Mandat za radio w aucie to nie żart. Jest teraz wysoki jak nigdy
Obowiązek opłacania abonamentu RTV dotyczy wszystkich posiadaczy odbiorników radiowych oraz telewizyjnych i nie ma znaczenia, czy mowa o urządzeniu stojącym w domu, czy zamontowanym w samochodzie. Nie wszyscy są świadomi tego obowiązku, a za jego niedopełnienie grożą niemałe kary.
Spis treści
- Abonament RTV jaka wysokość w 2024 roku
- Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV w 2024 roku?
- Czy trzeba płacić abonament za radio w samochodzie?
- Kto może skontrolować czy mamy radio w samochodzie?
Abonament RTV jaka wysokość w 2024 roku
W Polsce nie brakuje osób, które uchylają się od obowiązku opłacania abonamentu RTV, a powody tego są różne. Jedni po prostu nie płacą w przekonaniu, że nikt ich nie skontroluje, inni uważają, że skoro nie oglądają kanałów telewizji publicznej lub mają już wykupiony abonament na usługi telewizyjne, to nie muszą już płacić abonamentu RTV.
To zupełnie błędne myślenie. Płaci się bowiem za fakt posiadania odbiornika, a nie za to, jak z niego korzystamy. Podobnie w samochodzie posiadanie radia rodzi obowiązek opłacania abonamentu i nie ma znaczenia, że system audio w pojeździe nigdy wam nie posłużył do słuchania stacji radiowych.
Od 1 stycznia 2024 roku opłata za abonament RTV za radio w samochodzie została podniesiona i wynosi 8,70 zł, ale jeśli zapłacicie za okres dłuższy, to cena jednostkowa jest niższa:
- 1 miesiąc – 8,70 zł
- 2 miesiące – 16,90 zł
- 3 miesiące – 25,10 zł
- 6 miesięcy – 49,60 zł
- 12 miesięcy – 94 zł
Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV w 2024 roku?
Wysokość kar za brak opłaconego abonamentu RTV zależy od obowiązujących stawek. Jest to 30-krotność miesięcznego abonamentu, więc w 2024 roku kara za brak opłaty to 261 zł. Ale to nie wszystko.
Oprócz kary musimy także zapłacić wszystkie zaległe stawki za abonament RTV. Zależy to więc od tego, jak długą przerwę w opłatach urząd będzie mógł udokumentować i nam udowodnić.
Konflikt podczas jazdy na suwak. „Prosimy ekspertów o analizę”
Czy trzeba płacić abonament za radio w samochodzie?
Obowiązek taki ciąży na każdym, ale jest jedno zastrzeżenie. W przypadku osób prywatnych sprawa jest o tyle łatwiejsza, ponieważ opłata zawsze jest taka sama, bez względu na liczbę posiadanych przez nas odbiorników. Jeśli więc płacimy za radio i telewizor stojące w domu, to nie musimy dodatkowo za radio w samochodzie.
Inaczej sprawy się mają w przypadku przedsiębiorców. Oni muszą zapłacić abonament RTV za radio w każdym pojeździe, wpisanym do firmowej ewidencji.
Kto może skontrolować czy mamy radio w samochodzie?
Wbrew pozorom istnieją kontrole odbiorników radiowych w samochodach i odpowiednie osoby mogą zaglądnąć przez szybę do naszego auta, by sprawdzić, czy mamy w nim radio. Chodzi o pracowników Poczty Polskiej, którzy mają uprawnienia do kontrolowania obecności odbiorników RTV w naszych domach. Co prawda nie mogą wejść do naszego mieszkania bez naszej zgody, ale by zerknąć do zaparkowanego samochodu nie potrzebują naszego pozwolenia.
Podobne kontrole nie są powszechne, ale naprawdę do nich dochodzi. Obawiać powinni się jednak głównie przedsiębiorcy, ponieważ jak dotąd, to ich urzędnicy brali za cel. Ale pamiętajcie, że jeśli deklarujecie, że nie posiadacie ani radia ani telewizora w domu, a urzędnik nie ma jak wejść do środka i udowodnić wam poświadczenie nieprawdy, to zawsze może zaglądnąć do samochodu. Jeśli tam jest radio, mieliście obowiązek opłacać abonament, nawet jeśli faktycznie w domu nie macie odbiorników radiowo-telewizyjnych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze: