przez nią Triumpha TR2. Następnie poprosiła Standard-Triumph o pokrycie kosztów prowadzenia jej TR2 w Rajdzie RAC w 1955 roku, ale jej odmówiono.
Sytuację te postanowiło wykorzystać MG Cars, które zaproponowało Pat pokrycie wszystkich wydatków oraz nowy samochód – MG TF 1500. Tak rozpoczął się trwający siedem lat związek, który zaowocował trzema mistrzostwami i znacznym wzrostem sławy British Motor Corporation. Jako kierowca zespołu BMC, Moss w 1958 roku doprowadziła Morrisa Minor do 4 miejsca w rajdzie RAC. Kolejne 4 miejsce zdobyła w belgijskim rajdzie Liège-Rzym-Liège w Austin-Healey 100/6 i wygrała pierwszą z pięciu rajdowych mistrzostw Europy Kobiet.
Obok Pat, z Belgii do Włoch i z powrotem, siedziała jej pilotka, Ann Wisdom. Pat i Ann stanowiły imponującą parę. Mossie i Wizz, jak je czule nazywano, rywalizowały w rajdach w całej Europie od połowy lat 50. do późnych lat 60. XX wieku.
Przeczytaj też: Elsie „Bill” Wisdom: udowodniła mężczyznom, że się mylą
Pat uwielbiała uczestnictwo w rajdach – poza samochodem była przyjazna, hojna, pełna życia, czasem zapominalska i często gubiąca swoją torebkę. Ale już za kierownicą była „jednym z chłopców” i nie miała trudności z udowodnieniem swojej sprawności jako kierowca rajdowy – jeżdżąc tak samo szybko (a czasem szybciej) niż jej męscy przeciwnicy.
W 1960 roku Pat Moss wygrała rajd Liège–Rzym–Liège w Austin-Healey 3000 i zajęła drugie miejsce w Coupe des Alpes. W 1961 roku zajęła 2 miejsce w RAC Rally. W kolejnym roku zajęła 3 miejsce na Rajdzie Safari w Afryce Wschodniej w Saabie 96, oraz w RAC prowadząc Austin-Healey. Jednak jej największym osiągnięciem było zwycięstwo w holenderskim Tulip Rally, za kierownicą Mini Coopera, który Moss uważała za „niespokojny i bardzo krnąbrny”. W 1963 roku Moss dołączyła do zespołu Forda i zajęła 6 miejsce w Acropolis Rally w swoim stuningowanym Fordzie Cortina.
9 lipca 1963 roku Pat Moss wyszła za mąż za kolegę z rajdów, Erika Carlssona. Od 1964 roku małżeństwo współpracowało ze sobą w zespole Saaba. Razem rywalizowali w 11 międzynarodowych rajdach. Ich najbardziej znaczące wyniki to 3 miejsce w Acropolis Rally i dwa 4 miejsca w rajdzie Liège-Sofia-Liège oraz RAC Rally. W rajdzie Monte Carlo zajęli 5 miejsce. Rok później ten sam rajd Pat ukończyła na trzeciej pozycji.
W 1968 roku Moss dołączyła do Lancii, aby poprowadzić nową Fulvię. Nie podobała jej się zbyt mocna podsterowność samochodu, ale mimo to dojechała nim na 14 miejscu w rajdzie Monte Carlo (rok później Moss doprowadziła swoją Fulvię do 6 miejsca) i 2 miejscu w rajdzie Sanremo. Inne ważne wyniki Pat z tego sezonu to wygrana w Rajdzie Sestriere, 8 miejsce w Acropolis Rally i 7 w Tour de Corse.
W grudniu 1969 roku Moss urodziła córkę, Susan. Od tego czasu coraz rzadziej można było ją zobaczyć na rajdowych trasach. Mimo to dołączyła do Renault i w 1972 roku dojechała Renault Alpine A110 na 10 miejscu w rajdzie Monte Carlo, zanim ostatecznie wycofała się z rywalizacji w 1974 roku.
Pat Moss-Carlsson zmarła 14 października 2008 roku, w wieku 73 lat.
Parę lat po śmierci siostry Stirling Moss udzielił wywiadu, w którym powiedział:
Mężczyźni mogą łatwiej zwalczać strach i są silniejsi mentalnie niż kobiety. Nie zmusisz kobiet do konkurowania z najlepszymi mężczyznami. Jest punkt odcięcia, w którym kobieta po prostu nie jest do tego przystosowana, podobnie jak mężczyźni nie są przygotowani do rodzenia dzieci.
Na pytanie dziennikarza, czy Pat zgodziłaby się z jego tezą, odpowiedział:
Nie sądzę, by to zaakceptowała. Zawsze starała się udowodnić mi, że się mylę.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: